Hogy milyen lesz az autózás jövője? Nehezebb megmondani, mint az e heti lottószámokat megtippelni. Az biztos, hogy a BMW-nél idén új időszámítás kezdődik a Neue Klasse szériával. Szépen lassan érkezik az elektromos SUV-világ és a karbonsemlegesség.

És hogy miért izgalmas ez nekünk? Mert az iX3 már Debrecenben készül, méghozzá úgy, hogy a gyártósoron nincs fosszilis tüzelőanyag, nincs gáz, csak napfény, szélenergia, és a német precizitás. A cél az, hogy 2050-re teljesen karbonsemleges legyen az autógyártás, ennek a soron következő lépése, hogy az új iX3 gyártását, és vele együtt a BMW debreceni gyárát már a karbonsemleges jövőre készítik fel.

A gyárat csak elektromos áram működteti, ennek negyede pedig helyben, napelemekkel termelődik. A felesleges napenergiát hőtárolóban elrakják, és ezzel fűtik például a fényezőüzemet. Ez a világ első olyan fényezője, ami teljes egészében elektromos árammal működik. És hogy mennyivel zöldebb ez? Egy iX3 gyártása itt csak 0,1 tonna CO₂-t jelent – ez kétharmaddal kevesebb, mint más BMW-gyáraknál.

PET-palackból ülés, halászhálóból műanyag borítás

A „Design for Circularity” elv köré épül az autó, ami magyarul annyit tesz: mindenből lehet újra valami menő. Az ülések kárpitja Econeer nevű anyag, ami száz százalék újrahasznosított PET-palackból van, ragasztóstul, szövetestül. És még jól is néz ki. A frunk műanyag borítása és rekesze újrahasznosított halászhálókból és kötelekből készül. A felnikben lévő alumínium 70-80%-ban újrahasznosított.

Így lesz újra hasznos anyag a PET-palackból: előbb granulátumot, majd abból fonalat készítenek a BMW üléskárpitjához

Egy év alatt behozza a hátrányát

A villanyautókkal szembeni egyik klasszikus ellenérv az, hogy sokáig tart, mire „kigazdálkodják” a gyártás során kibocsátott CO₂-t. Az iX3 sokat tesz azért, hogy ezt a hátrányt minél gyorsabban ledolgozza.

Ha utcai árammal töltöd, akkor 21 500 kilométer után már kisebb lesz az ökológiai lábnyoma, mint egy hasonló benzinesnek.

Ha viszont csak zöld áramot használsz a töltéshez, akkor már 17 500 kilométer is elég, vagyis szinte egy év alatt behozza a hátrányt. Az iX3 50 xDrive energiafogyasztása 20 százalékkal alacsonyabb, mint az előző modellé. Ez részben az új hajtásláncnak, részben az aerodinamikának köszönhető.

Egy hónap múlva világpremier

Az iX3 jelenleg is éles teszteken vesz részt a világ minden részén – egyelőre álcázva, de a nagy premier már nincs messze: szeptemberben, a 2025-ös IAA Mobility-n, Münchenben mutatkozik be hivatalosan. Az év végére pedig már sorozatgyártásba is kerül Debrecenben.

Ez is érdekelhet:

Izgalmas szabadidő-autóval villantja meg a jövőt a BMW

Ez már majdnem olyan, mint a jövőre érkező új BMW. Bejön?

Kigördültek az első autók a debreceni BMW-gyárból

Felgyorsulnak az események, jön a Neue Klasse.

Faltól falig kijelző lesz a jövő BMW-iben

Ez a rendszer lesz a Debrecenben gyártott BMW-kben is.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

Basszust a népnek! – Ezek a magyar partyhangszórók rendesen átrendezhetik a piacot

Még mindig hidegrázós Hamilton és Verstappen utolsó köre arról a bizonyos Abu-dzabi Nagydíjról

A Player kérdése: Elkezdted beszerezni a karácsonyi ajándékokat?
36% Naná, idén nem bízok semmit a véletlenre!
25% Fejben már igen, gyakorlatban még nem.
39% Van még idő, majd decemberben!
Advertisement
Hirdetés