Egy ideje már sejteni, mit hoz a jövő a BMW-nél. A sportos szedánformájú Vision Neue Klasse szemrevaló, olyan fajta autó, amit alig vár az ember, hogy végre vezethesse. Ezt a dinamizmust igyekeztek belepakolni egy hasonló filozófia mentén épített sportos szabadidő-autóba. Ez a BMW Vision Neue Klasse X.
A BMW-jövő két szempontból is foglalkoztat minket. Mivel szeretjük a sportosan vezethető, dinamikus autókat, ezért mindig aggódva figyeljük egy bemutatón, mit sikerül megőrizni a legendás BMW-értékekből, a klasszikus formákból, a vezető köré épített koncepcióból. Az iX és az XM miatt kicsit megreccsent a bizalmunk, de aztán a Vision Neue Klasse helyrehozta a dolgot, mivel azt mutatták meg, hogy egy elektromos autóba is bele lehet pakolni egy klasszikus sportos szedán arányait. A másik szempont, amiért különös figyelmet fordítunk a BMW koncepcióinak, az a háttérben megbúvó magyar szál: ezek az autók a BMW debreceni gyárában fognak elsőként készülni.
2025 már nincs olyan messze, nagyjából már látni, mit hoz a jövő: villanyautót és szabadidő-autót minden mennyiségben. Az első X5 óta tudjuk, hogy egy terepjáróba is lehet sportos életérzést költöztetni, a Vision Neue Klasse X pedig azt igyekszik bemutatni, hogy a villanymotoros jövőkép, a szabadidőautó-forma és a sportos életszemlélet nem egymást kizáró tényezők.
Nem nehéz belelátni a jövő iX3-asát
Látni, hogy a Vision Neue Klasse vonalai megjelennek az X-en, de közben a hosszú tengelytáv is meghatározó a klasszikus terepjáróformán. A BMW SUV-jainak különösen jól áll az átlagosnál hosszabb motortér, de mivel itt sajnos nem kell hely soros hathengeres benzinmotornak, valamivel rövidebb orr és kisebb túlnyúlások teszik meghatározóvá az utastér méretét. És még valami, a hatalmas, teljes tetőt betöltő üvegtető, ami bőséges természetes fénnyel tölti meg a jókora teret. Pontos centiket, lóerőket és egyéb paramétereket nem tudunk, de nem nehéz kitalálni, hogy a jelenlegi iX3-asnak lesz ez az autó valamiféle utódja. Szép gesztus, hogy a Hofmeister kink ablakba gravírozott elemként tér vissza.
Vonzó a belső, különösen ezzel a vöröses kárpitozással. Sikerült ügyesen megtalálni az ízléses retró és a modern dizájn kombóját.
A kárpitozás egy része növényi alapú, az utastérben használt anyagoknak legalább a 30 százaléka újrahasznosított anyag, műanyag palack vagy leharcolt halászháló.
A Neue Klasse utasterének legfontosabb eleme a hatalmas központi kijelző, ami enyhén a vezető felé dől, hogy jobban kézre álljon,
illetve a Panoramic Vision a szélvédő tövében, ami a teljes utastér szélességét használva jeleníti meg a legfontosabb információkat. Így mindig a vezető szeme előtt lehet a pontos sebesség, a navigáció utasításai, a többi adatot pedig kedvünkre állíthatjuk be középről. Újabb gombok kerültek az áttervezett kormányra, és a könyöklő környékére, és tovább fejlesztették a mesterséges intelligenciával felturbózott hangvezérlést, hogy a jövő BMW-jében minél egyszerűbb legyen a dolgunk.
Nagy lehet a fejvakarás, hogyan találják meg az optimumot a praktikus és légellenállási szempontból is legkedvezőbb formájú kilincsek között. Pedig mennyire szerettük a vaskos, jól megmarkolható régi BMW-kilincseket! A mostani autókon a karosszériába simuló nyitófülek nem állnak kézre, de kisebb a légellenállásuk. A Vision Neue Klasse nem is kapott hagyományos kilincset, az ajtóba épített érzékelő előtt kell integetni, ha be akarunk jutni. Az X most egy fokkal közelebb került a földhöz, pici kallantyú lóg ki az övvonal fölött, ezzel lehet nyitni az ajtókat. A másik fontos elem, ami még biztosan változni fog, az a kamerás visszapillantó. Mivel a beltérben nem tudják optimálisan megoldani a monitorok elhelyezését, egyelőre lemondanak a kamerákról. Talán jobb is így.
Se méret, se lóerő
Hogy hány lóerős lesz, mekkora lesz az akkumulátora és mennyivel megy, azt még nem tudjuk. De azt igen, hogy a digitális architektúra teljes átalakuláson megy át. Fura egy autónál ezt szenzációnak elkönyvelni, de tény, hogy egyre több digitalizált kocsiban hallunk erről: csökkentették a processzorok számát, hogy az autó különböző rendszerei gyorsabban kommunikálhassanak egymással. Ráadásul a vezetékek számának csökkentésével jelentős súlytól szabadítható meg karosszéria. Külön egység felel majd a vezetési élményért, hogy néha ne csak kormánnyal, hanem gázzal is tudjunk fordulni. De lesz egy másik egység, ami az önvezetésért felel. Ez egyre nagyobb szerepet fog kapni. A mostani ötös BMW például már teljesen automatikusan tud sávot váltani, de a Neue Klasse BMW-k még ügyesebbek lesznek az önvezetésben.
A gyorsabb hardver mellett a hatékonyság, a kedvező fogyasztás és a gyors tölthetőség is fontos szempont. Azt ígérik, hogy a 800 voltos rendszerre épített technológiával megfelelő töltőn 10 perc alatt 300 kilométerre elegendő hatótávot gyűjthetünk.
És hogy ehhez képest milyen lesz a szériaautó? Kai Langer, aki a BMW i modellek főtervezője, azt mondta erre a kérdésre: „Az anyám nem fog tudni különbséget tenni a mostani koncepció és a jövőre érkező végleges autó között.”
Ez is érdekelhet: