Elsőre biztosan nem vágod rá, hogy ez a legszebb BMW, amit valaha láttál. De hogy jelenleg a legkülönlegesebb, az szinte biztos.
Túlzás nélkül állíthatjuk, hogy az autóiparban forradalmi változások kopogtatnak az ablakon. A félvezető-, nyersanyag- és energiahiány mellett csak olyan hírekkel lehet labdába rúgni, ami elektromos autóról, hatótávnövelésről, vagy új technológiáról szól. 2013-ban a BMW ott volt az elektromos piac berobbantói között a teljesen elektromos i3-mal és a konnektoros i8-cal, aztán hosszú évekig nem jött semmi, hogy a nagy dirrel-durral felvezetett i-modellek sorát folytassa. Most már van persze teljesen elektromos Mini, az iX3 az egyik legjobb elektromos szabadidőautó, az i4-et pedig annyira várjuk, hogy bevezetésének dátuma piros betűs ünnepként szerepel a naptárban.
Aztán itt a BMW iX, ami egészen különleges, minden kategória felett álló műszaki csoda.
Hossza és tengelytávja alapján (öt és három méter) közel áll az X5-öshöz, magassága 5 centivel kevesebb. De nem is csak emiatt, hanem a teljesen másként rajzolt arányok miatt hisszük el róla kevésbé, hogy terepakadályok között jól érezné magát.
Ez a BMW egyre közelebb van ahhoz, hogy a kormány mögött ülve neked csak annyi legyen a dolgod, hogy beállítod a megfelelő hőmérsékletet, illatot, háttérfényt és az aktuális hangulathoz passzoló zenét.
Azt üzeni, hogy a forgalomra figyelést, a dugóban araszolást, a fárasztó autópályázást bízd nyugodtan a gépre, ő úgyis jobban tudja.
Neked még két kézzel kell fogni a kormányt, és teljes összpontosítással kell figyelned az utat, de nincs már messze az a világ, ahol sofőrként nem lesz semmi feladatod.
Nem ez a legkedvesebb BMW a szememnek, de mindenhol találok benne szerethető részleteket. A gyönyörű első és hátsó fényszórók határozott keretbe foglalják a teret, a hatalmas kiterjedésű BMW-veséket egyre könnyebben fogadom magamba. Hűtőrácsként már nincs szerepük, új funkciójuk a kamerák és érzékelők diszkrét elrejtése. A maszk anyaga is külön műszaki csemege, a kisebb karcolások hő hatására (ami lehet egy hajszárító vagy akár a napsütés) önmaguktól gyógyulnak.
Ha már különleges anyagok: 60 kilónyi újrahasznosított műanyagot használnak minden egyes iX-ben, és egy hasonló méretű X5-tel összehasonlítva az iX karbonlábnyoma 45 százalékkal kisebb, például azért, mert a gyártás során csak megújuló energiát alkalmaznak.
A kormánykerék inkább hatszög, váltókar már egyáltalán nincs, miért is lenne.
Egyedül a hangerőszabályzó átültetését veszem zokon, jobb helyen lenne az a központi kijelző alatt, hagyományos tekerővel. Ha már központi kijelző, fontos megjegyezni, hogy az iX-ben debütál az iDrive legújabb, 8-as rendszere. Több a tudás, új a menü, kristályból van az iDrive tekerő. Kezelésben a BMW-k eddig is a legjobban között voltak, most sincs ez másként, kapott viszont a menürendszer egy olyan alkalmazásgyűjtő-nézetet, ami teljesen kilóg a sorból, mintha csak tévedésből tették volna elérhetővé az összes alkalmazás egyablakos megjelenítését.
Ha nappali lenne, azt mondanám, tökéletes, de mivel ez egy autó, amiben tekerni kell a kormányt és figyelni az utat, az is lényeges, hogy sofőrként milyen az iX.
Az ülések oldaltartása megüzeni: hello haver, én egy 2,5 tonnás jármű vagyok, jobb a békesség, mehetünk lendületesen, de inkább a kiegyensúlyozott tempós haladás legyen a cél, mint a kanyarról-kanyarra vetődés. Az iX xDrive 50 523 lóerős és úgy megindul, hogy a belső szerveid segítségért kiáltanak. Alig 5 másodperc telik el 100-ig, aztán kissé alább hagy a lendület. Az elektronika 200-nál mondja, hogy ne tovább. Autópályán teljesen semleges a vezetési élmény, minimális az inger. Ilyenkor nyugodtan lehet csodálni a belső tér szépségeit. Megszokott 2021-es élmény, hogy a valódi óramutatók helyett kijelzőt kell dicsérgetni, de az iX megérdemli a külön elismerést, annyira finom rajzolatúak a grafikai részletek. Arra is figyeltek, hogy a két képernyőből épített fedélzeti rendszer enyhén a vezető felé fordul, ezzel is üzenve, a BMW még mindig a sofőr köré építi az autót.
És a sofőr képes teljesen megfeledkezni róla, hogy az iX tulajdonképpen elektromos autó. Ekkora testhez termetes méretű akkumulátor dukál, ami ugye önmagában is elég nehéz, tehát tovább növeli az autó súlyát (ördögi kör). Akárhogy is, a nettó 105 kWh megteremti a kényelmes haladás érzését. Csodák nincsenek, az átlagos fogyasztás nagyjából 25 kWh-ra jött ki 100 km-re, vagyis nagyjából 400 nyugodt kilométerünk van két töltés között. Egyébként kisebb, 71 kWh-s akkumulátorral iX 40 néven rendelhetünk olcsóbb modellt is, de ha már iX, ne érjük be az alappal.
Árak:
- iX xDrive40: 27 990 000 Ft
- iX xDrive50: 36 030 000 Ft