Szinte észrevétlenül lépett át a klasszikus, hátsókerék-hajtású autózás legendás ikonjának szerepéből az összkerékhajtás technikai éllovasává a BMW.
A prémium autómárkák nagyon gondosan odafigyelnek arra, hogy a vevők ne csak megvásárolják tőlük a kocsikat, hanem lehetőség szerint igazi rajongóvá is váljanak és fel se merüljön bennük, hogy később más gyártóktól vegyenek autót. Van erre egy gyönyörűen tömör angol marketing-szakkifejezés is: turning costumer to fan!
A BMW mindig is alkalmas volt arra, hogy fanatikus hívővé változtassa azokat, akik találkoznak a márkával, de azért ők sem bíznak minden pusztán a termékre. Időről időre szerveznek az egyes piacokon olyan eseményeket, melyeken a kiemelten fontos véleményformálók, a legnagyobb flották vásárlói vagy akár a saját márkakereskedőik tapasztalhatják meg, mi is olyan jó egy BMW-ben. Időnként még az ügyfelek vagy akár csak az érdeklődők számára is nyitott programok is elérhetővé válnak - mi most egy ilyenen vettünk részt a márka hazai importőrének meghívására, Szlovéniában. (Ami egyébként annyira csodálatos ország, hogy hamarosan egy külön cikket szentelünk neki, mint kényelmesen közeli és elképesztően változatos élményeket kínáló Titkos Tippnek nyaralásokhoz, őszölésekhez, tavasolásokhoz és, mint most is, téli üdülésekhez.)
A BMW több mint ezer ügyfele kapott most lehetőséget arra, hogy a klímaváltozás miatt egyre ritkább csodálatos természeti jelenségben, az úgynevezett "hó"-ban autózhassanak egy kicsit. Egy ilyen programban részt véve remek alkalom nyílik arra, hogy egyik xDrive-os BMW-ből a másikba ülve kitapasztalhassuk, melyik modellnek mi az erőssége, melyik milyen vezetési stílushoz illik, milyen eltérések vannak a különböző hajtásláncok viselkedése, működése között, és persze rá lehet csodálozni a legújabb technikai fejlesztésekre is.
A havas erdei utakon ugrálva egyik BMW-ből a másikba felváltva élvezhettük az új, immár hathengeres benzinmotorral készülő plug-in hibrid X5 nyugodt erejét, stabilitását, komfortját, az X3 és X4 M Competition hatalmas, mégis könnyen kezelhető erejét (510 lóerő!), a kis X1, X2 átláthatóságát, tömörségét és így tovább. Az összes xDrive-hajtású BMW elszánt magabiztossággal teljesítette a túrát, olyan helyeken vágtunk át velük az élen autózó instruktor biztatására, amelyeknek eszünk ágába se lett volna nekifutni ezekkel a drága, szép, fényes kocsikkal, de a technika mindent megoldott hibátlanul.
És persze pont amikor már teljesen elbíztuk volna magunkat, egy pici fricskát azért nyomott az orrunkra a fizika is. A kormány gombjaival beállítható sebességű lejtmenetvezérlés ügyesen és teljesen automatikusan eresztette le a kocsikat a meredélyeken is, de amikor olyan foltokra tévedtünk a jeges úton, ahol a felhők mögül kibukkanó nap megolvasztotta a felszínt egy picit, mindig megérezhettük, hogy ha nullára csökken a tapadás a gumi és a talaj között, a legkorszerűbb technika sem tudja megakadályozni a tehetetlen csúszást. Szóval terepen, hóban, jégen azért nem árt észnél lenni még a legdrágább BMW-ben sem.
Az épített úgynevezett artikulációs tesztpályán, ahol egyszerre akár két kerék is a levegőben lehet, azt próbáltuk ki, mennyire másképp viselkedik a klasszikus dízel technika (egy X6 M50d-ben) és az új plug-in hibrid hajtás (egy X5 45e-ben). A választás ízlés kérdése: volt, aki a mélyen brummogó dízel és a nyolcfokozatú automata ügyes összhangjaként megvalósuló nyersebb megoldást, volt, aki az elektromos motorral az akadályt hangtalanul, elegánsan leküzdő villamosított új módszert részesítette előnyben. A mi szívünket mindenesetre a plug-in hibrid behemót nyerte meg; nem gondoltuk, hogy az amúgy is komoly fejlesztésen átesett hibrid tank ennyire ügyesen mozog az akadálypályán is.
Az előző konnektoros hibrid X5-öt, a négyhengeres benzinmotorral villanymotoros 40e modellt leváltó új X5-változat (45e) kapott két plusz hengert a benzines szekcióban, így most már a hang és járáskultúra is méltó a kocsi méretéhez. Az elektromos hatótáv pedig végre értelmezhetőre nőtt a nagyobb kapacitású akkumulátorral: a korábbi, egy töltéssel alig húsz kilométer helyett az új verzióban használattól függően reálisan 50-80 (papíron 67-97) emissziómentes kilométer megtételére nyílik lehetőség.
Hogy ki melyik programpont során élte meg a próbák, tesztek csúcspontját a szlovéniai BMW-erődemonstráción, abszolút ízlés dolga volt. A hagyományos BMW-élmény iránt rajongók számára nyilván a szűk, murvás, autógyilkos, de nagyon hangulatos kapj-el-ha-tudsz fogócska adrenalinfröccse adta a legnagyobb élményt. Aki viszont a technológiai fejlődés iránt nyitottabb, lenyűgözve figyelhette a vezetőülésből (karba tett kézzel), ahogy a márka egyik legújabb high-tech szolgáltatását mutatja be egy kis 1-es: a kocsi 50 méter, bóják közti előre szlalomozás után rükvercben pontosan visszajátszotta, hogy is jutott el a "garázsba". Ez az önvezető tolatás a BMW technikai szótárában a Reversing Assistance nevet kapta és akkor lehet hasznos, ha a szűk úton, növények, tereptárgyak között elért parkolóhelyről kényelmesen és biztonságosan szeretnénk kitolatni.
Az idei szlovéniai x-Drive Experience ismét sikeresen győzte meg a résztvevőket arról, hogy minden fejlődési koherencia mellett azért bőven van még különbség autógyártó és autógyártó között, hogy van még színtere a márkákhoz köthető sajátos műszaki érdekességek fejlesztésének és alkalmazásának, és hogy BMW-snek lenni még ma is valami egyedi, különleges életérzést jelent.