75 évvel ezelőtt, 1945. december 27-én kezdődött a Volkswagen első típusának sorozatgyártása Wolfsburgban, ezzel indult a bogárhátú népautó és a német márka sikertörténete is. Az üzem beindítása egy brit főtisztnek köszönhető.
Nem várták meg vele az újévet, már karácsony után egy nappal, 1945. december 27-én elindult a Volkswagen Type 1 sorozatgyártása, amivel nemcsak a német autóipar, de a gazdaság is új lendületet kapott. Pedig kevésen múlt, hogy a népautóból ne legyen semmi, egy brit őrnagy, Ivan Hirst előrelátásának köszönhető, hogy nem rombolták le az üzemet.
A Volkswagen eredetileg a német nemzeti szocialisták presztízsprojektje volt, Hitler a harmincas években adott megbízást Ferdinand Porschének, hogy tervezzen egy 990 birodalmi márkába kerülő autót, ami a munkások számára is elérhető.
A cél egy négy személy szállítására és 100 km/órás sebességre képes, gazdaságosan üzemeltethető jármű volt.
Hans Ledwinka és Barényi Béla tervei ihlették a prototípust, amit 1939-ben a berlini autószalonon állítottak ki,
és nagy sikert aratott, akkor még KdF-Wagen néven emlegették. A második világháborúban azonban a wolfsburgi üzem fegyverek és különféle katonai járművek gyártására állt át, civil autóból csak 630 példány készült, de az is a hadsereg számára.
A háború végével az üzem katasztrofális állapotban volt, a felügyeletét 1945 júniusában a brit katonai kormány vállalta magára.
A britek arra akarták használni a Volkswagent, hogy a megszállási zónájukban ezzel hajtsák végre a szállítási feladatokat, és végül ez a szándék védte meg a leromlott gyártóüzemet a közelgő lebontástól.
Ivan Hirst brit őrnagyot bízták meg azzal, hogy keresse meg és indítsa újra az üzemet, és a főtisztnek az autók és a technika iránti lelkesedésével, céltudatosságával és improvizációs tehetségével a hiány által uralt jegyrendszeres időszakban is
lenyűgözően rövid idő alatt sikerült átalakítania a volt fegyvergyárat egy autókat termelő civil ipari vállalattá.
A brit katonai kormány már 1945 augusztusában 20 ezer járműre adott le megrendelést, amit rövid idő alatt megdupláztak. Hirst feladata azonban nem volt könnyű,
a termelést akadályozta a szűkös nyersanyag- és energiaellátás, a munkaerőnek alig jutott élelmiszer és lakás.
A nehéz körülmények ellenére december legvégén elindult a sorozatgyártás, az év végéig 55 autóval készültek el.
1946-tól már havonta 1000 járművet gyártottak, legalább ennyire volt szükség az üzem gazdaságos működtetéséhez, majd fokozatosan megalapozták a vállalat további növekedését, értékesítési hálózatot és ügyfélszolgálatot hoztak létre.
1947-ben indult az akkor már Käfer, azaz Bogár néven ismert jármű exportja, és ezzel nagyban hozzájárultak a német gazdaság fellendítéséhez.
Ferdinand Porschét még 1945-ben letartóztatták a náci rezsimben való részvétele miatt, de két évvel később kiengedték, és 1951-ben bekövetkezett haláláig szemtanúja lehetett alkotása népszerűségének.
A Bogárból összesen több mint 21,5 millió példányt gyártottak 2003-ig, ebből 15,8 milliót Németországban,
és csak egy következő népautó, a Golf bizonyult népszerűbbnek nála.