1969-ben az Opel tanulmányautója lett a frankfurti autószalon sztárja, és a Diplomat alapjára épülő nyolchengeres sportkupé később valóra is vált, még ha nem is Opel néven.

A hatvanas évek gazdasági növekedése hozta magával, hogy az Opelnek három modellje is volt a felsőkategóriában, a Kapitän, az Admiral és a Diplomat. Az utóbbit 1965-ben kupéváltozatban is bemutatták, 4,7-ről 5,3 literesre növelt, 230 lóerőre képes V8-as motorral.

Az amerikai stílusú kupét olyan vevőknek szánták, akik nem sofőrös limuzint keresnek, hanem szívesen ülnek a volán mögé, és a Diplomat Coupé a hatvanas évek derekán

azon kevés autók közé tartozott, amivel teljes kényelemben lehetett 200 km/órás sebességgel utazni.

Az Opelnek azonban nem volt elég nagy a presztízse a Diplomat Coupé sikeréhez, amiből 1967-ig csak 304 példányt gyártottak, közöttük néhány kabriót is. A gyártás kifutása után

egy sokkal izgalmasabb modellen kezdtek dolgozni, ami a Coupé Diplomat rövidítése után a CD nevet kapta.

Az Opel dizájncsapata az 1965-ben bemutatott GT-vel

Az Opel tanulmányautóját 1969-ben lepleztek le a frankfurti autószalonon,

a formatervét az amerikai Charles M. Jordan jegyzi, aki az Opel korábbi sportautóját, a GT-t is alkotta, később a Manta, az Ascona és a Commodore is az ő nevéhez fűződik.

Az üvegszálas anyagból készült karosszéria érdekessége a repülőgépek pilótafülkéjét idéző szélvédő, amit a tetővel együtt kellett előrehajtani a beszálláshoz.

Az áramvonalas formáját a szélcsatornában gyűjtött adatok felhasználásával tervezték, ami újdonságnak számított akkoriban.

A gazdag műszerezettséggel a vezető környezete is a repülőgépekre hasonlított, a kétküllős kormánykerék és a széles pedálok mellett

a fedélzeti telefon is érdekességnek számított, még ha mai szemmel nézve megmosolyogtató is a kagylója a középkonzolon.

A Coupé Diplomat motorja a kupéból származó 5354 köbcentis, 230 lóerős V8-as,

ami háromfokozatú automata sebességváltón keresztül hajtotta a kerekeket. A váltót nem karral, hanem nyomógombokkal kellett kapcsolni, ami szintén jócskán megelőzte a korát.

A koncepcióautó sikerét látva az Opel felkérte az olasz Frua karosszériaépítő műhelyt egy kevésbé futurisztikus változat kidolgozására, és

csak azt kötötték ki, hogy az üvegszálas karosszéria és a Diplomat V8-as motorja maradjon meg a szériaváltozatra.

Az Opelnek azonban nem volt kapacitása a gyártásra, a Frua pedig túl kicsi műhelynek számított ahhoz, hogy akár kisebb sorozatban is elvállalja a munkát. A CD egyébként is ráfizetés lett volna, és

az Opel akkori tulajdonosa, a General Motors sem akart konkurenciát a Corvette-nek.

Erich Bitter korábbi raliversenyző is lenyűgözve nézte az Opel tanulmányautóját,

és mivel nagy fantáziát látott benne, 1971-ben céget alapított a Frua prototípusának gyártására. A kész modellt két évvel később mutatták be a frankfurti szalonon.

A Bitter CD megtartotta az Opel V8-as motorját, és a mindössze 1,29 méter magas formája láttán kevesen gondolták volna, hogy a testes Diplomat alapjára épült.

A 210 km/órára képes túrakocsit az Opel márkakereskedéseiben lehetett megrendelni 58 ezer márkáért, ami egy vagyon volt.

A hetvenes évek eleje és az olajválság nem kedvezett a Bitter sportautójának, amiből a stuttgarti Baur karosszériaépítő segítségével mégis sikerült 395 példányt legyártani 1979-ig, ezzel végül túl is szárnyalta a Diplomat kupéját.

Ez is érdekelhet:

Furcsa ez az Opel Astra, mert igazából egy Signum

Mindjárt feloldjuk az ellentmondást.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!

További cikkeink a témában
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Hirdetés