A komfort, az erő, a minőség, a luxus és persze az ár stimmel, de a Cullinan, pláne ez az izmosított változat valahogy mégsem passzol tökéletesen a RR-ok sorába.

Frank, a márka utazó nagykövete, akitől a slusszkulcsot kaptuk egy napra, teljes joggal mutatott rá, hogy a Cullinan méltán viseli emblémáját. Hiszen a Rolls-Royce eleve nagy, biztonságos, világjáró túraautónak indult és már a hőskorban is kínált erősített, rossz utakra felkészített modellváltozatokat - ha tetszik SUV-okat. Nem is vitatom el a cég jogát arra, hogy a divatnak és a vevői igényeknek megfelelően szabadidőautót készítsen, abból pedig erősebb, fekete harci díszbe öltöztetett "sport"-változatot kreáljon. Azt viszont állítom, hogy ez a modell áll most a legtávolabb a márka klasszikus imázsától. Túl praktikus, túl józan, túl jó autó ez ahhoz, hogy igazi Rolls-Royce legyen.

A Rolls-Royce, amióta 1998-ban a BMW-csoporthoz került, minden modelljével szó szerint is, de nem csak méreténél fogva kiemelkedett hasonló jellegű autók közül. Olyannyira, hogy igazából minden RR-modell maga egy kategória. A Phantom kétszer akkora, mint bármelyik másik négyajtós limuzin, amit az utcán szoktunk látni, hatalmas homlokzata mellett eltörpül minden. A Ghost se sokkal kisebb nála, de látszik rajta, hogy gyorsabb és jobb vezetni. A Wraith a kupék fölé tornyosulva hirdeti, hogy a Rolls minden kategóriában a csúcsot támadja meg. A Dawn kabrió pedig végképp mindennek a teteje a maga műfajában.

A Cullinan Black Badge meg csak egy nagy SUV!

Oké, hogy óriási, hogy tizenkét henger zümmög benne 600 lóerővel és 900 Nm-rel (ami 29 lóerős, 50 Nm-es többletet jelent az alapmodellhez képest.) Oké, hogy légrugón hintázik és hogy üresen is több mint 2,7 tonnájával úgy siklik át bármin, mint semmi más. És persze az is oké, hogy a kabin hangulata, az anyagok minősége hamisítatlan RR-minőség. Csak mindez nem látszik rajta eléggé.

Lehet, hogy a színválasztás nem volt a legszerencsésebb. Ebben a feketében túlságosan olyan, mint egy régi londoni taxi, ami ugyan hangsúlyozza a brit jelleget, de egy kicsit meggyilkolja az eleganciát. És egy kicsit olyan is, mint az amerikai akciófilmek CIA-s szolgálati autói. Ezzel meg az a baj, hogy azok a fekete Suburbanek és Escalade-ek jó negyedméterrel hosszabbak a Cullinannél.  Így aztán ez a mi fekete tesztautónk látszatra nem a legmonumentálisabb, amit ebben a kategóriában el lehet képzelni. Nem is nézték, nem is fotózták, nem is üdvözölték olyan lelkesen jártában-keltében, mint bármelyik Rolls-ot, amit eddig volt szerencsém kipróbálni magyar földön.

Nem lopjuk el a szőnyeget, apa? Nézd, ki lehet venni!

A fekete Rollsot utasként kamasz lányom is kipróbálta. Annyira érezte, hogy erre a kocsira a szokásosnál jobban kellene vigyázni, hogy még a cipőjét is levette, mielőtt keresztbe rakta a lábát a műszerfal előtt. Aztán felsóhajtott: hú de puha ez a szőnyeg! Ezután kikapcsolta a biztonsági övét és lekucorodott a padlóra. (Ekkor vettem észre, hogy a kocsi nem csipog az utasülés övének kioldására. Az RR-vásárlók számára alighanem fontosabb az NCAP-eredménynél, hogy nekik aztán ne dirigáljon egy gép!) Viszaparancsoltam a lányom az ülésre és ekkor hangzott el a fenti mondat azzal kapcsolatban, hogy otthon, a szobájában is lehetne akár ilyen szőnyeg a padlón.

Egy-két dolgot szokni kell, az indítógomb például a bal oldalon van
Olyan, mintha igazi lenne, de virtuális a műszeregység. Nagy kár érte, ide klasszikus lengedező mutatók kellenének

De nem loptuk el a szőnyeget, meg mást sem ebből a kb. nyolcadmilliárd forintos, az alap Cullinannél egy 3-as BMW árával még drágább autóból. Inkább megálltam, hogy mutassak a lányomnak még valami izgalmasat, ami a mi családi autónkból hiányzik: a hordozható teraszt a kisszékekkel, kisasztallal. Természetesen a kárpitozás narancs betéteivel és a kulcs tokozásával egyező színre bőrözve.

A motorosan előbújó, kifordítható székek az autóiról mindig lebilincselő stílusban áradozó Frank szerint arra valók, hogy elpezsgőzgessek rajta a naplementét szemlélve, magazincímlapra illő pózban üldögélve "with your beloved one", magyarul szívem szottyával. Pedig ennél az én gyakorlatiasabb gondolkodásom szerint többre is alkalmas a kis kiülő. Igazából ez egy olyan részlet, amit sokkal több SUV-ban is el tudnék képzelni, mert praktikus! Átöltözni valami sportruhába, bedobni egy piknik-kaját valahol a természetben, itt felcsalizni a pisztrángozóbotot: meg lehet ezeket csinálni persze a lökhárítón ülve vagy a hátsó ülésből kifordulva is, de így mégiscsak elegánsabb.

Olyan finom, nyomatékos, csendes, hogy meg is értem, miért nincs még elektromos Rolls

A Cullinant vezetni, akár Black Badge, akár nem, semmihez nem fogható élmény. Magasan ülünk a konténernyi méretű motorház mögött, melyen a szárnyas hölgy nem csak dísz, de tájékozódási segédeszköz is: valahol ott van vége a kocsi orrának, ahol ő pucsít. Az első pár perc, az első pár sávváltás hétköznapi kocsiból átülve elég nyomasztó az 5,34 méter hosszú, két méter széles testtel, de utána meg lehet szokni a méreteket. A gázadást követő kis nekifeszülés, erőgyűjtés enyhe spétje nemhogy zavaró, de ebben az óriási luxus-túrakocsiban egyenesen a show része, hogy kis hatásszünet előzi meg a bődületes gyorsulást. Fékezéskor persze mindig van egy századmásodpercnyi halálfélelem, ahogy az irdatlan súly előrebillen, a légrugó kompenzál majd megkezdődik a tényleges lassulás, de egy idő után már ezt is lehet élvezni. És úgysincs gáz, a többiek a forgalomban amúgy is vigyáznak a Rollsra, még Pesten is. Beengedik, segítik, megnézik - még ha valóban nem is annyian, mint egy Phantomot vagy Dawn-t.

A hátul ülők is kapnak az infotainmentből
A jó öreg esernyő, teflonborítással persze, hogy lepergesse a vizet és ne büdösödjön be az ajtóba rejtve

A vezetés öröme ebben az autóban a luxuskörnyezet folyamatosan jelenlévő kényeztetésről és a mindig végtelenül puhán előadott hatalmas erőről szól. A Cullinan kezelése nagyon konzervatív: a váltókar a kormányoszlopon van, kézi fokozatválasztási lehetőség nincs, a klíma hőfokát továbbra sem állíthatjuk, a tárcsákon csak annak függvényében fordítunk ide-oda, hogy melegebbet vagy hűvösebbet szeretnénk. És persze továbbra is hatalmas analóg órákon láthatjuk, mennyi a tempó, mennyi az erőtartalék.

De azért ezek az órák már virtuálisak, a súlyos, masszív szellőzők között pedig ott a teljes értékű, érintőképernyős BMW iDrive infotainment összes funkciója, RR-ra dizájnolva. És ez a Rolls már a sárban sem ijed meg a saját súlyától, hiszen állandó összkerékhajtás dolgozik alatta, a márka történetében először. A légrugók pedig gombnyomásra terepen négycentis emeléssel segítik a fennakadásoktól mentes haladást.

A 6,75 literes, 12 hengeres, feltöltött V-motor annyira finoman jár, gázadásra annyira készségesen emeli égnek a Cullinan irdatlan orrát, hogy teljesen megértem, miért nincs még elektromos Rolls. Persze biztos lesz majd, hamarosan, de amíg nem nagyon égő az úri körökben a kőolajégetéses, CO2-kibocsátásos mobilitás (és egyelőre úgy néz ki, nem az), egyszerűen nincs szükség a villamos technikára. A RR-ok így is elég erősek, csendesek, nyomatékosak - és nehezek. Semmi értelme akkumulátorokkal és villanymotorokkal kiváltani azt, amit az emissziót leszámítva hibátlanul elvégez a belsőégésű technika is. A százliteres benzintankot pedig még sokáig gyorsabb lesz újratölteni, ha 6-800 kilométerenként kiürül, mint amennyi idő egy akkora akku újratöltéséhez kellene, amennyire szükség lenne ehhez a hegyomláshoz.

Méretek: 5341x2000x1835 mm
Mobil terasz

A vezetéstámogatás és a fedélzeti elektronika természetesen abszolút 2020. Minden megvan, ami egy nagy BMW-ben, de minden egy kicsit finomabban, jobban kisimítva működik. Mondok erre egy igen szembetűnő, pontosabban épp hogy szembe nem tűnő példát! A legtöbb kocsiban, amiben van Head-Up Display, a kijelző vetítőjének tokozása zavaróan tükröződik a szélvédőben. Némely autónál jobban, némelyben kevésbé. A Cullinanben egyáltalán nem, az óriási üvegfelületen semmi nem látszik, csak a külvilág.

A Rolls-Royce dzsippje

A Rolls-Royce Cullinan nem egy hétköznapi autó, nem is hétköznapi közlekedésre tervezték. Ez a kastélyok teremgarázsában a sokadik autójuk lesz a nagyon gazdagoknak. És ők is egy Q7-est vagy X5-öst fognak elővenni, ha tényleg gyorsan de kényelemben és biztonságban szeretnének odaérni valahova. Ha viszont villantós vadászatra, ál-gumicsizmás arisztokrata-programra kerül a sor, lekerül a hernyóselyem takaróponyva a terepjáró Rolls-ról. Vagy ahogy Frank mondta szomorú mosollyal, egy, a mi vidékünkről való ügyfelét idézve: a Rolls-Royce dzsippjéről. Mi kérünk elnézést a márka kelet-európai vevőköre nevében.

A "dzsipp" ötlete mindenesetre bevált a RR-nál, a SUV-divathullámot meglovagló Cullinan pillanatok alatt a legnépszerűbb modelljük lett. A koronavírus ugyan az év elején blokkolta az eladásokat és a gyár is leállt pár hétre Goodwoodban, de a szupergazdagok gyorsan behozták a lemaradást. Úgy néz ki, a RR simán hozza az idei éves értékesítési terveit, eladási listája élén a Cullinannel. Mert lehet, hogy nem ez a legautentikusabb Rolls-Royce, de ettől még ez az a Rolls, ami a leginkább autószerű és a legsokoldalúbban használható termék mindazok közül, amiket az irdatlan acél hűtőmaszk és a menüből elbújtatható-kiemelhető, a Black Badge kivitelben feketére lakkozott Spirit of Ecstasy mögé meg lehet rendelni a márkától.

A szárnyas asszonyság a menüből emlehető-süllyeszthető

A Phantom, Ghost, Wraith, Dawn menőbb és elegánsabb, a Cullinan viszont egy tök jó családi autó. Pár óra vezetés elég is volt ahhoz, hogy megbocsássam a Rolls-Royce-nak, hogy létezik. Szerencsére sikerült elég jól megcsinálniuk ahhoz, hogy ne vessen kellemetlen árnyékot a többi, konzervatívabb RR-modellre. Ezek után már lelkesen várom az előbb-utóbb úgyis megérkező elektromos és a hidrogénüzemű Rollsokat is! Szerintem azokkal is életben tudják majd tartani a márkahagyományokat!

Hasonló szintű luxust nyomottabb presztízzsel, viszont féláron esetleg?

Két és fél tonna, 635 lóerő, 63 milliós indulóár, és hidd el: simán megéri!

Nyilván senki nem azért vesz meg egy 12 hengeres luxuslimuzint, mert jó az ár-érték aránya, de a Bentley Flying Spurnak még az ár-érték aránya is jó. Meg minden mása is.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Vonzó karácsonyi képekkel hangolunk az ünnepre

Ünnepi útmutató férfiaknak, akik olyan ajándékot akarnak adni, ami valóban megérinti a szívet

Mondunk öt tuti tippet, hogy a sapkaszezonban is kifogástalan legyen a frizurád

A Player kérdése: Te szoktál magadnak ajándékot venni karácsonykor?
31% Igen, persze, szerintem teljesen normális.
69% Nekem ez fura, nem, nem szoktam.