A jelenség oka a koronavírus és a tüntetéshullám miatt megváltozott bírói gyakorlat.
Nagyon érdekes összefüggésekre derített fényt a Crosstown nevű non-profit városi adatszolgáltató- és adatfeldolgozó (hogy mik vannak Amerikában!) a Los Angelesben brutálisan megnövekedett számú autólopásokkal kapcsolatban. Az áprilistól júniusig terjedő második negyedévben a tavalyi azonos időszakhoz képes 57,7%-kal több bejelentett autólopás valószínűleg két különböző jelenségnek tudható be.
(Egyébként ez számszerűen 5744 kocsi elkötését jelenti a négymilliós városban. Nálunk tavaly az egész országban kb. 800 autólopás történt – és Los Angeles Amerikában kifejezetten biztonságos városnak számít autólopás tekintetében!)
Az egyik tényező – mint oly sok minden másban is – a koronavírus megjelenése. A járvány miatt az emberek közlekedési szokásai megváltoztak, autók tömegei maradtak napokra-hetekre mozdulatlanul az utcán. Ez pedig megkönnyítette az alkalmi vagy az üzletszerűen tevékenykedő tolvajok dolgát, könnyebb volt megtervezni a lopásokat, megfelelő eszközökkel rákészülni egy-egy kiszemelt kocsi elkötésére.
A másik faktor pedig már a Black Lives Matter mozgalom, az amerikai fekete bőrű lakosság egyenjogúsági tüntetéssorozatának mellékhatása, de ennek is van kapcsolata a COVID-19-cel. A tüntetések árnyékában elharapózott betörések, lopások, kisebb súlyú bűncselekmények megnövekedett száma miatt ugyanis az USA számos területén megváltozott az ítélkezési gyakorlat. A letartóztatottak rövidtávú sorsáról alapszinten döntő bíróságok lehetőséget kaptak arra, hogy a kisebb súlyú bűncselekményeknél akár 0 dolláros óvadékkal is elengedje a gyanúsítottakat. A rendelkezés célja, hogy a nagyszámú vitás kis ügy ne terhelje túl a börtönöket, a túlterhelés elkerülésének célja viszont elsősorban a zsúfolt intézményekben megnövekedő fertőzésveszély.
És ilyen kis súlyú bűnügy a kocsilopás is, pláne, ha valaki nem vagyonszerzési céllal, csak egy kis furikázásra viszi el valaki más autóját.
A lazítást aztán sok eleve nem túl stabil életvitelre berendezkedett Los Angeles-i polgár úgy értelmezi, hogy mostantól szinte következmények nélkül használhatja bármelyik autót, mint a GTA-ban. Ahogy a Los Angeles-i Rendőrség hadnagya, Siage Hosea fogalmaz: „Az emberek látják, hogy nem kerülnek börtönbe, ha elviszik más autóját. Így sokan elkezdték közlekedési eszközként használni az utcán álló kocsikat. Elvisznek egy autót innen, leparkolják amott. Pont, mintha az Uberrel utaznának.”