Több mint harminc éve roadsternek, azaz nyitott tetős sportautónak született a Mazda MX-5, de az évtizedek során többször is készült belőle kupéváltozat. A mai nyitható keménytetős modellel szemben ezek a kupék a legritkább példányok.
Mindenki tudja, hogy a világ legnépszerűbb roadstere a Mazda MX-5, hiszen több mint harminc éve elérhető áron adja meg az autózás szabadságának élményét azzal, hogy egyszerűen csak hátradobjuk a vászontetőt, és miénk a világ. Nincs elektromos mozgatás, az ezzel járó várakozás, és sebességkorlát sem, akár menet közben is levetkőztethetjük a Mazdát. Az évtizedek során azonban többször is foglalkoztatta a tervezők fantáziáját a kupéváltozat, amit időnként csak tanulmányként, de akár kisebb sorozatként is legyártottak.
M2 1008
Az amerikai piacon Miata, Japánban egyszerűen csak Roadster néven kínált MX-5 első generációjából több kupé prototípusa is elkészült,
és ezek közül az a legérdekesebb, ami a nem túl jól csengő M2 1008 névre hallgat. A kilencvenes években a Mazda különleges modelljeit gyártó M2 részleg nemcsak kupétetőt álmodott a roadsterre, de teljesen új első és hátsó részt is.
A ’94-es prototípus orra nem az aranyos MX-5-re, hanem a korabeli nagyobb, komolyabb sportkocsikéra hasonlított, a karcsú hátsó része a kerek lámpákkal viszont inkább a hatvanas évekbeli alkotásokra, amiket Zagato tervezett. Az 1,8 literes, 150 lóerős motorral szerelt 1008-ból csak egy példány készült, a sorozatgyártása ugyanis túl sokba került volna.
Mazda M Coupé
A Mazda dizájnere, Tom Matano mindig is szeretett volna kupéváltozatot az MX-5-ből, ami nagyobb csomagtartójával, masszívabb karosszériájával, kisebb tömegével és jobb aerodinamikájával akár sikeres is lehetett volna. 1992-ben a kaliforniai dizájnstúdióban
épített is egy életnagyságú makettet az első szériás MX-5-ből, de a japán központban nem osztoztak a lelkesedésén.
1996-ban a Mazdának mégis szüksége volt egy tanulmányautóra a New York-i autószalonra, és Matano a csapatával elővette a Miata Coupé ötletét.
A kupéformát üvegszálas anyagból formálták meg, és mivel az alapokat adó roadster struktúráját nem módosították az idő rövidsége miatt, megmaradtak benne a merevítések, ezért a kupé egy kicsivel még nehezebb is lett.
A hátsó formájával az RX-7-et idéző, feltűnő sárgára fényezett prototípus nagy sikert aratott, de a Mazda továbbra sem látta jó ötletnek a kupéváltozat bevezetését. Az 1,8 literes motorral szerelt prototípus azonban a mai napig megvan, működőképes formában tartják, a Mazda amerikai képviselete időnként előveszi és megjáratja a közönség előtt.
Mazda Roadster Coupé
A Mazdánál később többször is felélesztették a kupéváltozat ötletét.
A kilencvenes évekbeli tanulmány receptjét folytatja a második generációs MX-5-ből épített Roadster Coupé TS Concept, amelyen az áramvonalas bura alá került kerek fényszórók idézik a hatvanas évek európai sportautóit, míg az RS Coupénak a sokküllős kerekek adnak retró stílust.
A kétezres évek elején aztán mégis gyártásba került az MX-5 régóta várt kupéváltozata,
de csak a japán piacra, ahol Roadster Coupé néven forgalmazták. A Mazda eredetileg 200 példány gyártását tervezte, és ki tudja, miért, végül csak 179 darab készült belőle, ezzel a japán márka valaha készült legritkább típusai közé sorolható.
Nem túl gyakori, hogy feltűnik egy eladó Roadster Coupé, mint ez az alpesi fehér példány,
amit kitűnő állapotban, 79 ezer kilométerrel az órájában hirdettek meg, de egyelőre nem talált gazdára. A típust 1,6 és 1,8 literes motorral is szerelték, ez az erősebb, hatfokozatú kézi váltóval és sperr differenciállal, amivel sokunk álma lenne.
Mazda MX-5 Roadster Coupé és RF
A kupéformájú MX-5-tel mégis az a baj, hogy nem lehet hátrahajtani a tetejét akkor sem, ha éppen ez a vágyunk. A Mazda erre azt a megoldást találta ki, hogy a típus harmadik és negyedik generációját már nyitható keménytetővel is kínálta. A harmadik szériás MX-5 Roadster Coupé csukott tetővel úgy néz ki, mint egy keménytetős roadster, de azzal ellentétben ez bármikor lenyitható.
A tető maga polikarbonátból készült, a Webasto által tervezett szerkezet gombnyomásra 12 másodperc alatt tüntette el a tetőt az MX-5 hátuljában, és a tervezőket dicséri, hogy
nagyon kompakt méretre hajtogatja össze, mert az egyébként is aprócska csomagtérből nem foglal el több helyet, mint a vászontető.
A negyedik generációnál a Mazda egy lépéssel tovább ment, és az MX-5 RF-nek látványos kupéformát tervezett. A Retractable Fastback hátsó idoma felemelkedik a tető lenyitásakor, majd visszakerül a helyére, ezzel az MX-5 inkább lesz targa, mint roadster. A vászontetős változat alternatívájaként kínált RF-fel végül mégis valóra vált Matano szan álma.