Akkoriban nem a csiphiány miatt nem lehetett azonnal vagy belátható időn belül új autóba ülni, hanem a rendszer működéséből természetes módon következtek a problémák. Ma legalább annyira örülnénk egy nullkilométeres Trabantnak vagy ezerötös Ladának, mint akkor, de az ellátási rendszert nem sírjuk vissza.

1963-tól a Belkereskedelmi Minisztérium Vas- és Műszaki Főigazgatósága alatt létrehozott Merkur Személygépkocsi-értékesítő Vállalat felelt a központilag beszerzett autók elosztásáért. A vevők valamelyik szalonban kiválasztották, milyen márkájú, típusú, karosszériájú és színű autót szeretnének, aztán befizették a vételár egy részét az OTP-ben. Utána kaptak egy sorszámot, és vártak.

Hogy mennyi ideig, az sok tényezőtől függött. A népszerűbb típusokra többet, de nemcsak ezen múlt, hanem az éppen szállított mennyiség, az autók minősége is befolyásolta, egy-két, vagy akár három-négy-öt évig böngészhette a leendő tulajdonos a sorszámokat az Autó-Motor-ban. Gyakran kellett helyben javítani az autókat, vagy pótolni valamit átadás előtt, ám az alkatrészellátás is gyakran akadozott. A Merkur 1993-as végelszámolásáig sosem érte utol magát és a vásárlói igényeket.

1963-as fotó a csepeli telephelyről (Fotó: Fortepan/MHSZ)
1966, Merkur-telep egy HÉV-szerelvényből fotózva. Rengeteg púpos Wartburg (Fotó: Fortepan/Bojár Sándor)
Előtérben Moszkvics és Polski Fiat, háttérben sok száz, jórészt KGST-kocsi 1970-ben (Fotó: Fortepan/Főfotó)
Telephelyfotó 1970-ből (Fotó: Fortepan/Főfotó)
A csepeli, Védgát utcai telephely 1972-ben (Fotó: Fortepan/Uvaterv)
1972, egy akkor még szinte új autómárka első típusa: Lada, azaz VAZ 2101 (Fotó: Fortepan/Uvaterv)
A Szállító utcai lerakat 1973-ban, háttérben a Soroksári út épületei (Fotó: Fortepan/Bojár Sándor)
Nagy Polszkik átadás előtti vizsgáztatása 1973-ban (Fotó: Fortepan/Főfotó)
„Autókozmetika” a Védgát utcai telepen 1973-ban (Fotó: Fortepan/Főfotó)
1973. Háttérben épül az új átadóközpont, az előtérben egy 353-as Wartburg DeLuxe (Fotó: Fortepan/Főfotó)
Szocialista gyártmányok adták a „kínálat” javát, de voltak nyugati típusok itt. A képen Fiat 127-esek várnak az átadótérben, 1973-ban (Fotó: Fortepan/Főfotó)
Átadás előtti vizsgáztatás a Petróleum utcai telepen 1973-ban (Fotó: Fortepan/Főfotó)
Budapest belváros, a Martinelli (ma: Szervita) téri irodaház, a Merkur Személygépkocsi Értékesítő Vállalat szalonja (Fotó: Fortepan/Főfotó)
Kopoltyús Zaporozsec a belvárosi szalonban 1973-ban (Fotó: Fortepan/Főfotó)
Szalonautók 1973-ban (Fotó: Fortepan/Főfotó)
A szalonban bárki megnézhette az autókat, de még pénzzel sem lehetett rögtön megvásárolni őket (Fotó: Fortepan/Főfotó)
Akár Hella ködfényszórókat is lehetett vásárolni az átadótérnél kialakított pultnál. 1974 (Fotó: Fortepan/Főfotó)
1974, amikor még színesek voltak az autók (Fotó: Fortepan/Uvaterv)
1974, Csepel, Petróleum utca 4., a Merkur Személygépkocsi Értékesítő Vállalat átadócsarnoka (Fotó: Fortepan/Uvaterv)
Wartburg 353-asok az átadócsarnokban 1974-ben (Fotó: Fortepan/Uvaterv)
A Petróleum utcai irodaépület 1974-ben (Fotó: Fortepan/Uvaterv)
Váróterem várakozó asszonnyal 1974-ben (Fotó: Fortepan/Uvaterv)
A Szállító utcai lerakat, héttérben a Csepeli Szabadkikötő épületei 1975-ben (Fotó: Fortepan/Uvaterv)

1977, a százezredik Magyarországra szállított Wartburg (Fotó: Fortepan/Bojár Sándor)

1990-es csendélet kevés Trabanttal, Daciával és Wartburggal, de sok kocka Ladával és Samarával (Fotó: Fortepan/Magyar Rendőr)

Ez is érdekelhet:

És ezt olvastad már?
Vele egész éjjel autóznánk a városban
Nem könnyű elkezdeni a futást, de most Nyári Dia is segít benne