Akkoriban nem a csiphiány miatt nem lehetett azonnal vagy belátható időn belül új autóba ülni, hanem a rendszer működéséből természetes módon következtek a problémák. Ma legalább annyira örülnénk egy nullkilométeres Trabantnak vagy ezerötös Ladának, mint akkor, de az ellátási rendszert nem sírjuk vissza.

1963-tól a Belkereskedelmi Minisztérium Vas- és Műszaki Főigazgatósága alatt létrehozott Merkur Személygépkocsi-értékesítő Vállalat felelt a központilag beszerzett autók elosztásáért. A vevők valamelyik szalonban kiválasztották, milyen márkájú, típusú, karosszériájú és színű autót szeretnének, aztán befizették a vételár egy részét az OTP-ben. Utána kaptak egy sorszámot, és vártak.

Hogy mennyi ideig, az sok tényezőtől függött. A népszerűbb típusokra többet, de nemcsak ezen múlt, hanem az éppen szállított mennyiség, az autók minősége is befolyásolta, egy-két, vagy akár három-négy-öt évig böngészhette a leendő tulajdonos a sorszámokat az Autó-Motor-ban. Gyakran kellett helyben javítani az autókat, vagy pótolni valamit átadás előtt, ám az alkatrészellátás is gyakran akadozott. A Merkur 1993-as végelszámolásáig sosem érte utol magát és a vásárlói igényeket.

1963-as fotó a csepeli telephelyről (Fotó: Fortepan/MHSZ)
1966, Merkur-telep egy HÉV-szerelvényből fotózva. Rengeteg púpos Wartburg (Fotó: Fortepan/Bojár Sándor)
Előtérben Moszkvics és Polski Fiat, háttérben sok száz, jórészt KGST-kocsi 1970-ben (Fotó: Fortepan/Főfotó)
Telephelyfotó 1970-ből (Fotó: Fortepan/Főfotó)
A csepeli, Védgát utcai telephely 1972-ben (Fotó: Fortepan/Uvaterv)
1972, egy akkor még szinte új autómárka első típusa: Lada, azaz VAZ 2101 (Fotó: Fortepan/Uvaterv)
A Szállító utcai lerakat 1973-ban, háttérben a Soroksári út épületei (Fotó: Fortepan/Bojár Sándor)
Nagy Polszkik átadás előtti vizsgáztatása 1973-ban (Fotó: Fortepan/Főfotó)
„Autókozmetika” a Védgát utcai telepen 1973-ban (Fotó: Fortepan/Főfotó)
1973. Háttérben épül az új átadóközpont, az előtérben egy 353-as Wartburg DeLuxe (Fotó: Fortepan/Főfotó)
Szocialista gyártmányok adták a „kínálat” javát, de voltak nyugati típusok itt. A képen Fiat 127-esek várnak az átadótérben, 1973-ban (Fotó: Fortepan/Főfotó)
Átadás előtti vizsgáztatás a Petróleum utcai telepen 1973-ban (Fotó: Fortepan/Főfotó)
Budapest belváros, a Martinelli (ma: Szervita) téri irodaház, a Merkur Személygépkocsi Értékesítő Vállalat szalonja (Fotó: Fortepan/Főfotó)
Kopoltyús Zaporozsec a belvárosi szalonban 1973-ban (Fotó: Fortepan/Főfotó)
Szalonautók 1973-ban (Fotó: Fortepan/Főfotó)
A szalonban bárki megnézhette az autókat, de még pénzzel sem lehetett rögtön megvásárolni őket (Fotó: Fortepan/Főfotó)
Akár Hella ködfényszórókat is lehetett vásárolni az átadótérnél kialakított pultnál. 1974 (Fotó: Fortepan/Főfotó)
1974, amikor még színesek voltak az autók (Fotó: Fortepan/Uvaterv)
1974, Csepel, Petróleum utca 4., a Merkur Személygépkocsi Értékesítő Vállalat átadócsarnoka (Fotó: Fortepan/Uvaterv)
Wartburg 353-asok az átadócsarnokban 1974-ben (Fotó: Fortepan/Uvaterv)
A Petróleum utcai irodaépület 1974-ben (Fotó: Fortepan/Uvaterv)
Váróterem várakozó asszonnyal 1974-ben (Fotó: Fortepan/Uvaterv)
A Szállító utcai lerakat, héttérben a Csepeli Szabadkikötő épületei 1975-ben (Fotó: Fortepan/Uvaterv)

1977, a százezredik Magyarországra szállított Wartburg (Fotó: Fortepan/Bojár Sándor)

1990-es csendélet kevés Trabanttal, Daciával és Wartburggal, de sok kocka Ladával és Samarával (Fotó: Fortepan/Magyar Rendőr)

Ez is érdekelhet:

Mintha a hatvanas években hegyet mászni is gumimatracokkal mentek volna a magyarok

A Palma Gumigyár reklámfotósai bejárták az egész országot, és mindenhol boldog embereket, színes gumimatracokat és felfújható kagylófoteleket találtak.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

Basszust a népnek! – Ezek a magyar partyhangszórók rendesen átrendezhetik a piacot

Még mindig hidegrázós Hamilton és Verstappen utolsó köre arról a bizonyos Abu-dzabi Nagydíjról

A Player kérdése: Elkezdted beszerezni a karácsonyi ajándékokat?
36% Naná, idén nem bízok semmit a véletlenre!
25% Fejben már igen, gyakorlatban még nem.
39% Van még idő, majd decemberben!
Advertisement
Hirdetés