25 év után először nem a Mercedes adja a Formula–1 biztonsági autóját, a bahreini szezonnyitón az Aston Martin sportautója vezetheti fel a mezőnyt, és az orvosi autót is a brit márka adja.

Hatvan év után tér vissza gyári csapatként az Aston Martin a Formula–1-be, és a sportautó-gyártó kihasználja a lehetőséget: a sorozat biztonsági autóját is ők szállítják.

25 éves sorozat szakad meg azzal, hogy idén már nem csak Mercedes lehet a safety car az F1-ben, és a most bemutatott sportkocsi láttán úgy tűnik, hogy az Aston Martin komolyan vette a feladatot.

A safety car a Vantage alapjára épül, de az Aston Martinnál nem elégedtek meg azzal, hogy az utcai autót felmatricázták,

és egy villogóval kiküldik a pályára, hanem alaposan átdolgozták, hogy minél jobban megfeleljen a feladatára. Az AMG GT-ből ismerős 4 literes biturbó motorjának a teljesítményét 510-ről 535 lóerőre növelték, ezzel 3,5 másodperc alatt gyorsul százra.

A maximum nyomatéka továbbra is 685 Nm, de szélesebb fordulatszám-tartományban elérhető,

az új első légterelővel pedig 200 km/óránál 155 kilogramm leszorítóerőt termel az autó, 60 kilóval többet, mint az utcai társa.

A futóművet és a kormányzást is megigazították, és peresebb Pirelli abroncsokat szereltek fel, hogy még precízebben irányítható legyen a Vantage.

Az Aston Martin safety car olyan apróságokban is különbözik a szériamodelltől, amire aligha gondoltál volna.

A Formula–1-ben szükség lehet rá, hogy egy gyors kör után azonnal, levezető kör nélkül álljon ki a biztonsági autó, és az ehhez szükséges hűtést a 24 órás Le Mans-i futamokon szerzett tapasztalatai felhasználásával alakította ki az Aston Martin.

A fényhíd egy szénszálas anyagból készült tartóra került, és a belső teret is átalakították, a gyári üléseket az FIA által jóváhagyott versenyülésekre és az F1-ben is használt hatpontos biztonsági övekre cserélték. Bernd Mäylander, aki már húsz éve vezeti a biztonsági autókat,

két monitoron figyelheti az élő tévéadást vagy a mezőny pozícióját, a zászlójelzésekről is külön kijelző értesíti.

Az Aston Martin adja az orvosi autót is, ami a márka első szabadidő-terepjárója, a DBX lesz.

A 4 literes biturbó V8-as motor ebben 550 lóerőre és 700 Nm-re képes, ezért lassúnak nem mondanád, 4,5 másodperc alatt ugrik százra és 290 km/órával száguldhat. Az üléseket ebben az autóban is kicserélték négy kagylóülésre, szintén hatpontos övekkel.

A 632 literes csomagtartó bőven elegendő az orvosi felszerelésnek, egy defibrillátor és két tűzoltó készülék is van a fedélzeten. A zászlójeleket és a hátsó kamerát mutató képernyő ebben is benne van, és igazi csúcstechnika, hogy

egy kijelzőn a pilóták kesztyűjébe épített érzékelőről kiolvasott biometrikus adatokat is lehet követni az orvosi autóból élőben.

Az Aston Martin nem vette félvállról az átalakítást, a Formula–1-es futamokhoz hasonló szélsőséges körülmények közt,

összesen 15 ezer kilométeren keresztül tesztelte az átalakításokat, hogy a Vantage és a DBX ne valljon kudarcot.

Az új safety car és orvosi autó március közepén, a bahreini teszten lesz látható először, és a hónap végén ugyanitt, az első futamon vetik be élesben először.

Ez is érdekelhet:

És ezt olvastad már?
Ilyen lenne, ha Olaszország legnagyobb autógyártója is beszállna az F1-be