Megnéztük, hogyan illesztették be az Audi Hungária győri gyárának munkájába a konnektoros hibridek és a villanyautó-alkatrészek gyártását.

Már a mindennapi magyar forgalomban is jól érzékelhetően jelen van az elektromos mobilitás: sok az utcákon a zöld rendszámos konnektoros hibrid vagy teljesen elektromos autó. A változás persze nem az utakon, hanem az autógyárakban kezdődött. A győri Audi-üzemben egy gyárlátogatáson megnézhettük, nagyjából hogyan.

Az Audi Hungáriánál a gyártás fő volumenét továbbra is a hagyományos technológiájú autók és azok alkatrészei adják, de az itt gyártott modellek (TT, TT Roadster, Q3 és Q3 Sportback) között megjelentek konnektoros hibridek is, a gyártósorokra integrálni kellett a nagyfeszültségű akkumulátor beszerelésének mozzanatát is. A gyár szerszámgyártó illetve kisszériás alkatrész-gyártó csarnokában megjelentek egy új, teljesen elektromos szupersport-szedán, az e-tron GT karosszériaelemeinek gyártóberendezései is. Egy másik csarnokban pedig egészen konkrétan villanymotorokat szerelnek össze: itt készülnek az e-tronok motorjai.

Hergestellt in Ungarn
Nálunk készülnek az e-tron GT karosszériaelemei
A nagy, szürke tömb a plug-in rendszer akkuja ezen a Q3-embrión

A karosszériaelemek préselésénél és az összeszerelő soron nem igazán látványos a változás. Egy motorháztető vagy ajtólemez pont ugyanúgy készül a villanyautóra is, mint a benzinesre, a nagy akkuval is felszerelt plug-in hibrid autók összeszerelése pedig pár extra munkamozzanatot leszámítva simán illeszkedik a benzines és dízel Q3-asok közé. Érezte ezt a kis szürkeséget Audi is, ezért gyárlátogatásunk szervezői feldobták a programot annak bemutatásával, milyen markánsan kiugrik egy e-tron GT alumínium motorháztető-lemezéből a belepréselt női hajszál.

Megnéztük azt a megnézőgépet is, amelyben egy ipari kamera lézerfény-megvilágításban szemrevételezi a prések alól kikerülő karosszériaelemeket, minden gyártási tételből egyet-egyet, és összeveti a képet, amit lát, a CAD-modellel, aminek el kellett volna készülnie. A gyártási folyamatban ritka, hogy konkrét hiba forduljon elő, inkább csak az a fontos, hogy a mérési adatok trendjeiből kiderüljön, milyen beállítás-változtatásokra van szükség a présgépeken ahhoz, hogy egyáltalán ne készüljön selejt.

Nézzük, hogyan nézi meg a megnézőgép a karosszériaelemeket

Annál érdekesebb volt a főattrakció, a villanymotor-szerelőüzem! Autógyári viszonylatban kifejezetten kis csarnokot láttunk (alapterülete mindössze 8425, napi teljesítménye alig 720 motor, 220 dolgozó készíti itt az e-tronok első illetve hátsó motorjai), amiben furcsán kombinálódott a hipermodern logisztika a meglepően sok emberi kézi munkával. Maga a gyártósor ugyanis ebben az üzemben fizikailag nem létezik. A gyártószigetek között folyamatosan változó útvonalakon, folyamatos optimalizáció mellett hordozzák a villanymotorok alapegységeit és a félkész termékeket az önjáró kis robotok. A hordozórobotok és a munkaállomások között az alkatrészek le- és felrakása is legtöbbször automatikusan történik.

Ilyen kis robotkocsik hozzák-viszik az alkatrészeket, munkadarabokat a villanymotor-szereldében

Ugyanakkor, mint kiderült, a demópultok, amelyeken mi magunk is szigetelhettünk állórész-vezetékköteget a kezünkkel illetve összehúzhattuk a legerősebb e-tronok kettős hátsó hajtómotorját, nem csak a látogatók szórakoztatását szolgálják. Ezek betanító munkahelyek az itt dolgozóknak, akik azután tényleg kézzel pödörgetik a helyükre a drótokat, csavarozzák össze a fél motorokat.

Van egy olyan sejtésem, hogy amikor majd úgy igazán felfut a villanyautók gyártási darabszáma Győrben, a motorok sokkal kevesebb emberi érintés mellett készülnek majd. Jelenleg viszont még az üzemméret, a volumen nem akkora, hogy megérje iszonyú drága célgépeket vagy akár robotokat beállítani azokra a munkákra, amit emberi kézzel is tökéletesen, gyorsan, hatékonyan meg lehet csinálni.

Elemeire bontott plug-in hibrid Q3-as villanymotorja; állórészt szerelő dolgozó, munkadarabot átadó robot, házukba illesztésre váró állórészek a szalagon
A villanymotor állórésze, a stator ebben a szerelőkeretben rögzítve várja, hogy kézzel finiselje a huzalozását egy dolgozó

A villanymotor-gyárban azért persze korántsem minden munkafázis zajlik kézzel. Van, ami füllel zajlik, gépi vagy emberi füllel. Az elkészült hajtómotorok mindegyike átesik ugyanis egy maximális fordulatszámra pörgetésen (9000 1/min), a mérőkamrában pedig hangfelvétel készül arról, hogy szól a motor. Csapágyhiba, fogaskerék-probléma, kiegyensúlyozatlanság: itt minden kiderül.

Az alábbi hipnotikus erejű videóban pedig azt mutatom meg, ahogy egy motolla-robot ügyesen kicsévéli a kannákból (igen, kannák: mint kiderült, a rézdrótot kannákban küldi a beszállító) a vezetéket és szépen kiadagolva odateszi a háromfázisú villanymotor állórészének szélére az összeszerelés első elemeként:

Ez pedig már az Audi Hungária hivatalos összefoglaló videója mindarról, amiről a fentiekben szó esett. A jövő tehát az Audinál is egyértelműen a villanyautóké – 2030-ban már jó eséllyel olyan képeket, videókat mutathatok Győrből, ahol kizárólag elektromos motorok és elektromos autók készülnek a gépsorokon.

Bizony, ezek a benzines dinoszauruszok hosszú távon már az Audinál is kihalásra vannak ítélve:

És ezt olvastad már?
Az autótörténelem tíz legizgalmasabb Volvója
Budapest legközpontibb terasza úgy újult meg, hogy azonnal a törzshelyed lesz!