Ha fel is tudod idézni a Q3 előző generációját, nem valószínű, hogy vágytál rá, de az Audi kompakt méretű SUV-jének új szériája már érdekelni fog. A szívünkben azért is lesz helye, mert mostantól ez a típus is Győrben készül.

Csak kapkodjuk a fejünket, olyan ütemben hozza ki az új modelleket az Audi. Mostanában minden hónapra jut egy bemutató, néha több is, és nemcsak a jelenlegi típusokat váltják le, de vadonatújakkal is bővítik a kínálatot, mint a lehengerlő Q8 és az elektromos e-tron. Oda jutottunk, hogy például az A4 és az R8 már a régebbi modellek közé sorolható, pedig csak néhány éve mutatták be őket. A Q3-at talán el is felejtetted, de mostantól érdemes lesz megjegyezni a nevét.

2011-ben mutatta be az Audi, mint a kínálat legkisebb szabadidő-terepjáróját, és úgy is nézett ki, mint a Q7 játékautó-változata. A modellváltással mindez megváltozott, teljesen az alapoktól tervezték újra az autót. Most, hogy már a jópofa formájú Q2 a márka legkisebb SUV-je, a Q3-at nyugodtan feljebb lehetett pozícionálni.

Ideje volt felnőnie a típusnak, az elődje túl cuki volt – ezt már Matthias Fink, a külső formáért felelős dizájner mondta nekünk a bemutatón, aki előtte éppen a kisebb testvéren dolgozott.

A gömbölyű forma már a múlté, az új Q3 sokkal magabiztosabb lett azzal, hogy az Audi legújabb típusaihoz hasonlóan éles, határozott vonalvezetésű karosszériát és széles, nyolcszögletű hűtőmaszkot kapott. Azt mondják, a sárvédők szögletes szélesítései a legendás quattrót idézik,

a legmenőbb részlete inkább az, hogy a hűtőmaszk és az emblémák króm helyett feketék is lehetnek, amitől végképp dögös kinézete lesz az autónak.

A bemutatón kiderült, hogy a Q3 élőben még jobban néz ki, mint a képeken,

és lényegesen jobb kiállása van az autónak, amivel a méretben nagyobb, és valamivel elegánsabb Q5 felé közelítettek vele. A méretei valóban nőttek, a 4,49 méteres karosszériája 10 centivel nagyobb, hárommal szélesebb és féllel alacsonyabb. A 2,68 méteres tengelytávja 8 centit bővült, ami jót tett az arányainak, és az utastere is tágasabb lehetett.

A Q3-ban most már elég a hely ahhoz, hogy gond nélkül bevállald családi autónak.

A hátsó ülésen nagyobb gyerekek is elférnek, és a csomagtér is sokat nőtt, 460-ról legalább 530 literesre. A hátsó üléssor 15 centit előre-hátra tologatható, és a háttámlát is meredekebb szögbe lehet állítani, amivel akár 675 litert is bele lehet pakolni úgy, hogy a család is benne ül. Gondoltad volna ezt egy 4,5 méternél rövidebb autóról? A csomagtérajtó, persze elektromosan, láblendítésre nyílik.

A nagyobb helykínálaton kívül a kikezdhetetlen minőségérzet a leginkább meggyőző az új Q3-ban.

Minden felülete kellemes tapintású, a műszerfalra olyan Alcantara betét került, amit a legszívesebben állandóan simogatnál.

Mást is lehet tapogatni az utastérben, a forgókapcsolós MMI rendszer helyét itt is átvette az érintőképernyő. A kormánykerék mögé alapból is 10,25 colos, de akár 12,3 colos kijelző kerül, a központi érintőképernyő 10,1 colos is lehet.

Nyugodtan állíthatjuk, hogy jelenleg az Audi gyártja a legfejlettebb érintőképernyős rendszereket a prémiumautók között. A kijelző ugyan nem ad rezgéses visszajelzést érintéskor, mint például az A6-ban, de mindent tud, amit a nagyok. Lehet tükrözni rá az okostelefon alkalmazásait, online rádiót hallgathatsz, és fedélzeti wifi is van.

A hangvezérlése elég okos, hogy megértsen téged, de firkálással is be tudod vinni az úti célt.

A kütyük sora pedig még nem ért véget, ott a kormánykerék mögötti kijelző, amire tetszés szerint hívhatod le az információkat, akár az egész képet elfoglalhatja a navigáció képe, a Google Earth műholdképén is nézheted az utat. A telefonnak jó helye van a középkonzol alján, vezeték nélkül töltődik, és a modern kor jele, hogy Type C szabványú USB csatlakozót is találsz itt.

A 15 hangszórós, 680 wattos Bang & Olufsen hifi úgy szól, hogy a nappali helyett mostantól itt fogsz zenét hallgatni.

A fentiekkel már a parkolóban állva lenyűgözhetsz bárkit, pedig az Audi Q3-at vezetni is sokkal jobb lett.

A kínálatban egyelőre négyféle motor van, de ez is bőven elég ahhoz, hogy megtaláld, ami neked tetszik. Itt is bevezették az Audi új típusjelölési rendszerét, ami azt jelenti, hogy mostantól a 35 TFSI az 1,5 literes, 150 lóerős benzines, a 40 és 45 TFSI pedig a kétliteres, 190 és 230 lóerővel. Az egyetlen dízel a 35 TDI, a 150 lóerős kétliteres, de később lesz 190 lóerővel is.

Bevallom, a bemutatóra olyan remek színekben hozták az autót, hogy nem is motor, hanem szín alapján választottunk. Persze, hogy a pulse orange és a turbo blue a legerősebb benzines, de már mindnek volt gazdája, ezért a flottaezüstöt ügyesen kikerülve a negyedikre csaptunk le.

A neve hivatalosan chronos grey, de nem egészen szürke, van benne egy kis sötétzöld is, ami a fekete hűtőmaszkkal egészen bitangul néz ki.

Ez volt az egyetlen dízel, 150 lóerővel, és ami meglepőbb, kézi váltóval. Amikor azt hinnéd, hogy ma már senki nem választ kézi váltót a prémiumkategóriában, az Audi még gyárt ilyet annak, aki maga szeret kapcsolgatni. Jó dolga lesz, ugyanis a Q3-ban meglepően finoman jár a kuplung és a váltókar is, példaként lehetne állítani minden autógyártó elé.

A dízellel főleg autópályán mentünk, ahová ideális lesz, hét liter körüli fogyasztással és elég jó zajszigeteléssel.

Sikerült utána lecsapnunk egy kék benzinesre, S line csomaggal, 230 lóerős, turbós motorral,

hétfokozatú duplakuplungos váltóval, és persze a quattro összkerékhajtással. A menetpróbát olyan helyre vitték, hogy legyen esélyünk kihasználni minden lóerőt, ugyanis a Münchentől alig fél óra repülésre lévő Bolzanóban szállt le a gépünk, és onnan Bressanone felé vettük az irányt, végig magas hegyek közt haladva.

Az úti célunk neve a 2121 méteres magasságban lévő Passo di Gardena, vagy más néven Grödnerjoch, ez a dél-tiroli környék ugyanis legalább annyira osztrák, mint amennyire olasz, és

érdemes felvenni a bakancslistádra, mert nagyrészt hibátlan aszfalton, hajtűkanyarok között vezethetsz rajta,

az alpesi utakra jellemző extrém változékony időjárás mellett. Értsd úgy, az egyik pillanatban még süt a nap, a másikban szétfagysz, és az orrodig sem látsz.

A Q3-at pedig egyenesen erre találták ki. A 230 lóerős motorja elég erős már lentről is ahhoz, hogy a meredekebb hegyi úton felfelé is gyors legyél vele, az összkerékhajtásra pedig rábízhatod magad a felhőszakadás közepén. Az Audi mindent kihozott belőle, amit egy SUV-ből ki lehetett hozni,

a magas építése ellenére példásan stabil a kanyarokban, a remek fogású kormányával precízen húzható rá az ívre, és közben a váltó mindig tudja, hogy mit csinál.

6,3 másodperc alatt van százon, és 233 km/óra a végsebessége a 45 TFSI-nek, ami elég meggyőző egy kompakt építésű SUV-től.

A vezetési élményt a különféle üzemmódokkal variálhatod, van takarékos és dinamikus mód, az előbbiben egyenletes tempónál, autópályán is simán üresbe teszi a váltót, az utóbbiban meg egy fokozattal lejjebb kapcsol, mint amire szükség lenne. A módok a kormányzásra, gázreakcióra, sebességváltóra és lengéscsillapításra is hatással vannak, amiből saját beállítást is konfigurálhatsz magadnak.

A visszafelé vezető utat már egy harmadik autóval tettük meg: a 150 lóerős, elsőkerékhajtású változat a hétfokozatú duplakuplungos váltóval könnyebbnek érződik (valójában épp 1,5 tonna alatt van), ezért a szerényebb teljesítmény is elég hozzá, hogy ne érezd lustának.

Ideális alapmodell lesz azoknak, akiket a száguldás és a lóerők kevésbé érdekelnek, mint az autó formája, a presztízse vagy a berendezése.

A Q3 már ezzel a motorral is érezteti, hogy van mire büszkének lennie.

Az autópályán lehetett próbálgatni a vezetéstámogatókat, amiből a Q3 is megkap mindent, amit az Audi csak kínálni tud. Képes önállóan tartani a távolságot és a sávot, vagy vészfékezni, ha arra van szükség. 10 éve az Audi tett először LED-es fényszórót az R8-ba, ma pedig a Q3-ban már szériafelszerelés, felárért okos, a szembejövőt körbevilágító mátrixfényszóró is kérhető hozzá, a 360 fokos kamerarendszernek pedig penge képe van.

A vadonatúj Q3 ezzel a felszereltségével, a határozott kiállású formájával és a sportos vezethetőségével bebizonyítja:

nem kell nagynak lennie egy Audinak ahhoz, hogy úgy érezd, mindent megkapsz, amire vágytál.

A BMW X1 és a Volvo XC40 komoly ellenfélre számíthat, és egy kicsit azért is közelebb érezhetjük magunkhoz, mert mostantól az éppen 25 éves jubileumát ünneplő győri Audi-gyárban készül.

Ez is érdekelhet:

Magyarországi motor hajtja az Audi első villanyautóját - Roadster

A Mercedes EQC-vel kapcsolatban leírtak jó része igaz az Audi első nagyszériás villanyautójára, az e-tronra is: ugyanúgy szabadidő-autó, hasonlóan külön elektromotor hajtja az első és a hátsó tengelyt, de még a 400 lóerő körüli rendszerteljesítmény és az 5,5 másodperces százra gyorsulás is szinte pontosan egyezik.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Futurisztikus óriás SUV az elektromos Hyundai Ioniq 9

További cikkeink a témában
Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!
Hirdetés