Gondolhatnád, hogy a szöges gumis jégautózásnak a mi klímánkon nem sok haszna van, de ez az Audi Driving Experience nagyon is sokat tanít a vezetésről.

„Wait for the car, wait for the car, now gas! Play with the gas, play with the gas!” („Várj az autóra, várja az autóra, most gáz! Játssz  gázzal, játssz a gázzal!”) Ez volt az a parancssor, amivel Joseph „Sepp” Haider, egykori raliversenyző, többszörös WRC-futamgyőztes próbálta beleprogramozni az agyamba, hogyan forduljak az RS4-gyel a tó jegén kialakított pálya kanyarjaiban úgy, hogy gyors legyek, viszont ne csapódjak félpercenként a hófalba.

A helyszín: Muonio, egy apró falu a Lappföldön, százötven kilométerrel az északi sarkkörön túl. Az itt tóvá szélesedő Etuväylä folyó jegén alakítgatja-formálja az Audi Driving Experience csapata napról napra azt a pályát, ahol a jégautózás kalandját kipróbálni vágyó ügyfelek a tétova ide-oda csúszkálásból a mesterien kitartott, kontrollált sodródásig csiszolhatják vezetési tudásukat profi trénerek szakvezetése kíséretében. Ez a szakvezetés néha olyan, hogy az oktató beül a kocsiba, és az utasülésről segít eltalálni a megfelelő sebességet, kormányszöget, fékerőt, néha pedig abból áll, hogy a tréner kívülről nézi, mit művelünk a pályán, és rádión segít lekoptatni a hibákat, kiépíteni a készségeket.

És amikor már nagyon érezzük a témát, villámgyorsan váltjuk az íveket, és tudjuk, hogy ez most tökéletes, akkor az idén hetven éves Sepp bácsi zöld RS4-ese egy szempillantás alatt megjelenik a mi piros RS4-esünk tükrében,

és miközben a félévszázados keresztben autózás felfoghatatlan rutinjával könnyedén tartja a mi véres verítékünkkel összehozott tempónkat, fél kézzel a kormányt, fél kézzel a rádió mikrofonját kezelve erős osztrák akcentussal segít abban, hogy lehetünk még egy picit gyorsabbak, talán majd egyszer legalább megközelítőleg olyan gyorsak, mint ő.

Joseph „Sepp” Haider: 1953-ban született, és 1977-ben kezdte a keresztben autózást raliautókkal, amikor én egyéves voltam. Tudott mit tanítani!

A tanulás amúgy annak, aki nem a Lappföldön nevelkedett, nem a tó jegén kezdődik. A csapat (elsősorban az Audi fizető ügyfelei, plusz egy-két ember a szakmédiából, hogy hírét vigyék a kaland lehetőségének) az érkezés másnapján a mélyvízbehóba dobva a szálloda parkolójából kettesével beosztva indul az autókkal konvojban a tóra. Már a főútra kihajtásnál jön az első tanács a rádión: a délvidéken megszokottnál jóval gondosabb odafigyeléssel forduljunk ki, mert a nemrég 80-ról 100-ra emelt országúti tempóban a felvert hótól takarva iszonyú gyorsan ott teremhet egy kocsi, távolsági busz vagy kamion a fenekünkbe. És szöges gumik, quattro és

450 lóerő ide vagy oda, a havas-jeges úton kaparó kerekekkel a szokásosnál több időbe telik, míg mi is felvesszük a forgalom sebességét.

A következő feladat: a megfelelő követési távolság tartása a felvert hóban láthatatlan követett kocsi mögött, de úgy, hogy azért lássuk, mikor fordul le a pálya felé a főútról. Közben élvezhetjük a 3,6 barra fújt gumik stoplijainak szokatlan moraját. (Egy ilyen gumi egyébként ötszáz, legfeljebb ezer kilométert bír ki a jégautózásban.) És megérkezünk a pályára.

Szögek ide, szögek oda, az RS4 Avant így is csúszik a jégen. A legtöbb kanyar 40-es, 50-es, a legnagyobb sebesség, amit sikerült elérnem a jégen, talán ha megvolt 80 km/h. Országúton érdekes élmény 100-nál hallgatni a fémszögek dorombolását
Az oldalirányban a hófalba csapódás kellemetlen mellékhatása, hogy a hó betömörödik a gumi és a felni közé, majd olvadva-visszafagyva kicsit megnyitja a kereket, és leesik a guminyomás. Ilyenkor jön a forró vízzel locsolás vagy a kályhánál olvasztás. A legjobb megoldás a problémára, ha sikerül íven maradni
Akkus kompresszor és meleg víz flakonban: a jégautózás szervizcsapatának legfontosabb szerszámai
Ilyet nálunk nemhogy kapni nem lehet, használni is tilos

Menetstabilizáló kikapcs, aktív hátsó differenciálmű bekapcs, gázreakció, kormányzás, váltóprogram sportosra kapcsolva, és indul a móka. Néhány kezdetben lassú, fokozatosan gyorsuló kör egy egyszerű oválpályán, egy kis szlalom, „fishtailing”, vagyis a kocsi fenekének ide-oda csapkodása lendületből egy másik gyakorlókörön, az első körök az igazi, tolólapos és hómarós traktorral kialakított pályán, no meg közben Sepp bácsi instrukciói, és lassan kezdenek összeállni a dolgok.

Már érzem a gyorsítás, fékezés, oldalgyorsulás tapadási határait, nagyobb tempónál is. Megvan az autó egyensúlya, együtt lendülök a kocsival a terhelésváltásoknál. A gázzal-fékkel finoman játszva már képes vagyok tudatosan súlyt átterhelni a tengelyek között, hogy rásegítsek a kormányzott kerekek tapadására, vagy kicsit igazítsak az autó fenekének csúszásán. Megvan az az egy-két hófalérintés, hófalra futás is, ami ahhoz kell, hogy ne féltsem nagyon se a kocsit, se magamat; ez azért egy nagyon megengedő környezet a határon autózásra a technikának is, az embernek is. Még ha néha reped is ez-az:

Gyorskötöző és fúró az alkalmi helyszíni rekonstrukcióhoz, ha a hó nagyon megnyomná az egyébként meglepően rugalmas, ellenálló műanyagokat
A jégpálya térképe. Balra a gyakorló ovál, mellette a szlalom, majd a nagy pálya, amely kisebb szakaszokra bontható vagy összenyitható egy 6-7 perces nagy pályává
Itt-ott bóják segítik a tájékozódást, de a 40-50 centis hófal enélkül is megadja a pálya vonalát

Aki már valamelyest szokva van a hátul hajtós kocsival való keresztben autózáshoz, annak komoly feladat átállni a quattro-gondolkodásra. A jellemzően hátsókerekes viselkedésűre hangolt RS4 képes ugyan ellenkormányzással is kitartani csúszás közben az ívet, de ha így autózunk, akkor csak látványosak vagyunk, nem pedig gyorsak. A sebességet az adja, ha az első kerekek követik a kanyart; ilyenkor a centrifugális erő kifelé toló hatását és az összes hajtott, túlpörgő kerék befelé kapaszkodását kell megpróbálni egyensúlyba hozni. Ekkor vagyunk egy Audi quattróval szépek és gyorsak egyszerre.

Erős túlkormányzottság a kitekert kerékkel: látványos, de lassú
Az ívbelső felé fordított első kerekekkel kitartott kontrollált tapadáshatáron autózás: szép és gyors

Bár előzni, egymást kiforgatni, szorosan egymásra tapadva autózni a biztonság és a vegyes képességű résztvevői kör miatt nyilván nem szabad a jégen, a Driving Experience keretén belül van azért egy verseny is. Jó pár levezetett óra után a második nap végén jön az időmérés: aki a leggyorsabb, kap egy kis ajándékot – és a többiek elismerését.

Az is számíthat egy kis különdíjra, akinek ép marad a traktorkártyája. Ez egy kis plasztiklap, amire akkor kap egy büntetőpontot (büntetőlyukasztást) az ember, ha mégiscsak túl nagy volt a tempó, és sikerült olyan sebességgel felfutni a hófalra, hogy az Audi a maga erejéből már nem tud visszamászni a pályára. Ilyenkor kell beszólni a rádión („Houston, we have a problem, car number 11 needs a tractor”), és már jön is a gyönyörű Valtra vontató, hogy visszahúzza a kocsit a jégre.

Egy teljes szezon a jégen azért eléggé megterhelő a kocsik számára. A mi autónkban csak 14 ezer kilométer volt, de a lökhárítók repedései és a 25 liter/100 km körüli hosszú távú fogyasztási adat a számítógépben megmutatták, hogy ez már nem egy megkímélt hölgytulajdonos boltba járó autója

Nem csak vezetőként (bár úgy pláne), de a váltásokban utasként is végig érdekes, izgalmas élmény a lappföldi jégautózás, már ha bírja az ember gyomra a folytonos ide-oda csapódást. Főleg a hátsó ülésről szórakoztató látvány a közeledő, távolodó, néha belénk csapódó hófal, de a környezetbe, a ridegsége, fehérsége dacára sem barátságtalan vagy egyhangú lappföldi márciusi világba bambulást is nehéz megunni.

Nem egyszerűen csak egy nálunk már olyan ritkán látható havas táj ez, hanem teljesen idegen világ. Aszfalt helyett jégen mennek a kocsik, porvihar helyett kavargó hófelhő vakítja meg a sofőröket, kerekes banyatank húzása helyett ráállós kis szánkókkal tolják szatyraikat a nénik, a főúttal párhuzamosan pedig nem bicikliút, hanem hómobil-pálya és sífutóösvény húzódik. Még egy lappföldi benzinkút is egzotikus látvány, és nem csak a két euró feletti üzemanyagárak miatt.

Erős szélben, szitáló hóban nagyon kell figyelni az úton
Megfelelő követési távolság mellett nem egyszerű észrevenni, hol kanyarodik le a követett kocsi. És itt nem a nálunk megszokott a megfelelő követési távolság
Itatás a csapatás után
Magányos villanyautó-gyorstöltő a szálloda parkolójában: vannak elektromos autók, de a nagy többség azért még benzines Észak-Finnországban

A kaland nem-autós részére se lehet panaszom. Jókat ettünk, jókat ittunk, jókat beszélgettünk. A program része volt egy hórobogózás is (erről hamarosan részletesen is mesélek majd itt a Playeren, már csak azért is, mert nem volt semmi, amikor a túravezető hóba beszakadt, a jég feletti vízbe merült hómobilját rángattuk vissza a letaposott nyomra). Nagyon meglepett, hogy a reggelihez tálalt rénszarvasmáj-pástétom pont olyan, mint egy standard itthoni parasztmájas, de az még jobban, hogy kiderült: egy négycsillagos lappföldi hotelben minden szobához külön szauna jár.

Belezuhanni a mi plusz 15 fokos márciusunkból a mínusz 15 fokosba, egy picit belemerülni ebbe a varázslatosan másmilyen világba, bámulni, gyúrni, taposni a nálunk már szinte elfelejtett fehér izét, amit hónak hívnak – még jégautózás nélkül is rendkívüli élmény lett volna. Azzal együtt pedig pláne az.

Sarki fényt ugyan nem láttam, de a sima naplemente sem akármilyen látvány a Lappföldön
A flotta reggel, egy kis hóesés után
Viszlát, Lappföld, és kösz a halakat, meg a sült rénszarvast!

A háromnapos intenzív sarkvidéki jégautózásról és az Audi Driving Experience egyéb programjairól itt találsz bővebb információt.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

A világ egyik legegészségesebb itala egy magyar készítmény, és azt adja meg, amire szükséged van

Tréner? Panzió? Kozmetika? Így lehet a kutyád még boldogabb, miközben a te életed is könnyebbé válhat

Szinte új ez a kilencvenes évekbeli Ferrari 348 tb

További cikkeink a témában