Valós forgalmi helyzetet és virtuális szimulációt is képesek kezelni az önvezető üzemmódban közlekedő autók 5G tesztkörnyezetben.
Szuperpontos pozícionálás, extrém alacsony késleltetés – máris önfeledten suhanhatnak az önvezető autók a ZalaZone tesztpályán. Ehhez elsőként is alapvető a megfelelő sávszélességet és magas megbízhatóságú adatkapcsolatot nyújtó 5G hálózat, ami garantálja, hogy a járgány rövid időre se „vesszen el” az éterben. A világszinten egyedülálló éles bemutatót a T-Systems Magyarország és partnerei, az APZ, a BME, az Ericsson Magyarország, az iMAR Navigation és a Magyar Telekom szervezte a tesztpályán.
Az 5G által elérhető alacsony késleltetés pláne fontos akkor, ha az autó 5-ös szintű az önvezető képességeit tekintve, ekkor ugyanis már nem igényel emberi figyelmet, teljesen hiányzik belőle az emberi irányítás: a rendszer képes kezelni a váratlan forgalmi helyzeteket vagy rendszerhibákat.
A giroszkópos, mozgásérzékelős technológiával kiegészített, több műholdas navigációs rendszer jeleit egyszerre feldolgozó megoldások (INS/GNSS) terén élenjáró iMAR Navigation rendszere azonban nem bíz semmit a véletlenre. A járművek pozíciója másodpercenként mintegy 500-szor frissül a rendszerben, és ezt valós időben, néhány ms-on belüli késleltetéssel osztja meg az 5G hálózaton a környezetével, így a forgalmi szituációban résztvevők számára centire pontosan tudható, még nagy sebesség mellett is, melyik pillanatban pontosan ki hol tartózkodik.
A valós térben elhelyezett akadályok mellett a járműveknek egy szimulációs térben kiépített tesztvárosban is boldogulnia kellett a demonstráció során, ahol az 5G-autó-vezérlés háromszög stabilitásán múlik, hogy a kocsi valós időben reagálni tud-e az akadályokra. Az 5G ez esetben a fizikai és virtuális tér valós idejű összekapcsolását szolgálta – ez a technológia a várakozások szerint felgyorsítja és biztonságosabbá teszi az önvezető járművek fejlesztését, tesztelését.
A cikk létrejöttét támogatta a T-Systems!