Ma már alig valami az, aminek látszik. Ez az épületháló például tulajdonképpen egy erdő.
A budapesti Váci út nem az a klasszikus zöldövezet: még a külső részén is négy sávban halad a forgalom, napi sok ezer autó, teherautó és busz halad északról a belváros felé vagy vissza. Ezek egy része – a hazai járműállomány összetételének megfelelően – dízelmotoros, amely ugyan bizonyos kategóriákban és felhasználási mód esetén indokolt, ám az általuk kibocsátott nitrogén-oxidok, többek között a nitrogén-dioxid súlyosan egészségkárosító, üvegházhatású mérgesgáz.
Mit lehet tenni ennek a mérséklésére?
- Csökkenteni a forgalmat – hát, ez egyelőre nem túl életszerű, és főleg nem gyorsan megvalósítható folyamat.
- Növelni a légtisztító hatású zöldterület, főleg a fák számát – erre nem nagyon van lehetőség a környéken, az ültetett facsemetéből pedig sok év-évtized alatt lesz igazán hatékonyan működő fa, már ha addig nem pusztul ki a számára nem épp barátságos környezetben.
- Azt, amit a Volvo Autó Hungária:
Ez egy Volvo C40 Recharge reklámja. Mivel ez a márka egyik villanyautója, valóban nem bocsát ki közvetlenül nitrogén-dioxidot, ahogy például nem mérgező, de üvegházhatású szén-dioxidot sem, ám ha a Váci úton közlekedő dízelautókat nem cseréli C40-esekre a cég, akkor közvetlen és gyors hatása aligha lesz. Ám ezen az épülethálón nemcsak az autó az újdonság, hanem maga a háló is.
Pontosabban a spéci titán-oxid bevonata, amely fény hatására fotokatalízist idéz elő, és akár a 85%-át lebontja a vele kapcsolatba kerülő nitrogén-dioxidnak. A hatékonysága döbbenetes:
a 149 négyzetméteres hirdetés 149 fa hatásával egyenértékű semlegesítésre képes.
A Volvo Autó Hungária célja viszont grandiózusabb a helyi légtisztításnál. „A környezettudatosság uralkodó szemlélet a Volvónál, ennek megfelelően a kommunikációnkban is folyamatosan keressük a nemcsak különleges és innovatív, hanem a fenntarthatóság szempontjából is értékteremtő és mértékadó megoldásokat – mondta Kozma Noémi, a Volvo marketingkommunikációs menedzsere. – Hisszük, hogy a legfőbb levegőszennyező vegyületeket semlegesíteni képes épülethálónk ilyen, és bízunk abban, hogy azzal a piac egészét is inspirálhatjuk, és ösztönözhetjük a közterületi megjelenéseik környezetbarátabb alternatívákkal való helyettesítésére.”
Az inspiráció több cégre is hatott már, amelyek érdeklődtek a technológia iránt, de az biztos, hogy itthon a Volvo épülethálói mind ilyenek lesznek. A környezettudatosság a svéd márka arculatának része: 2030-ra kizárólag tisztán elektromos autókat gyártanak majd – de ötven százalékban már 2025-ben is –, és a teljes vállalat működését zöldítik, hogy 2040-re klímasemleges, körforgásos céggé váljanak.
„Ezért a Volvo arra ösztönzi a márkaképviseleteket és -kereskedéseket, hogy eszközöljenek hatékonysági intézkedéseket, és térjenek át egyre növekvő mértékben megújuló energiafelhasználásra a tevékenységük minden területén – tájékoztatott Kozma Noémi. – A Volvo Autó Hungária esetében éppen most zajlik az irodaépület hűtés- és fűtésrendszerének korszerűsítése, ezenfelül megkezdtük egy napelem park kivitelezésének előkészületeit is, amellyel a terveink szerint az energiaszükségletünk 30-40 százalékát leszünk képesek fedezni.”
Addig is – szokatlan társadalmi célú hirdetésként – tisztítják a környék levegőjét.
A cikk elkészítésében együttműködő partnerünk volt a Volvo Autó Hungária.