A „Mit nézzünk meg először Brüsszelben?” kérdésre egyértelmű a válasz: az Autoworldot. Ez érdekesebb még a pisilő kisfiúnál és Szájer József ereszénél is!
A brüsszeli Autoworldben az a legfantasztikusabb, hogy mennyire sokrétű, ráadásul élő, folyton változó tárlat mutatja be az autózás történelmét. Aki például mostanában arra jár, egyszerre nézheti meg a James Bond-autók javát, egy csomó restaurálatlan, a maguk rozsdás ütött-kopottságában gyönyörű különlegességet, és egy áttekintés a Corvette elmúlt hetven évéről. Persze az alapdarabokon, azon a néhány száz, jórészt egyedi csodán felül, ami mindig ott szokott lenni. Ha nem voltál még itt, és Brüsszelben jársz, ne hagyd ki – de ha már voltál is, és megint Brüsszelbe sodor az élet, akkor is érdemes ránézni a weboldalra, nincs-e valami vicces-érdekes új tematikus kiállítás!
Az épület a Belgium ötvenéves függetlenségére épült Cinquantenaire komplexum része, vagy száznegyven éves, de az Autoworld csak 1986 óta lakik itt
Az alapgyűjtemény a Mahy család tulajdona, jelenleg az ő restaurálatlan kincseikből álló időszakos kiállítás is látható a múzeumban
Nemigen kell jobb reklám egy autómúzeumnak, mint kigurítani az egyik tételt kicsit napozni a ház elé
Mintegy 250 autó adja a tárlat gerincét, ehhez jönnek az alkalmi tematikus kiállítások
Másfél óra még akkor is eltelik itt, ha nem érdekelnek különösebben az autók. Ha érdekelnek, akkor egy fél nap is kevés lesz
Az épület csaknem másfél évszázad alatt ugyancsak változatos funkciókat szolgált. 1888-ban az ipari-kereskedelmi világkiállítás csarnokának épült, a Belgium függetlenségének ötvenedik évfordulójára létrehozott Cinquantanaire emlékműnél, a belvárostól nem túl messze, de parkos-kirándulós környezetben. A csarnok később nemzetközi autókiállítások, vásárok színhelye volt. Az első világháborúban német katonai garázsként használták, majd a Mundaneum nevű tudástárnak adott otthont – ha úgy vesszük, ez volt az internet előtti világ belga Wikipédiája.
A második világháború után egy időben itt működött a belga gazdasági minisztérium, de még a postagalamb-tenyésztők is számon tartották, mint fontos pihenőobjektumot az úton lévő madarak számára. 1984-re a csarnok állapota végletesen leromlott – biztos a galambok miatt –, akkor szemelte ki hatalmas autógyűjteménye számára állandó bázisnak a Mahy család.
Aki szeptember elejéig ellátogat az Autoworldbe, most nemcsak a kollekció csillogó darabjait láthatja, hanem pár tucat restauráció előtt álló, fellelt állapotú autót is. És ezek sem akármilyen autók ám!
A porral-kosszal-vakolatdarabkákkal hangulatos pajtalelet-dekorációt kapott kocsik nagy része egyedi különlegesség, értékük még ebben az állapotban is nehezen felbecsülhető:
Cadillac Sixty Two 1952-ből
Maserati, Chrysler, Fiat
Ghia-karosszéria Chrysler alvázon
Mumifikálódott Porsche 356
Maserati 3500 GT: alig több mint kétezer készült belőle
További 14 kép
Elképesztő hangulata van így együtt ezeknek a roskatagságukban is nemes gépeknek
Ilyen autó tulajdonképpen nincs: az 1939-es Delage alvázra az 50-es években barkácsoltak rá egy francia karosszériát. A kocsi cirkuszi autónak készült, ez magyarázza vidám színét és lehetetlen formáját
Cuki a nyitható kis hátsó ablak
Egyelőre inkább szobor, mint autó a Talbot-Lago
Innen szép nyerni: „kiváló restaurálási alap”, szerepelne a kép mellett a hirdetésben
1947-es Delahaye különleges buboréktetővel és huzatos szégyenpaddal azoknak a gyerekeknek, akik túl sokszor kérdezték meg, hogy ott vagyunk-e már
Négy karika és óriásvese 1940 tájékáról
A tripla ablaktörlő elég régóta állhat
Egy MG P-type, de nem az eredeti szögletes karosszériával, hanem egy áramvonalas testtel, autóversenyekre felkészítve
Buchet a 20-as évekből, amely már a gumit is lerágta az idő vasfoga
Egyedi gyártású sportkocsi 1927-ből: ebből tényleg nincs másik, egy Maurice Badaroux nevű autórajongó készítette magának, Bugatti-mintára, koponyás-lábszárcsontos emblémával
Másképpen egyediek a másik időszakos tárlat járművei, a Bond-filmek gépi szereplői is. Igyekszem elkerülni, hogy autót írjak, mert a gyönyörű antik Astonok a síléces Lotus vagy a fóliagombóccá gyúrt új Defender mellett itt van az összecsukható silórepülő-tengeralattjáró is a No time to die-ból, ami élőben egy eléggé kiábrándítóan összetákolt műanyagdarab, no de hát milyen is legyen egy filmes kellék, ugye.
Lotus Esprit Turbo, az 1981-es For Your Eyes Only-ból (Szigorúan bizalmas)
A közelről lehangolóan makett hatású repülő tengeralattjáró
Ez az összehajtogatott Defender 110 többször annyit érhet, mint egy hibátlan új
Az Aston Martin V8 Vantage a '87-es Bond-filmben tűnt fel először, de ez inkább a No time to die autója lehet
Az állandó kiállításon is végigszaladtam a fényképezőgépemmel, mutatok is vagy három tucat képet Érdekes Autókról És Egyéb Dolgokról, informatív képaláírásokkal, de tényleg csak kedvcsinálónak! Megnézni a képeket nem ugyanaz, mint odamenni, beszívni az öreg autók kellemes műhelyillatát, végignyáladzani a szuvenírboltot és otthagyni pár eurócskát könyvekért, makettekért, egyéni kegytárgyakért, végül esetleg inni egy megtévesztően világossárga, édeskésen finom, de erős belga korsó csapoltat a múzeum büféjében, ha te is a kánikula közepén, délben érkeztel, ahogy történetesen én érkeztem.
1896-ban a passzív biztonság még olyannyira fel sem merült, hogy ennek a háromkerekű, egyhengeres, szíjhajtású izének még a kormányát is gondosan elrakták félre, nehogy bármi is az utasok és a szemből érkező bármi közé kerülhessen tompítani az ütközés erejét
1906: ez is tricikli, de pont ellentétes megközelítésben építve. Itt minden az utasok előtt van
Tanulmányautóból is akad néhány a Mahy-gyűjteményben
Sport- és versenysor ebben az időkoktélban
A múzeumban táblákon láthatjuk a nagyobb autóipari újítások keletkezési dátumát
További 27 kép
Nosztalgikus öreg műhelyből is akad egy-kettő
Törpeautó-kollekció a polcrendszeren
Két törpe őrzi a lovaskocsis termet
Az elektromos szekció: már az első Tesla is muzeális érték, a svájci Microlino pedig a BMW Isetta elektromos remake-jeként került a tárlatba
A 70 éves Corvette tiszteletére összerakott kollekció
Hanyag eleganciával kerülnek egymás mellé a korszakok az Autoworldben
Ebből a Bizzarriniből is ez az egy van a világon. Az AMX/3 kupéból is csak nyolc készült, de Spyder csak ez az egy
Pár szerencsés rendőr ilyen szolgálati autót kapott: az 1976-os 911-es kék villogóval még ritkább, értékesebb veterán
Mókás Peugeot robogó 1973-ból
BMW tanulmány 2021-ből az ihletadó 1920-as években készült R47 mellett
Ford T-modellre épült lakóautó 1924-ből
A csupasz 1911-es Rolls-Royce-alvázon remekül megcsodálható a hihetetlenül masszív technika
A száztizenkét éves Rolls-motor csak hathengeres, de hengerenként két gyertya adja a szikrát
Az ott a pótkerék: mennyivel egyszerűbb felrakni egy másik kerék mellé, mint külön helyet találni neki valahol, hát nem?
Úriember kurblitartó bőrszütyőbe teszi a kurbliját kurblizás után
Ezt a villanyrobogót az a zseni álmodta meg 1985-ben, aki a ZX Spectrumot is: Sir Clive Sinclair
Ennyi pénzért nagyon sokat ad
Ezzel az SM-mel búcsúzunk, köszönjük a figyelmet!
Hannoverben járva pedig repülőmúzeumba kell menni:
Iratkozz fel a hírlevelünkre, és mi minden héten érdekes, szórakoztató sztorikat küldünk neked a világból.
Hírlevél feliratkozás
Támogatott és ajánlott tartalmaink