Találtunk egy elképesztően gazdag repülőmúzeumot Hannover-külsőn, a helyi expó mellett. Ha arra jársz, ne hagyd ki!

Sokszor hallottam már Hannoverről, erről a félmilliós észak-közép-német városról, Alsó-Szászország fővárosáról olyan emberektől, akik munkaügyben gyakran járnak oda, hogy unalmas, nincs ott semmi. Megvolt hát a kihívás a hétvégére, amikor is kaptam egy háromnapos meghívást a Volkswagen Busz Fesztiválra a VW haszonjármű-üzletágától: eriggy, Tamás, aztán találj valamit! Találtam is. Az igaz, hogy Hannover nem egy felhőkarcolókkal teleszórt metropolisz, de az 1945-re szinte porig rombolt város a maga laposságában, széles elterültségében és alacsonyságban telis-tele van nagyon is érdekes dolgokkal. Ezek közül az egyik az ezredforduló évében itt rendezett világkiállítás óriási vásártere mellett, a Laatzen nevű külvárosban található repülőmúzeum.

A barátságosan agyonzsúfolt térben a komplett repülőgépek mellett helyet kapott a brutális légvédelmi löveg és az embernél jóval magasabb keresőreflektor (jobbra az a fekete tömb) is
Az egyik épületszárnyban a repüléstörténet kezdetétől nagyjából a második világháborúig vannak cuccok
A másik szárny fókuszában egy F-104 Starfighter vadászbombázó áll, de van itt MIG-15, AN-2, Spitfire és Focke-Wulf is, és ezek még csak a nagyobb komplett repülők a hihetetlen gazdag tárlatból

Álmos, forró szombat délből húzódtunk be a múzeum kellemes hűvösébe, ahol nem volt szinte senki, csak egy kedves néni a portán, aki nagyon örült a kíváncsi külföldi újságíróknak. Imádom a néptelen műszaki múzeumokat, most is nagyon élveztem, ahogy idő- és tömegnyomás nélkül minden érdekességet alaposan meg lehetett nézni, a cuccok nagy többségét teljesen körül lehetett járni, a kevésbé érzékeny dolgokat kellő óvatossággal akár meg is lehetett egy kicsit tapogatni.

A hannoveri repülőmúzeum az a fajta múzeum, ahol a már tényleg nagyon öreg és/vagy érzékeny cuccokat leszámítva szó szerint testközelből meg lehet ismerni néhány olyan holmit, amit legtöbben csak az elmúlt évtizedek tévéhíradóiból ismerünk.
A repülés konkrét relikviái mellett a légiközlekedéssel vagy a repülős fegyvernemmel csak laza kapcsolatban álló, esetleg helytörténeti érdekességgel bíró tárgyak is akadnak gazdagon a múzeumban. Néha pedig a magyar szív is dobbanhat egyet: a huszár-attila a jobb szélen megvan?
A Grade Eindecker (egyfedelű) 1909-ben repült először
Első világháborús Fokker Dr.I. A múzeumban jó pár konkrét, kiállított gépről futnak filmek monitorokon, ahogy épp repülnek légibemutatókon, repülőnapokon
Junkers F13 a '20-as évekből
A Junkers elképesztően nem aerodinamikus, katedrális-szerű hűtőmaszkja

Jelenleg több mint harminc komplett repülőgép található a múzeumban. Ezt nem gondoltam volna az irodaházak, üzemek között a külvárosi ipari környezetbe még a két-három kültéren álló géppel együtt is beolvadó, cseppet sem hangárszerű épületre kívülről ránézve. És persze ott a millió egyéb műtárgy, érdekesség, makett, relikvia. Egy-másfél órát szerintem még a repülés-buzériától teljesen mentes látogatók is elbámészkodnak itt, ha bejöttek, pláne, ha azért van némi műszaki érdeklődésük. Akit viszont tényleg érdekel a repülés, az elveszett, főleg, ha tud németül és beszélgetni kezd a múzeumban tevő-vevő, rendezkedő barátságos bajszos gondnok bácsival. (Én nem tudok jól németül, így csak mosolyogva összebólogattunk, hogy milyen jó hely ez.)

Hopp, egy AN-2, ezt még én is felismerem!
Az '50-es évek közepétől gyártott Aérospatiale Alouette II, az első gázturbinás helikopter. A burkolatlan technikán remekül követhető, hogyan is működik egy helikopter
Francia Nieuport 17 az első világháborúból
Lockheed F-104 Starfighter, lehetetlenül rövid szárnnyal, túlnyomásos ruhás pilótájával
A MIG-15 cockpitje

Hidegrázós érzelmek jönnek-mennek az emberben, ahogy elnézegeti a tükörkép-szerűen egymás mellé rendezett Spitfire-Willys Jeep kombót és a túloldalon a Volkswagen Kübelwagent egy Messerschmitt 109 mellett. De a ledobás után egyben maradt, a környékről származó hatalmas, embernél nagyobb bomba vagy épp a légvédelmi löveg és reflektor mellett ácsorogni is kísérteties pont itt, Hannoverben. Ez a múzeum ezen a helyen jóval több, mint műszaki emlékek gyűjteménye: fontos mementó is az új generációk számára.

Spitfire és Willys Jeep, Kübelwagen és Messerschmitt BF109, ezúttal nem egymással szemben, hanem barátságosan egymás mellett
A gépek nagy része röpképes, a múzeumban a kiállítás mellett folyamatosan zajlanak restaurálások is
Az ikonikus oldalkocsis BMW R75
Ez a Magyarországon készült egykori cirkuszos kocsi a Luftwaffe mozgó bázisa volt az afrikai hadszíntéren 1941-43 között
Egy Enigma rejtjelező
A Horten 18 interkontinentális bombázó lett volna az egyik Wunderwaffe, de szerencsére már nem maradt idő befejezni a Lopakodók ősét
Kedves kis emlék a háborúból, egy hannoveri építkezésen túrta ki a földmunkagép
Makettek, modellek is akadnak itt bőséggel
Páncél-ülés egy Focke-Wulfból

A haditechnika mellett széles a merítés a polgári repülés gépeiből, műszaki érdekességeiből is. Aki erre gerjed, talál magának bőségesen felboncolt boxer- és csillagmotorokat, gázturbinákat, hajtóműveket is a múzeumban. De akad itt hajómakett is hidroplán-kilövő katapulttal (!), vagy épp komplett étkészlet a boldog békeidőkben épült 12 motoros, ötventonnás Dornier Do X repülő szörnyeteg fedélzetéről. És vannak eladó antikvár repülő magazinok is!

Luftfahrtmuseum, Hannover-Laatzen. Nyitvatartás: csütörtöktől vasárnapig, 10-től 17-ig, utolsó beléptetés 16 órakor. Belépődíj: tíz euró felnőtteknek, öt euró gyerekeknek. Szerintem megéri.

Ha pedig Balatonfőkajáron jársz, ezt ne hagyd ki:

Retrómúzeum, Balatonfőkajár: szippantasz egyet a levegőből, és már tudod, hogy érdemes volt bejönni!

Felhevült testtel, evés után egy órán belül csak óvatosan merülj alá Balatonfőkajáron Ernő iszonyúan tömény retrómúzeumába!

Támogatott és ajánlott tartalmaink
További cikkeink a témában