Találtunk egy elképesztően gazdag repülőmúzeumot Hannover-külsőn, a helyi expó mellett. Ha arra jársz, ne hagyd ki!

Sokszor hallottam már Hannoverről, erről a félmilliós észak-közép-német városról, Alsó-Szászország fővárosáról olyan emberektől, akik munkaügyben gyakran járnak oda, hogy unalmas, nincs ott semmi. Megvolt hát a kihívás a hétvégére, amikor is kaptam egy háromnapos meghívást a Volkswagen Busz Fesztiválra a VW haszonjármű-üzletágától: eriggy, Tamás, aztán találj valamit! Találtam is. Az igaz, hogy Hannover nem egy felhőkarcolókkal teleszórt metropolisz, de az 1945-re szinte porig rombolt város a maga laposságában, széles elterültségében és alacsonyságban telis-tele van nagyon is érdekes dolgokkal. Ezek közül az egyik az ezredforduló évében itt rendezett világkiállítás óriási vásártere mellett, a Laatzen nevű külvárosban található repülőmúzeum.

A barátságosan agyonzsúfolt térben a komplett repülőgépek mellett helyet kapott a brutális légvédelmi löveg és az embernél jóval magasabb keresőreflektor (jobbra az a fekete tömb) is
Az egyik épületszárnyban a repüléstörténet kezdetétől nagyjából a második világháborúig vannak cuccok
A másik szárny fókuszában egy F-104 Starfighter vadászbombázó áll, de van itt MIG-15, AN-2, Spitfire és Focke-Wulf is, és ezek még csak a nagyobb komplett repülők a hihetetlen gazdag tárlatból

Álmos, forró szombat délből húzódtunk be a múzeum kellemes hűvösébe, ahol nem volt szinte senki, csak egy kedves néni a portán, aki nagyon örült a kíváncsi külföldi újságíróknak. Imádom a néptelen műszaki múzeumokat, most is nagyon élveztem, ahogy idő- és tömegnyomás nélkül minden érdekességet alaposan meg lehetett nézni, a cuccok nagy többségét teljesen körül lehetett járni, a kevésbé érzékeny dolgokat kellő óvatossággal akár meg is lehetett egy kicsit tapogatni.

A hannoveri repülőmúzeum az a fajta múzeum, ahol a már tényleg nagyon öreg és/vagy érzékeny cuccokat leszámítva szó szerint testközelből meg lehet ismerni néhány olyan holmit, amit legtöbben csak az elmúlt évtizedek tévéhíradóiból ismerünk.
A repülés konkrét relikviái mellett a légiközlekedéssel vagy a repülős fegyvernemmel csak laza kapcsolatban álló, esetleg helytörténeti érdekességgel bíró tárgyak is akadnak gazdagon a múzeumban. Néha pedig a magyar szív is dobbanhat egyet: a huszár-attila a jobb szélen megvan?
A Grade Eindecker (egyfedelű) 1909-ben repült először
Első világháborús Fokker Dr.I. A múzeumban jó pár konkrét, kiállított gépről futnak filmek monitorokon, ahogy épp repülnek légibemutatókon, repülőnapokon
Junkers F13 a '20-as évekből
A Junkers elképesztően nem aerodinamikus, katedrális-szerű hűtőmaszkja

Jelenleg több mint harminc komplett repülőgép található a múzeumban. Ezt nem gondoltam volna az irodaházak, üzemek között a külvárosi ipari környezetbe még a két-három kültéren álló géppel együtt is beolvadó, cseppet sem hangárszerű épületre kívülről ránézve. És persze ott a millió egyéb műtárgy, érdekesség, makett, relikvia. Egy-másfél órát szerintem még a repülés-buzériától teljesen mentes látogatók is elbámészkodnak itt, ha bejöttek, pláne, ha azért van némi műszaki érdeklődésük. Akit viszont tényleg érdekel a repülés, az elveszett, főleg, ha tud németül és beszélgetni kezd a múzeumban tevő-vevő, rendezkedő barátságos bajszos gondnok bácsival. (Én nem tudok jól németül, így csak mosolyogva összebólogattunk, hogy milyen jó hely ez.)

Hopp, egy AN-2, ezt még én is felismerem!
Az '50-es évek közepétől gyártott Aérospatiale Alouette II, az első gázturbinás helikopter. A burkolatlan technikán remekül követhető, hogyan is működik egy helikopter
Francia Nieuport 17 az első világháborúból
Lockheed F-104 Starfighter, lehetetlenül rövid szárnnyal, túlnyomásos ruhás pilótájával
A MIG-15 cockpitje

Hidegrázós érzelmek jönnek-mennek az emberben, ahogy elnézegeti a tükörkép-szerűen egymás mellé rendezett Spitfire-Willys Jeep kombót és a túloldalon a Volkswagen Kübelwagent egy Messerschmitt 109 mellett. De a ledobás után egyben maradt, a környékről származó hatalmas, embernél nagyobb bomba vagy épp a légvédelmi löveg és reflektor mellett ácsorogni is kísérteties pont itt, Hannoverben. Ez a múzeum ezen a helyen jóval több, mint műszaki emlékek gyűjteménye: fontos mementó is az új generációk számára.

Spitfire és Willys Jeep, Kübelwagen és Messerschmitt BF109, ezúttal nem egymással szemben, hanem barátságosan egymás mellett
A gépek nagy része röpképes, a múzeumban a kiállítás mellett folyamatosan zajlanak restaurálások is
Az ikonikus oldalkocsis BMW R75
Ez a Magyarországon készült egykori cirkuszos kocsi a Luftwaffe mozgó bázisa volt az afrikai hadszíntéren 1941-43 között
Egy Enigma rejtjelező
A Horten 18 interkontinentális bombázó lett volna az egyik Wunderwaffe, de szerencsére már nem maradt idő befejezni a Lopakodók ősét
Kedves kis emlék a háborúból, egy hannoveri építkezésen túrta ki a földmunkagép
Makettek, modellek is akadnak itt bőséggel
Páncél-ülés egy Focke-Wulfból

A haditechnika mellett széles a merítés a polgári repülés gépeiből, műszaki érdekességeiből is. Aki erre gerjed, talál magának bőségesen felboncolt boxer- és csillagmotorokat, gázturbinákat, hajtóműveket is a múzeumban. De akad itt hajómakett is hidroplán-kilövő katapulttal (!), vagy épp komplett étkészlet a boldog békeidőkben épült 12 motoros, ötventonnás Dornier Do X repülő szörnyeteg fedélzetéről. És vannak eladó antikvár repülő magazinok is!

Luftfahrtmuseum, Hannover-Laatzen. Nyitvatartás: csütörtöktől vasárnapig, 10-től 17-ig, utolsó beléptetés 16 órakor. Belépődíj: tíz euró felnőtteknek, öt euró gyerekeknek. Szerintem megéri.

Ha pedig Balatonfőkajáron jársz, ezt ne hagyd ki:

Retrómúzeum, Balatonfőkajár: szippantasz egyet a levegőből, és már tudod, hogy érdemes volt bejönni!

Felhevült testtel, evés után egy órán belül csak óvatosan merülj alá Balatonfőkajáron Ernő iszonyúan tömény retrómúzeumába!

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Mutatunk egy őszi fesztivált, ami az újbort és a libás ételeket ünnepli

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!

További cikkeink a témában
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Hirdetés