Kalifornia sivatagos, sziklás vidékén, az Anza-Borrego-sivatagi nemzeti park mélyén egy lenyűgöző mérnöki csoda áll elhagyatottan. A Goat Canyon Trestle a világ legnagyobb, teljes egészében fából készült vasúti állványhídja, amely lehetetlennek tartott vasútvonal merész, de végül kudarcba fulladt álmának állít emléket.

A hidat a San Diego and Arizona Eastern vasútvonal részeként építették, amelyet gyakran csak a „lehetetlen vasútvonal”-ként emlegettek. A célja az volt, hogy San Diegót közvetlen vasúti összeköttetéssel kapcsolják össze El Centróval, elkerülve a hosszabb, Los Angelesen keresztüli kerülőútvonalat.

Az 1919-ben elkészült vonal építése hatalmas kihívást jelentett. A mérnököknek át kellett küzdeniük magukat a Carrizo-szurdok zord, instabil terepén. Az alig 18 kilométeres szakaszon 17 alagutat és 14 hidat kellett építeniük, folyamatosan küzdve a sziklaomlásokkal és a szélsőséges időjárással.

Szükségből született híd

A Goat Canyon Trestle eredetileg nem szerepelt a tervekben. A sors 1932-ben szólt közbe, amikor egy földrengés hatására a 15-ös alagút beomlott. A vasúttársaságnak gyors és tartós megoldásra volt szüksége az útvonal helyreállításához. A válasz egy gigantikus híd megépítése volt a kanyon felett.

A hidat 1932-33-ban építették, és több szempontból is a mérnöki leleményesség mintája.

Bár acélból gyorsabb lett volna megépíteni, a mérnökök a tartósabb vörösfenyő mellett döntöttek. A sivatagi kanyonban ugyanis extrém a napi hőingadozás, ami a fémet rideggé tette és kifáradásos töréshez vezethetett volna. A fa ezzel szemben rugalmasabban viselte a körülményeket.

Sőt, a hidat szögek nélkül építették meg, és enyhe, 14 fokos ívet kapott, hogy jobban ellenálljon a kanyonban süvítő erős szeleknek. Bár a források kissé eltérnek, a híd hossza 182 és 229 méter között van, magassága pedig eléri az 57-61 métert, ez nagyjából 18-20 emelet magasságának felel meg.

A természet erősebb volt

A „lehetetlen vasútvonal” sosem tudott igazán nyereséges lenni. Folyamatosan természeti katasztrófák sújtották: sziklaomlások, beomló alagutak és áradások tették tönkre. A személyszállítás már 1951-ben megszűnt, és bár a teherforgalom időszakosan még zajlott, a vonalat gyakran kellett lezárni.

Az utolsó szöget a koporsóba az 1976-os Kathleen hurrikán verte be, amely súlyos károkat okozott a pálya egész hosszában.

Bár történtek kísérletek a helyreállításra, és a vonal 2004-ben rövid időre újra megnyílt, 2008-ban biztonsági okokból határozatlan időre lezárták, majd egy 2017-es alagútomlás végleg megpecsételte a sorsát.

Ma a Goat Canyon Trestle némán áll a sivatagban. A vonatok már nem járnak rajta, de a híd igazi ikonná vált, kalandvágyó túrázók és a vasúttörténet szerelmesei számára népszerű, bár nehezen megközelíthető zarándokhely lett. A vasútvonal területe hivatalosan magántulajdon, de a híd látványa emlékeztet mindenkit arra a vakmerő ambícióra, amivel az ember megpróbálta meghódítani a könyörtelen sivatagi tájat.

Ez is érdekelhet:

A szándékosan megrendezett vonatbaleset, ami balul sült el, mégis óriási siker lett

A 19. század végén a show kedvéért két vonatot ütköztettek egymásnak, és nem mindenki élte túl a mutatványt.

Nem a felhők fölé visz, mégis ez a neve ennek az argentin vasútvonalnak

Költői túlzásnak köszönheti a nevét, de azért a világ egyik leglátványosabb vasútvonalának számít.

A norvégiai hotel, ahová csak vonattal lehet érkezni

Más út nem vezet ehhez a csodás tájon fekvő szállodához.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Basszust a népnek! – Ezek a magyar partyhangszórók rendesen átrendezhetik a piacot

Basszust a népnek! – Ezek a magyar partyhangszórók rendesen átrendezhetik a piacot

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

A Player kérdése: Elkezdted beszerezni a karácsonyi ajándékokat?
37% Naná, idén nem bízok semmit a véletlenre!
25% Fejben már igen, gyakorlatban még nem.
38% Van még idő, majd decemberben!