Kalifornia sivatagos, sziklás vidékén, az Anza-Borrego-sivatagi nemzeti park mélyén egy lenyűgöző mérnöki csoda áll elhagyatottan. A Goat Canyon Trestle a világ legnagyobb, teljes egészében fából készült vasúti állványhídja, amely lehetetlennek tartott vasútvonal merész, de végül kudarcba fulladt álmának állít emléket.
A hidat a San Diego and Arizona Eastern vasútvonal részeként építették, amelyet gyakran csak a „lehetetlen vasútvonal”-ként emlegettek. A célja az volt, hogy San Diegót közvetlen vasúti összeköttetéssel kapcsolják össze El Centróval, elkerülve a hosszabb, Los Angelesen keresztüli kerülőútvonalat.
Az 1919-ben elkészült vonal építése hatalmas kihívást jelentett. A mérnököknek át kellett küzdeniük magukat a Carrizo-szurdok zord, instabil terepén. Az alig 18 kilométeres szakaszon 17 alagutat és 14 hidat kellett építeniük, folyamatosan küzdve a sziklaomlásokkal és a szélsőséges időjárással.
Szükségből született híd
A Goat Canyon Trestle eredetileg nem szerepelt a tervekben. A sors 1932-ben szólt közbe, amikor egy földrengés hatására a 15-ös alagút beomlott. A vasúttársaságnak gyors és tartós megoldásra volt szüksége az útvonal helyreállításához. A válasz egy gigantikus híd megépítése volt a kanyon felett.
A hidat 1932-33-ban építették, és több szempontból is a mérnöki leleményesség mintája.
Bár acélból gyorsabb lett volna megépíteni, a mérnökök a tartósabb vörösfenyő mellett döntöttek. A sivatagi kanyonban ugyanis extrém a napi hőingadozás, ami a fémet rideggé tette és kifáradásos töréshez vezethetett volna. A fa ezzel szemben rugalmasabban viselte a körülményeket.
Sőt, a hidat szögek nélkül építették meg, és enyhe, 14 fokos ívet kapott, hogy jobban ellenálljon a kanyonban süvítő erős szeleknek. Bár a források kissé eltérnek, a híd hossza 182 és 229 méter között van, magassága pedig eléri az 57-61 métert, ez nagyjából 18-20 emelet magasságának felel meg.
A természet erősebb volt
A „lehetetlen vasútvonal” sosem tudott igazán nyereséges lenni. Folyamatosan természeti katasztrófák sújtották: sziklaomlások, beomló alagutak és áradások tették tönkre. A személyszállítás már 1951-ben megszűnt, és bár a teherforgalom időszakosan még zajlott, a vonalat gyakran kellett lezárni.
Az utolsó szöget a koporsóba az 1976-os Kathleen hurrikán verte be, amely súlyos károkat okozott a pálya egész hosszában.
Bár történtek kísérletek a helyreállításra, és a vonal 2004-ben rövid időre újra megnyílt, 2008-ban biztonsági okokból határozatlan időre lezárták, majd egy 2017-es alagútomlás végleg megpecsételte a sorsát.
Ma a Goat Canyon Trestle némán áll a sivatagban. A vonatok már nem járnak rajta, de a híd igazi ikonná vált, kalandvágyó túrázók és a vasúttörténet szerelmesei számára népszerű, bár nehezen megközelíthető zarándokhely lett. A vasútvonal területe hivatalosan magántulajdon, de a híd látványa emlékeztet mindenkit arra a vakmerő ambícióra, amivel az ember megpróbálta meghódítani a könyörtelen sivatagi tájat.
Ez is érdekelhet:


