1896. szeptember 15-én Texasban, a semmi közepén több tízezer ember gyűlt össze, hogy szemtanúja legyen egy példátlan látványosságnak: két gőzmozdony frontális ütköztetésének. A Crash at Crush néven elhíresült esemény ma is a történelem egyik legkülönösebb – és legveszélyesebb – marketingfogásaként él a köztudatban.

A nagy ötlet mögött William George Crush, a Missouri–Kansas–Texas vasútvonal sales ügynöke állt. Az 1890-es évek végén a vasúttársaság szerette volna felhívni magára a figyelmet és növelni a jegyeladásokat, és Crush zseniális – vagy inkább őrült – ötlete az volt, hogy nyilvános látványosságként ütköztetnek két teljesen működőképes gőzmozdonyt. Abban az évben volt már egy hasonló ütköztetés Ohióban, és a korabeli közönség úgyis rajongott a gépi erő demonstrációiért, így a terv garantáltan vonzotta a nézőket.

Az ohiói vonatütköztetésre is elég sokan voltak kíváncsiak

A rendezvény helyszínéül egy elhagyatott vasúti szakaszt választottak Dallas és Houston között, itt építettek fel egy ideiglenes települést, amelyet Crush-ról neveztek el. A szervezők étel- és italstandokat, még egy hatalmas cirkuszi sátrat is felállítottak. A vasúttársaság különvonatokat indított, ezek mindössze 2-3 dollárért szállították a látogatókat a helyszínre, ahol további belépődíj már nem volt.

A korabeli becslések szerint 40-50 ezer ember érkezett – ez akkoriban Texas egyik legnagyobb tömegrendezvényét jelentette.
A nézőket negyven különvonat szállította a helyszínre, ami szép bevételt hozott a vasúttársaságnak

Két régi, nyugdíjazás előtt álló gőzmozdonyt tettek a sínek két végére, egymástól körülbelül négy mérföldre. Mindkettőt hat kocsival látták el, hogy látványosabb legyen a becsapódás.

A terv szerint a mozdonyvezetők felgyorsítják a gépeket, majd leugranak, mielőtt a vonatok összeütköznek.

A szervezők úgy vélték, hogy az ütközés biztonságos lesz, és legfeljebb fém- és fahulladék repül majd szét, de az is messze a nézőktől. A biztonság kedvéért 180 méteres távolságból lehetett nézni az ütközést, csak a sajtót engedték száz méteren belül.

A nagy ütközés előtt még lefotózták együtt a vonatokat

Délután öt órakor kezdődött a show, amikor a két mozdony egyre gyorsabban közeledett egymáshoz, a korabeli gőzösökhöz méltón hatalmas füsttel, legalább 70 km/órára gyorsulva. Óriási robajjal ütköztek össze, és ekkor olyan dolog történt, amivel valamiért még a gondos előkészületek ellenére sem számoltak. A becsapódás erejétől ugyanis felrobbantak a kazánok, forró gőzt és fémtörmeléket repítve a közönség felé,

a korabeli becslések szerint több száz kilónyi acél szóródott szét. A balesetben ketten meghaltak és több tucatnyian megsebesültek.
A texasi vonatütköztetés híres fotója, amit Joe Deane fényképész készített, mielőtt fél szemére megvakította egy elrepülő csavar
Nem számoltak vele, hogy a kazánok felrobbanhatnak, hiba volt
A tragédia után a tömeg maradt még egy kicsit nézelődni

Mégsem lett katasztrófa, a sokkból felocsúdó tömeg ugyanis nem menekült, hanem a roncsokhoz tódult, hogy szerezzen magának egy darabot emlékbe. A tragédia ellenére a vasúttársaság sem ment tönkre, épp ellenkezőleg, az egész országban címlapra kerültek. William Crush-t ugyan elbocsátották, de aztán azonnal visszavették, mert rájöttek, hogy az akció óriási publicitást hozott számukra. A Crash at Crush a marketing történelmének érdekes példája arra, hogy a figyelemfelkeltés és a katasztrófa közt mennyire vékony a határvonal.

(Fotók: Wikimedia Commons, Getty Images)

Ez is érdekelhet:

Amikor kiszaladt egy vasúti szerelvény a Nyugatiból a Lenin körútra

Egy tolatásvezető és egy kocsirendező hibázott, elszabadult tíz személykocsi, hangosbemondón figyelmeztették az embereket, hogy meneküljenek a vágány mellől és mögül.

Mi történt a Holtak hegyénél? – Kilenc egyetemista halt meg rejtélyes módon az Urálban

A Gyatlov-tragédia a huszadik század egyik legrejtélyesebb esete, amelyet hatvanhat év után sem sikerült minden részletében megmagyarázni.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Vonzó karácsonyi képekkel hangolunk az ünnepre

Láttad már Palvin Barbit szexi mikulásruhában?

Basszust a népnek! – Ezek a magyar partyhangszórók rendesen átrendezhetik a piacot

A Player kérdése: Befejeződött az F1 idei szezonja. Nálad ki az év versenyzője?
29% Norris
51% Verstappen
8% Piastri
1% Russell
10% Egy másik versenyző
Vonzó karácsonyi képekkel hangolunk az ünnepre
Hirdetés