Egy tolatásvezető és egy kocsirendező hibázott, elszabadult tíz személykocsi, hangosbemondón figyelmeztették az embereket, hogy meneküljenek a vágány mellől és mögül.

Budapest mai városszerkezetében igazán központi helyen vannak a vasúti fejpályaudvarok. A legrégebbi közülük a Nyugati: elődje, a Pesti indóház már a 19. század közepén is létezett, onnan indult 1846-ban az ország első vasútvonala, Vácig. A ma ismert gyönyörű csarnok – amelyet a közhiedelemmel ellentétben nem Gustave Eiffel tervezett, a csarnokszerkezetet az irodájában dolgozó Seyrig Theofil tervezte – 1877-ben nyílt meg, kicsit északabbra a lebontott indóháztól, az ugyanis az időközben kijelölt Nagykörút vonalába esett.

A Marx tér (ma: Nyugati tér) 1966-ban (Fotó: Fortepan/Domonkos Endre)

Azóta nemcsak a Nagykörút készült el, hanem a nagykörúti villamosvonal is, amely Európa legforgalmasabbja, napi több mint 300 ezer utassal. Az utasoknak alig néhány tíz métert kell sétálniuk, hogy átszálljanak a vonatról a villamosra vagy a villamosról a vonatra – 1962-ben viszont véletlenül még ennél is közelebb került egy vasúti kocsi a villamossínhez.

1962. október 4-én kora reggel futott be a Nyugatiba a 2727-es számú tízkocsis szerelvény. Az utasok kiszálltak, a szerelvényt pedig áttolták a 6-os tárolóvágányra, ahol a tolatómozdony a kalauzkocsit a vonat addigi elejéről (a körút felőli oldalról) a másik oldalra csatolta, ugyanis a szerelvényt a Szolnok felé 16:40-kor induló személykocsihoz akarták csatlakoztatni.

A kalauzkocsit, más néven szolgálati vagy fékezőkocsit a mozdony után kellett kötni. Abban utazott a vonatkísérő, levelezővonatnál a levelező, ha pedig árut is szállítottak, akkor a kirakó is.

A tolatásvezető utasítása szerint a kocsirendező és a mozdonyvezető egy 411-es gőzmozdonnyal a 6-os vágányhoz gurult, hogy a kalauzkocsit és a tíz személykocsit betolja a negyedik vágányra. A tolatásvezető azonban evidensnek vette, hogy a kocsikísérő ellenőrzi majd, hogy a kalauzkocsi megfelelően összekapcsolódott-e a személykocsikkal – a kocsikísérő viszont csak az év januárjában lépett be a MÁV-hoz, nem volt elég gyakorlata, aznap ráadásul csak beugró volt.

1962, Budapest - a reversing train broke through the glass wall of Nyugati railway station, the last carriage landed on the Grand Boulevard. by u/Tommsy64 in hungary

A tolatásvezető zászlóval jelezte, hogy megkezdődhet a tolatás, a gőzös, előtte a kalauzkocsival és a tíz személykocsival elindult nagyjából egy kilométeres útjára a várócsarnok felé. Kb. 25 km/órás sebességre gyorsult, minden rendben volt – amíg az Élmunkás – ma: Ferdinánd híd – vonalában a mozdonyvezető fékezni nem kezdett.

A mozdony és a kalauzkocsi lassult, az előtte lévő tíz személykocsi viszont nem – kiderült, hogy nincsenek összekapcsolva a kalauzkocsival, ezért egyre távolabb kerültek tőle, és gurultak tovább a várócsarnok felé.

A közelben és a toronyban lévő vasutasok észrevették, hogy baj van, „megállj!” jelzéseket adtak a mozdonyvezetőnek, aki állóra is fékezett, a hangosbemondóba pedig többször bemondták, hogy a négyes vágány mellett, illetve a baknál (a sínpár végén lévő ütközőnél) vigyázzanak az utasok. Bizonyára ennek köszönhető, hogy nem történt tragédia:

a tízkocsis szerelvény 14:21-kor kitörte a bakot, majd a várócsarnok üvegfalát, a mögötte lévő tartóoszlopot, az első kocsi lefutott a lépcsőn, és a Lenin körút járdáján áthaladva az úttestre lógva állt meg. A kocsi vége 14 méterre volt az üvegfaltól.

Mindez forgalmas időszakban, csütörtök délután történt, csoda, hogy a baleset nem követelt halálos áldozatot, egy sérültje volt, a csepeli P. Jenőné, akit elsodort a szerelvény. Akkori szinten jelentős, 800 ezer forintos anyagi kár jelentkezett.

Fotó: Fortepan/Magyar Rendőr

A nyomozás a tolatásvezető és a kocsirendező felelősségét állapította meg: előbbi nem adott konkrét utasítást a személykocsik és a kalauzkocsi összekapcsolására, és nem is ellenőrizte azt, fékpróbát sem végzett, utóbbi pedig nem kapcsolta össze a kocsikat.

Fotó: Fortepan/Magyar Rendőr

A bűnösöket az 1963-as ítélet egy, illetve két év börtönbüntetésre ítélte, utóbbit később szintén egy évre enyhítették, az amnesztiarendelet miatt végül nem kellett börtönbe menniük.

Ez is érdekelhet:

1975 óta rejtély, tényleg lelőtték-e a Malév bejrúti járatát 60 emberrel és több láda furcsa rakománnyal a fedélzetén

Fegyverszállítás, csak az utaslistán szereplő delegáció, polgárháborús úti cél, titkosított dokumentumok a világ legnagyobb, részletes vizsgálat nélküli polgári légi katasztrófájának történetében.

Eltitkolták, hogy nem Malév-pilóták vezették a Malév 1977-ben lezuhant repülőgépét

A kapitány csak okosba’ kapott repülési engedélyt, a katasztrófához viszont műszaki hiba is hozzájárulhatott. A Bukaresttől negyven kilométerre történt balesetben 29 ember halt meg.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Vonzó karácsonyi képekkel hangolunk az ünnepre

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

Így ünneplik gyönyörű és világhírű nők a karácsonyt

A Player kérdése: Te szoktál magadnak ajándékot venni karácsonykor?
32% Igen, persze, szerintem teljesen normális.
68% Nekem ez fura, nem, nem szoktam.
Bonjour, Budapest! Francia pikniket tartottunk a Renault 4 E-Tech electric-ben
Hirdetés