Hatezer Volkswagen kisbusz és ötvenezer VW-kisbusz-fan gyűlt össze Hannoverben a VW Busz Fesztiválon, mi pedig fotóztunk, ahogy bírtunk.

A Volkswagen-csoport VW-emblémás haszonjármű-üzletágának Hannover a központja. 1950-ben itt indult (Wolfsburg mellett) az első Transporter-generáció, a T1 gyártása, ma pedig itt készülnek az elektromos VW-kisbuszok és furgonok, az ID. Buzzok. A félmilliós északközép-német város, Alsó-Szászország fővárosa időnként hagyományőrző jelleggel meg is telik a világ, de legalábbis Európa minden tájáról érkező VW-buszokkal. Az idén a gyártó is beszállt a szervezésbe, így iszonyú méreteket öltött a Transporter-rajzás: a hétvégi 2023-as VW Busz Fesztiválra hatezer autó és 50-60 ezer látogató érkezett. Köztük voltam én is, a magyar VW-haszonjármű-importőr vendégeként.

Csináltam is vagy háromszáz képet, ebből akartam leválogatni százat. Nem ment. Nem volt szívem kidobni szinte semmit, így kétszáz lett. Maradhat?
A T1-től ID. Buzzig tartó sort többször is kirakták a fesztiválon a nagyszínpad előtt
Lásd, mint fent, csak más színkombinációban, VW Bus, 1950–2023
Egy európai premier is jutott a fesztiválra: az ID. Buzz hosszú tengelytávú, három üléssorral is kapható változatát Ewan McGregor mutatta be (ő is VW Bus-rajongó)
Az ID. Buzz LWB-ről itt írtunk bővebben

A háromnapos fesztiválon mérgezésig tömtük magunkat az összes generáció Transportereivel, illetve az azokból készült kemping- és lakóbuszokkal, meg persze a különleges átépítésekkel. A VW Transportereket senkinek sem kell bemutatni, de azért fussunk végig az egyes modelleken röviden. 1950-től 1967-ig készült az első generáció, hivatalos nevén VW Transporter T1. Az alapkivitel négyhengeres, léghűtéses, 1,1 literes boxermotorja a széria elején mindössze 25 lóerős volt. Az 1967 és 1979 között (Brazíliában egészen 2013-ig) gyártott T2 műszakilag jóval nagyobb tudású autó, de veteránértéke ma már nyilván alacsonyabb, mint a T1 ős-Bullié.

A harmadik generációs T3 (1979–1992) még mindig farmotoros és hátsókerék-hajtású volt, de már vízhűtéses soros motorok kerültek bele. A T3 szériával megérkezett a Transporterbe az összkerékhajtás és a dízel, sőt: turbódízel technika is. A T4-T5-T6.1 generációk már orrmotoros, első- vagy összkerék-hajtású kocsik, elődeiknél jóval csekélyebb mértékű technikai romantikával, viszont folyamatosan emelkedő szintű, 1990-től mindmáig a kortárs személyautókéval egyenértékű komforttal.

És végül egy többszörös dimenzióváltással itt az ID. Buzz, immár hosszú tengelytávval is. Az elektromos furgon és busz hátsó tengelyén lévő elektromos motor újra a hátsó kerekeket hajtja, és bár a vezető ebben a kocsiban már jóval az első kerék mögött ül, nem pedig rajta, a legújabb VW transzporter és busz mégis sikeresen idézi a rövid orrú első három generáció hangulatát.

A fesztiválon kitüntetett helyre, a gyári muzeális buszok mellé, a színpad elé kikerült néhány tagadhatatlanul nagyon szép, érdekes, messziről jött vagy extrém módon átalakított rajongói kocsi, kempingbuszról lévén szó komplett kis installációkkal együtt. Mutatom ezeket, de láthatjuk majd azt is, hogy a külső kempingekben semmivel se volt kevesebb a látnivaló.

És akkor most fáradjunk ki először a fesztiválozósabb transporterezők közé, akik a hannoveri expó közvetlen előterében lévő parkolóban, a forró betonon kijelölt kempingben vertek tábort, csak hogy ennyivel is közelebb legyenek a színpadhoz, a zajhoz, a happeningekhez:

Ez pedig a másik kemping, árnyas fák alatt, nyugis hangulatban, de alig valamivel kevésbé vad és érdekes kocsikkal:

Ígérem, mindjárt befejezem, csak még néhány kép a fesztiválról, hangyányit eltávolodva maguktól a kocsiktól:

És ennyi. Több képem nincs, a beszámolót pedig befejezem, mert sürgős dolgom van: mennem kell a mobile.de-re Volkswagen Transporter alapú lakóautókat nézni! Bár van egy olyan sejtésem, hogy most néhány napig nem igazán lehet majd jó alkukat kötni. A hannoveri buszfesztivál biztosan az egekbe lökött minden árat T4 előtt, de talán már a T4-T5 korszak autóinál is. Aki ott volt, most biztosan elkapta a VW Bus-lázat. Szörnyű egy betegség ez, attól tartok, talán még a neten keresztül, a fesztivál képeivel is terjed – elnézést, ha téged is megfertőztelek!

Hippi helyett hipszter lett, de baromi jó a Volkswagen ID. Buzz

Egyszerre nagyon retró és nagyon modern a Volkswagen ID. Buzz. És ezért imádnivaló!

Ufókülső, furgonbelső – Volkswagen ID. Buzz Cargo-teszt

A Volkswagen ID. Buzz elektromos kisteherautó alapváltozatát jóval nagyobb élmény kívülről látni elsuhanni, mint benne ülni elsuhanás közben.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Igazi modern klasszikus ez az Indian motorkerékpár

További cikkeink a témában