Hatezer Volkswagen kisbusz és ötvenezer VW-kisbusz-fan gyűlt össze Hannoverben a VW Busz Fesztiválon, mi pedig fotóztunk, ahogy bírtunk.
A Volkswagen-csoport VW-emblémás haszonjármű-üzletágának Hannover a központja. 1950-ben itt indult (Wolfsburg mellett) az első Transporter-generáció, a T1 gyártása, ma pedig itt készülnek az elektromos VW-kisbuszok és furgonok, az ID. Buzzok. A félmilliós északközép-német város, Alsó-Szászország fővárosa időnként hagyományőrző jelleggel meg is telik a világ, de legalábbis Európa minden tájáról érkező VW-buszokkal. Az idén a gyártó is beszállt a szervezésbe, így iszonyú méreteket öltött a Transporter-rajzás: a hétvégi 2023-as VW Busz Fesztiválra hatezer autó és 50-60 ezer látogató érkezett. Köztük voltam én is, a magyar VW-haszonjármű-importőr vendégeként.
Csináltam is vagy háromszáz képet, ebből akartam leválogatni százat. Nem ment. Nem volt szívem kidobni szinte semmit, így kétszáz lett. Maradhat?
A T1-től ID. Buzzig tartó sort többször is kirakták a fesztiválon a nagyszínpad előtt
Lásd, mint fent, csak más színkombinációban, VW Bus, 1950–2023
Egy európai premier is jutott a fesztiválra: az ID. Buzz hosszú tengelytávú, három üléssorral is kapható változatát Ewan McGregor mutatta be (ő is VW Bus-rajongó)
A háromnapos fesztiválon mérgezésig tömtük magunkat az összes generáció Transportereivel, illetve az azokból készült kemping- és lakóbuszokkal, meg persze a különleges átépítésekkel. A VW Transportereket senkinek sem kell bemutatni, de azért fussunk végig az egyes modelleken röviden. 1950-től 1967-ig készült az első generáció, hivatalos nevén VW Transporter T1. Az alapkivitel négyhengeres, léghűtéses, 1,1 literes boxermotorja a széria elején mindössze 25 lóerős volt. Az 1967 és 1979 között (Brazíliában egészen 2013-ig) gyártott T2 műszakilag jóval nagyobb tudású autó, de veteránértéke ma már nyilván alacsonyabb, mint a T1 ős-Bullié.
Egy gyári új állapotú T1 a VW Nutzfahrzeuge házimúzeumából
Elöl dupla ikerkerék, hátul lánctalp: egy gyári hernyó-T1
Veterán Porschét nehéz lenne stílusosabban szállítani
Traffipax hét évtizeddel ezelőttről
Traffipax hét évtizeddel ezelőttről
Traffipax hét évtizeddel ezelőttről
A harmadik generációs T3 (1979–1992) még mindig farmotoros és hátsókerék-hajtású volt, de már vízhűtéses soros motorok kerültek bele. A T3 szériával megérkezett a Transporterbe az összkerékhajtás és a dízel, sőt: turbódízel technika is. A T4-T5-T6.1 generációk már orrmotoros, első- vagy összkerék-hajtású kocsik, elődeiknél jóval csekélyebb mértékű technikai romantikával, viszont folyamatosan emelkedő szintű, 1990-től mindmáig a kortárs személyautókéval egyenértékű komforttal.
Gyári múzeumi bemutató makett egy T4-esről
Terepes gyári tanulmány T4-ből
Gyári T3 és T4 expedíciós autók
Egy elvetemült tuningcsapat BMW-motoros tereprali-T3-asa
További 19 kép
Ilyet még nem láttam: tető-függőágy egy kiegészítőket forgalmazó kiállítónál
Szegény ember csörlője a terepemelő
Nappal készül a melegvíz a tetőn, a tartályon még hőfokmérő is van
Egy kis olajfolyás természetes még a T3-asoknál is
Háromtengelyes, hosszított T3
Egy rajongó Porsche-szellemiségben átépített, de 2,1 literes VW-motorral szerelt T3-asa
A piros elfogó T3 adatlapja
A T3 ölte meg a léghűtéses korszakot
Egy német posta-rajongó norvég fanatikus T5-öse
A kabinba is jutott tégla
A tetőkárpit helyére nádszövet került a szörfös T3-ban
És végül egy többszörös dimenzióváltással itt az ID. Buzz, immár hosszú tengelytávval is. Az elektromos furgon és busz hátsó tengelyén lévő elektromos motor újra a hátsó kerekeket hajtja, és bár a vezető ebben a kocsiban már jóval az első kerék mögött ül, nem pedig rajta, a legújabb VW transzporter és busz mégis sikeresen idézi a rövid orrú első három generáció hangulatát.
Nyilván Transporter volt a mentő is a fesztiválon
ID. Buzz ugrálóvár gyerekeknek
Star Wars-Buzzok
Star Wars-Buzzok
További 6 kép
Csodás színharmónia köt össze 73 évet
Az ID. Buzz a T1 tükrében
A leghátsó üléssor már nem nagyon kényelmes, de elégséges, felnőtteknek is az LWB ID. Buzzban
Egy kis frissítendő szoftverprobléma: Golf néz ránk a műszerfalról
Valaki már leültette az ID. Buzzt
Kíméletes a kempingezősautóvá alakítás: a napvitorlát nem csavarral, csak tapadókoronggal rögzített kifeszítési pont tartja a kempingbusz-Buzzon
A fesztiválon kitüntetett helyre, a gyári muzeális buszok mellé, a színpad elé kikerült néhány tagadhatatlanul nagyon szép, érdekes, messziről jött vagy extrém módon átalakított rajongói kocsi, kempingbuszról lévén szó komplett kis installációkkal együtt. Mutatom ezeket, de láthatjuk majd azt is, hogy a külső kempingekben semmivel se volt kevesebb a látnivaló.
A T2-front kiváló ügyfélpult lehet Transporter-fanokat kiszolgáló vállalkozáshoz
A műrozsdás-műrat stílus kissé mesterkélt, de van az a T2, aminek még ez is jól tud állni
További 21 kép
Az egyik első példány csinos feneke a gyári múzeumból
Babaágy a kocsiba - ha ilyen szélvédőd van, talán, bár így se tűnik túl jó ötletnek
Az igazi rajongó az irodalmat is gyűjti a Transporteréhez
Hímzett transporteres parkolóóra-tartó
A szivárványos T2 kabinjában ott az amerikai rendszám, de a szivárványos tulajdonos kissé zavarba jött, amikor az autó eredetéről kérdeztem: azt mondta, ő már így vette három éve, Hollandiában
A kocsi nem járt Namíbiában, csak a tulajdonosa, de talán majd egyszer...
És akkor most fáradjunk ki először a fesztiválozósabb transporterezők közé, akik a hannoveri expó közvetlen előterében lévő parkolóban, a forró betonon kijelölt kempingben vertek tábort, csak hogy ennyivel is közelebb legyenek a színpadhoz, a zajhoz, a happeningekhez:
Rendszám?
Az előre pakolt pótkerék öltözteti a T2-t
Platóssal is lehet táborozni, csak utána kell kötni egy lakókocsit és eljönni vagy 60-nal a fesztiválra
További 36 kép
Akinek kettő van, annak kettőt kell elhozni - de meg is oldotta!
A felnyitható szélvédővel remekül átszellőzik a tűző napon a bádogdoboz
Igazi transporteresnek a sátra is transporteres!
Az utánfutó se hozhat stílustörést
Az ott egy V8 4.2, ha jól emlékszem
Szemből csak a rendszám árulkodik, meg persze a hang, ha jár a 12 henger
A közeli repülőmúzeum jópofa jelzőtáblája
Ez így kerek, kár is lenne kijavítani!
Mozgó reklám: a szürke Pritsche eladó
Ennek adnám a szépségdíjat
Nem baj, ha a lemez rohad, de a technika legyen tiptop!
A VW lakóautó műfaj csúcsa, legalábbis méretben
Azért egy T3 néha el tud romlani
Ez pedig a másik kemping, árnyas fák alatt, nyugis hangulatban, de alig valamivel kevésbé vad és érdekes kocsikkal:
Kissé barkácsjellegű, de kívánatos T2 lakókomplexum
T3 magasított stretchlimó
A sörök rekeszszám abszolút passzolnak mind a T3, mind a fesztivál hangulatához
Billenő tetős sátras magasítás egy T1-en
Családi fotó
További 36 kép
Egy modern terepgumi azért öltöztet egy T1-es furgont is
Kompakt lakócsoda a Karmanntól
Angliából, lábon? Az igen!
Gyönyörű dakaros hangulatú T3 Syncro
Életkép törölközőszárító-biciklivel
A T4-től valahogy elveszett a veteránfaktor, ezek már inkább csak öreg autók. De lehet, hogy idővel majd változik ez az érzet, ahogy ezekből is egyre kevesebb lesz
Remek vitaindító: jól áll a krómszemöldök a T2-nek vagy nem? Na de mi az az izé az antennán?
Hát még lowrider patkánynak milyen szép!
T3-érák egymás mellett: kockalámpás modern, kereklámpás antik
Aranyos, amikor az ex-tűzoltóautókról nem tüntetik el a felségjelzéseket
Amerikás T5, kerekesszékes rajongóval
A bogaras türcsi nem okoz stílustörést
Fenyegető felirat: lassabban is tudok ám menni!
LT-szekció a külső kempingben
Kék lámpás randi Hannoverben
Kém a táborban! De hiába ragasztotta le az emblémát, lebukott!
Krómlámpából soha nem lehet elég egy piros T2 arcán
Tökéletes kompozíció a Porsche-műhely-T1
Ígérem, mindjárt befejezem, csak még néhány kép a fesztiválról, hangyányit eltávolodva maguktól a kocsiktól:
Beetetés a legkisebb fesztiválozóknak
Peugeot bringa a VW buszon
Tyúkól-installáció egy egykori mentő-buszból
A legenda szerint ez a gyári targonca volt a T1-es alapja
A legenda szerint ez a gyári targonca volt a T1-es alapja
További 29 kép
Régi bódé korhű hegesztőberendezéssel
A világ legszebb hátsó lámpája az ős-T1-en
Csodás terepes kiegészítőket is lehetett venni az offroader-stílushoz
Egy modern VW lakóbusz enteriőrje
Ki mosolyog az óriáskerék közepén?
Az egyik kiállítási csarnok egy csendes szeglete
Sajnos semmi sem olcsó semmihez sem T4 előtt
Sajnos semmi sem olcsó semmihez sem T4 előtt
Sajnos semmi sem olcsó semmihez sem T4 előtt
Semmi köze a Transporterekhez, de mesés ez a kempingkonyha
Nagyon kevés eladó autó volt, ez az egyik, százezer euróért
Nosztalgikus német fesztiválzene kísérte a három Transporter-napot
Elektromos Bulli 1966-ból
Elektromos Transporter 1977-ből
Kellett pár generáció, mire megérett az idő a technológiaváltásra
És ennyi. Több képem nincs, a beszámolót pedig befejezem, mert sürgős dolgom van: mennem kell a mobile.de-re Volkswagen Transporter alapú lakóautókat nézni! Bár van egy olyan sejtésem, hogy most néhány napig nem igazán lehet majd jó alkukat kötni. A hannoveri buszfesztivál biztosan az egekbe lökött minden árat T4 előtt, de talán már a T4-T5 korszak autóinál is. Aki ott volt, most biztosan elkapta a VW Bus-lázat. Szörnyű egy betegség ez, attól tartok, talán még a neten keresztül, a fesztivál képeivel is terjed – elnézést, ha téged is megfertőztelek!
Iratkozz fel a hírlevelünkre, és mi minden héten érdekes, szórakoztató sztorikat küldünk neked a világból.
Hírlevél feliratkozás
Támogatott és ajánlott tartalmaink