Fantasztikusan aranyos autó a Volkswagen ID. Buzz, de annyira, hogyha volna két fül a tetején, akkor simán elmehetne plüssállatnak egy játékboltba. Hangulatán túl méretével is túlnő az utcán hömpölygő forgalom szürkeségén, de a cukiság nem minden, mert a Buzznak hatalmas űrt kell betöltenie.

Le sem veszik róla a szemüket, mindenki megnézi a Volkswagen ID. Buzz-t, de nem úgy, ahogyan a piros Ferrarikat vagy ordító M-es BMW-ket szokás, hanem csupa mosollyal és kedvességgel fordulnak felé az emberek, a gyerekek pedig csillogó szemmel csodálják a mókás kisbuszt, amit a hippikorszakból egyenesen a hipszterségbe emeltek át.

Ragadnak rá a tekintetek, és a Volkswagen ID. Buzz az utolsó pillanatig kapaszkodik mindegyik szempárba, ami egészen elképesztő eredmény egy doboztól.

Egyértelmű, hogy az ID. Buzz a legelső Transporter formai elemeit menti át a modern autózásba, de hiába van belőle furgonváltozat, ez már egyértelműen nem haszongépjármű, hanem sokkal inkább egy olyan trendi kiegészítő, mely kellő teret ad a közös élményekhez. A hatodik generációs Transporternél, de még a személyautós alapokat (MQB) használó Multivannél is egyértelműen kisebb méretű, de még mindig igazán tágas az ID. Buzz.

Tényleg arca van, amire rá is játszik a szemnek ható LED-es fényszórókkal és a szemöldök menetfényekkel, de a hatalmas VW embléma is bohócorrként virít az ID. Buzzon, melynek baromi jól áll retrós kétszínű fényezés. Hűtőrács csak a lökhárító alján van, mintázata mintha tésztaszűrő volna, közepén ott figyel a vezetéstámogató asszisztensek radarja. Semmi szüksége a Buzznak nagy hűtőnyílásokra, hiszen elektromos autó, így a motorháztető is csak egy kibuktatható panel, amin keresztül alig látszik valami az inverterből és a kábelekből, csak az ablakmosó utántöltésére szolgál.

Nagy sík lemezfelület az oldala, de jó ránézni, a 4,7 méteres karosszéria sarkaiba tolták a kerekeket, amivel közel 3 méteren nyújtózik a tengelytáv. Elektromosan nyíló csomagtérajtaján büszke Volkswagen logó alatt fehérrel írott típusjelzés van, felette pedig vörösen izzik a hátsó lámpa csíkja.

Abban az értelemben az ID. Buzz visszatér az eredeti felépítéshez, hogy ebben is hátul, a padló alatt van a motor.

Ebben az esetben a hátsó tetőoszlopon már nincs szükség légbeömlőkre, de diszkréten múltra kacsintó stíluselemként megjelenik. Bokszermotor helyett azonban itt már csak villanymotor van, hiszen a Buzz éppen arra az MEB platformra épül, mint az ID.3-tól a Skoda Enyaqon át egészen az Audi Q4 e-tronig minden. Ezek közül azonban egyértelműen az ID. Buzz magasan a legnagyobb karakter.

Ahogyan a legtöbb villanyautó, úgy a Buzz felépítése is olyan, mint a gördeszka, melynek lapját a nettó 77 kWh-s akkumulátorcsomag adja (bruttó kapacitása 82 kWh). A bevezetéskor kizárólag a 204 lóerős és 310 Nm nyomatékú, hátsókerekes változat elérhető, melynek a WLTP szerinti hatótávja 420 kilométer. Sokkal közelebb áll azonban a realitáshoz a 250 és 320 kilométer közötti hatótáv, melyet több mérés igazol.

Picit több mint 10 másodperc alatt gyorsul 100-ra és 145 km/óra a végsebessége, aminél többre tényleg nincs szüksége az ID. Buzznak.

Egész finoman gyorsul a Buzz, ha letaposom a play gomb mintázatú gázpedált, a jellegzetes villanyautós hátbarúgás elmarad, a teljesítmény leadása teljesen természetes, sokkal közelebb áll a hagyományos autóélményhez, csak hang és váltások nélkül. A hippi… khm… hipszterbusszal közlekedés gondtalanságához könnyen hozzá lehet szokni. Elég beülni a kellemes tapintású kárpittal varrott ülésekbe, lehajtani mindkét kartámaszt, és a féken állva előre billenteni a váltót, az ID. Buzz műszerfala életre kel, és indulhat is az utazás. Hossza miatt nem könnyű parkolóhelyet találni neki, de a hasábforma és a döbbenetesen szűk fordulókör nagyon megkönnyíti a városi manőverezést.

Vezetési élményének legnagyobb részét maga a hangulat adja, de ezek mellett is feltűnő a kellemes hangolású futómű és az alacsony tömegközéppont adta stabilitás. A hátsókerék-hajtásban és a nagy kormányszögben benne van a vidám driftek ígérete, de a kikapcsolhatatlan és mindentől óvó menetstabilizáló csírájában fojtja el az ívre felkent gumicsíkok gondolatát.

Budapesten szaladgálva 19,5 kWh/100 km körül fogyasztott az ID. Buzz, ami drámaian megugrott autópályára hajtva. Az utastér 100-as tempó felett is kellemesen csendes, a hatalmas ablakokon át pedig árad be a fény, viszont a nagy homlokfelület és a 2,5 tonnás súly mohón eszi a hatótávot. Váltóáramról maximum 11 kilowattal tölthető az ID. Buzz, egyenáramról viszont akár 170 kilowattal szívja magába a kilométereket (30 perc a teljes töltés).

Kihasználva az ötszemélyes utasteret és az 1121 literes csomagteret (az első ülések mögött 2,1 köbméteres raktér), családi vagy baráti utazás alkalmával pont alkalmas hosszabb távú utakra is az ID. Buzz, hiszen párszáz kilométer után egy harminc perces szünet hamar eltelik társaságban.

Fedélzeti rendszere egyértelműen az elektromos Volkswagenek, és így az ID. Buzz mélypontja.

Fehéren virító, háromküllős kormánya mögött egy 7 colos kijelző mutatja a legfontosabb menetadatokat, aminél villantottak már többet digitális műszeregység fronton. Maga a Volkswagen is beismerte, hogy a központi érintőképernyő és az alatta lévő kivilágítatlan érintőfelületek használhatatlanok, ahogyan a fedélzeti rendszer is borzalmas, sokszor újra is indítja magát, máskor simán csak lassan mutat életjeleket. Szerencsére az Apple CarPlay működik, így a telefontükrözés megment a használatától.

Lehetetlenül sok USB-C csatlakozó van az ID. Buzz fedélzetén, amiből a műszerfalon túl még a hátsó ajtók zsebeibe is jutott, hogy mindenki tudja tölteni a telefonját vagy tabletjét. Erre már csak azért is nagy szükség van, mert a VW semmilyen szórakoztató funkciót nem kínál arra az esetre, ha valaki unatkozna töltés közben.

Később hosszabb tengelytávú, hétszemélyes változat és kempingezésre alkalmas kivitel is készül az ID. Buzzból, és talán utóbbi áll majd igazán jól neki. A hálózatról üzemelő kempingautó szerepében már most otthonosan mozog, hiszen az ülések ledöntésével épp keletkezik egy franciaágy-méretű sík felület.

Világos kárpitozásával és vidám sárga betéteivel a Buzz belseje egy kifejezetten jó hangulatú tér, amiben számtalan easter egg-et lehet felfedezni a kisautóktól a szmájlikig.

Ahogyan egy igazi egyterűhöz illik, ebben is temérdek praktikus polc és rekesz van, amibe számtalan motyó befér. Ötletes megoldás a csomagtartó is, mely kétszintes, az alsó részén egyebek mellett elfér a töltőkábel összehajtható dobozkája, így azt nem a táskák közé kell bedobni.

36,5 millió forintért egy látványosan szép, de néhol messze nem felhőtlen használhatóságú autó a Buzz, mely nagyon jól mutatja, merre szeretne tartani a Volkswagen, és azt is, hogy milyen döntések miatt lesz hosszú ez az út. Ezzel együtt bájos arcától az elektromosan nyíló tolóajtókig imádtam a Volkswagen ID. Buzz üdeségét, ez pedig olyan erő, amit nehéz pénzben mérni.

Ez is érdekelhet:

Ufókülső, furgonbelső – Volkswagen ID. Buzz Cargo-teszt

A Volkswagen ID. Buzz elektromos kisteherautó alapváltozatát jóval nagyobb élmény kívülről látni elsuhanni, mint benne ülni elsuhanás közben.

Volkswagen ID. Buzz Pro

  • Hajtás: Nettó 77 kWh-s lítiumion akkumulátor, villanymotor a hátsó tengelyen
  • Teljesítmény: 150 kW (204 LE)
  • Nyomaték: 310 Nm
  • Gyorsulás (0-100 km/óra): 10,2 mp
  • Végsebesség: 145 km/óra
  • Méretek (mm): 4712 x 1985 x 1927
  • Hatótáv (gyári): 420 km
  • Súly: 2486 kg
  • Ár: 36 515 040 Ft
  • elképesztően aranyos
  • remek hangulatú beltere van
  • tágas és kényelmes
  • praktikus
  • rémes a fedélzeti rendszere
  • steril a vezetési élménye
Player-méter
8
Támogatott és ajánlott tartalmaink

World Margarita Day – Egy újabb ünnepet köszönthetünk köreinkben, már Magyarországon is

Máris visszatér az F1-be a Haas alig egy hónapja kirúgott csapatfőnöke

290-nel is száguldhat a plug-in hibrid Porsche Panamera

További cikkeink a témában