Manapság is elég sok futurisztikus tanulmányautót készítenek a gyártók, de olyat, hogy egy Formula–1-es versenyautó motorját egy az egyben beleteszik egy családi egyterűbe, nem nagyon láthatsz már. 1995-ben a Renault megépítette az őrült Espace F1-et.

Csak hálásak lehetünk a Renault-nak azért, mert 1995-ben megépítette az Espace F1-et, hiszen ehhez foghatót nem nagyon láthatsz már. Az Espace forgalmazásának tizedik évfordulójára kerestek egy ütős ötletet, és mivel ez éppen egybeesett a márka F1-es szereplésének tizedik évfordulójával, ezért ezt a kettőt gyúrták egybe.

Az Espace F1 valójában csak emlékeztetett a népszerű egyterűre, aminek akkor már a második generációja futott, hiszen műszakilag inkább egy Formula–1-es autóhoz állt közelebb. A bárki által megvehető egyterű karosszériája is üvegszálas műanyagból készült, de az Espace F1 alaposan kiszélesített műanyag héját szénszálas anyagból építették meg.

A motor az 1993-as Williams-Renault versenyautóból származott, az FW15C-ből, ami arról emlékezetes, hogy Damon Hill a nullás rajtszámmal használta a sajátját, és a 2-es rajtszámú Alain Prost ezzel nyerte meg negyedik világbajnoki címét. A 3,5 literes V10-es motort az F1-ben 700 lóerőre korlátozták, de az Espace-ban 800 lóerőt tudott.

Középre építették be a tízhengerest, akárcsak a versenyautóba, így a motor alaposan belógott az utastérbe. Belülre négy kagylóülést építettek versenyövekkel, úgyhogy a pilóta mellett hárman is élvezhették az Espace F1 menetteljesítményeit, például Frank Williams, akit David Coulthard vitt el egy körre, de természetesen Alain Prost is vezette a fenevadat.

A menetteljesítményei a mai szuperautóknak is becsületére válnának. Az Espace F1-nek elég volt 2,8 másodperc, hogy nulláról százra gyorsuljon, és 6,9 másodpercnél már a kétszázat hagyta el, a végsebessége 312 km/óra volt. De a karbon-kerámia fékjei is szenzációsak, hiszen ahhoz, hogy 270-re gyorsuljon, és ismét megálljon, elég volt neki 600 méter.

Még megvan ez a szédületes Espace, a típust akkoriban gyártó Matra márka múzeumában lehet megnézni, Párizstól kétszáz kilométerrel délre.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Hatalmas, hétszemélyes elektromos jövőkép – BYD Tang-teszt

További cikkeink a témában
Hajítsd messzire a sablonokat, rendezd be úgy a lakásod, amire mindenki emlékezni fog!
Hirdetés