De nem úgy, hogy ha az autók saját magukat vezetik, akkor nincs szükség autóvezető-képzésre, hanem úgy, hogy az autó maga tanítja vezetni az embert.
A General Motors friss szabadalmának alapja egy annyira triviális ötlet, hogy nem is igazán értjük, miért nem merült fel eddig senkinél az elképzelés. Ráadásul az autóvezetőket tanító önvezető autóban rejlő lehetőségek messze nem csak arról szólnak, hogy egy újabb emberi munkát lehet olcsóbb gépi munkával kiváltani.
Cikkünk címe természetesen legalábbis túlzás: az emberi faktort nagy valószínűséggel még jó ideig nem lehet nélkülözni a járművezető-képzésben. Ugyanakkor a GM alaposan kirészletezett leírása szerint a megfelelő szenzorokkal felszerelt autonóm oktatóautó iszonyú sok részletet figyelhet meg, értékelhet ki és próbálhat visszacsatolásokkal fejleszteni. Egy humán járművezető-oktató figyelme nem terjedhet ki mindenre, amit a mellette izzadó tanuló csinál, a kocsi viszont pontosan képes lehet érzékelni minden grammnyi nyomást a pedálokon, minden század newtonméternyi erőt a kormányon.
Ez az autonóm oktatóautó megfelelően feltérképezett útvonalon a szabálykövetést, a közlekedési manőverek előtt megfelelő időben és ritmusban érkező felkészülési mozzanatokat is precízebben és elfogulatlanabbul lehet képes kiértékelni, mint egy emberi oktató. És persze akár a teljesen objektív, minden tanulót egyenlően értékelő vizsgáztatást is rá lehet bízni.
Az pedig már csak a hab a tortán, hogy az ifjú hölgyeket oktató önvezető autó keze biztosan nem téved még csak véletlenül sem a tanuló járművezető combjára.
A kihalt földúton Apa öléből kormányzást viszont még egy darabig nemigen lehet kiváltani gépekkel: