Most jó a BME-n járműmérnök-hallgatónak lenni: a Bosch támogatásával létrejött új innovációs kutató-képző központban tanulni is és élni is élmény.

Nehéz lenne látványosabb példát találni az egyetemi oktatás és a vállalati szektor közti kooperációra, mint a Bosch és a Műegyetem közlekedés- és járműmérnöki karának összekapcsolódása. A kar mesterképzésben részt vevő hallgatóinak egy része tanulás mellett már dolgozik is a Bosch-nál, egyetem és cég futtat közös kutatási projekteket, a BME és a Bosch egyetemi versenyautó-bajnokságokon ér el közös sikereket.

Ez az együttműködés emelkedett még magasabb szintre egy új tesztlabor és a hozzá kapcsolódó közösségi- és munkaterek kialakításával. A hivatalos nevén Innovatív Járműtechnológiák Kompetencia Központként megnevezett beruházást nagyrészt a Bosch finanszírozta. A BME J épületében kialakított komplexum létrehozásának célja az elektromos hajtásláncok új generációjához kapcsolódó kutatás-fejlesztés, olyan K+F projektek megvalósítása, melyek az elektromobilitás jövőjét szolgálják és az ipari gyakorlatba illeszthető innovációkat eredményeznek.

A hivatalos átadáson a tesztlaborban hangulatos környezetben, egy elektromos hajtású, klasszikus megjelenésű verseny-tesztjármű, egy LIDAR-szenzorokkal feldíszített, kísérleti autonóm Range Rover és az elektromos hajtások teljesítmény- és veszteségméréseinek céljából a csarnokba állított új görgős fékpadon pózoló plug-in hibrid VW Passat mellett léptek sorra a mikrofon elé a szónokok. Kemler András, a Robert Bosch Kft. műszaki területekért és a telephely működéséért felelős ügyvezető igazgatója arról beszélt, mennyire fontos cége számára a felsőoktatás és az ipari kutatásfejlesztés kapcsolatának erősítése; Bódis László, a Kulturális és Innovációs Minisztérium innovációért felelős helyettes államtitkára a felsőoktatás eredményességét mérő publikációk, szabadalmak számának növekedésével kapcsolatos reményeit fejezte ki, Dr. Zöldy Máté, a BME MSc Járműmérnök Szakbizottság vezetője pedig az egyetemi kar képviseletében erősítette meg, mennyire fontos az oktatás szoros kooperációja a privát szektorral.

Ahogy a sajtótájékoztatónak ebben a kevésbé izgalmas részében nézelődtem, feltűnt, hogy az új fékpad csak egy görgőpárral rendelkezik. Ahogy lehetett, rá is kérdeztem, hogy mi ennek az oka, és hát mi lenne: a rút anyagiak. Az eredeti tervek szerint két hajtott tengely párhuzamos mérésére is alkalmas mérőpad került volna a tesztlaborba, de a chiphiány és az általános ipari drágulás ezt a beruházást sem kímélte – végül ez fért bele a büdzsébe. Mivel azonban a Bosch fékpad moduláris felépítésű, a későbbiekben, ha lesz rá keret, a berendezést ki lehet egészíteni egy másik görgőpárral is.

Az új kutatóközpont tevékenységének legkézzelfoghatóbb célja, hogy megfelelő szimulációkkal, tesztekkel lepróbált innovációkkal segíthesse a járműipart az elektromos hajtásláncok hatásfokának javításában, az elektromos járművek hatótávolságának növelésében, a rendelkezésre álló akkukapacitás és az energiafogyasztás pontosabb előrejelzésében. Hogy ez milyen komoly léptékű és mennyire aktuális fejlesztéseket jelenthet, arra láttunk is egy konkrét példát az egyetem kutatói és a Bosch mérnökei által közösen fejlesztett, állandó mágnes nélküli villanymotor (makettjének) formájában. Ezek az új generációs villanymotorok hallatlanul izgalmas dolgok: részint hatékonyság-növekedést hoznak az elektromos autók leggyakoribb teljesítmény-tartományaiban, részben pedig radikálisan csökkentik bizonyos etikailag kifogásolható módon kitermelt és a Földön korlátozottan rendelkezésre álló nyersanyagoknak a mennyiségét a villanyautókban.

A tesztlabor mellett egy új, mintegy 350 négyzetméteres, az oktatási-kutatási munkát szolgáló, modern szemléletben megálmodott irodateret is kiépítettek a Kompetencia Központ részeként. A kollaboratív teret a Bosch által bevezetett New Way of Working koncepció jegyében alakították ki. Open office elrendezést, „ház a házban” tárgyalókat, elmélyülést támogató, hangszigetelt könyvtárszobát, valamint közösségi, étkezési és együttműködési térként egyaránt funkcionáló „work café”-t hoztak létre.

A lakályos, hangulatos, inspiráló és nagyon menő környezetet igazán őszintén lehet irigyelni a járműmérnök-hallgatóktól. Szörnyű, hogy ezeknek a mai egyetemistáknak mennyire jó dolguk van a BME új kompetenciaközpontjában!

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Tetszik ez a kis rönkház? Egy UAZ-ra építették

Csodás szupersportautó az Aston Martin Valhalla

Majdnem kész volt, de elkaszálták a BMW dögös sportautóját

További cikkeink a témában