Befejeződött a Volkswagen kompakt sportkupéjának gyártása, egyelőre nem készül több Scirocco. Idézd fel velünk az először 1974-ben bemutatott típus történetét korabeli képekkel és néhány olyan érdekességgel, amiről talán még nem is hallottál.
#1 A Karmann Ghia utódjának készült
Már éppen ideje volt modern utódot készíteni a Volkswagen sportkupéjának, az 1955 óta gyártott Karmann Ghiának, hiszen az még a Bogár műszaki alapjára épült. Az 1974-ben Genfben bemutatott Typ 53-at, amit tényleg a sirokkószélről neveztek el, szintén a Karmann üzemében gyártották Osnabrückben. Így nézett ki a prototípus:
#2 Giorgio Giugiaro rajzolta meg
Az első generációs Scirocco jellegzetes alakja éppúgy Giorgio Giugiaro munkája, mint az egyes Golf ikonikus formája. A műszaki alapokat is a Golf adta, és mivel hat hónappal a nagy számban gyártandó kompakt típus előtt mutatták be, a Scirocco gyártása során orvosolhatták a konstrukció esetleges gyermekbetegségeit. Az első generációjából több mint 500 ezer példány készült.
#3 Audi-jelvénnyel is elképzelték
Giugiaro az Italdesign formatervezőjeként a hetvenes évek elején alkotta a legnagyobb mesterműveit, és a Scirocco is közéjük tartozott. De az akkor divatos ékforma nem a Volkswagenen jött ki először, hanem több más koncepció mellett már egy 1973-as Audi-prototípuson is, ami az Asso di Picche, azaz a pikk ász nevet kapta. Ilyen lett volna tehát a Scirocco négykarikás emblémával.
#4 Házon belül dolgozták át a formát
1981-ben a genfi autószalonon mutatták be a Scirocco második generációját, a formát ezúttal a Volkswagen saját dizájnstúdiója készítette. A típus az első széria alapos átdolgozásával született, tágasabb utastérrel, nagyobb csomagtérrel és jobb aerodinamikával. A legjellegzetesebb része a légterelővel kettéosztott hátsó szélvédő volt. 290 ezret gyártottak belőle.
#5 Targa és kétmotoros is volt belőle
Bár a Karmann kabrióspecialistaként ismert, a Golffal és Bogárral ellentétben a Scirocco nem volt kapható nyitott tetővel, csak egy targatetős prototípus készült el. Még izgalmasabbak voltak azok a kétmotoros, összkerékhajtású koncepciók, amelyeknek az orrába és a hátuljába is egy-egy 1,8 literes motor került. A 360 és 280 lóerős összkerékhajtású prototípusok nem váltak valóra.
#6 Tanulmányként még izgalmasabb volt
1992-ig készült a Scirocco, majd a részben a helyére érkező Corrado megszűnésével sportkupé nélkül maradt a Volkswagen. 2006-ban azonban a párizsi autószalonon látványos zöld tanulmányt mutattak be IROC néven az új Scirocco előzeteseként. Mire gyártásba jutott, lekerült a nagy hűtőmaszk és kimaradt az izgalmas műszerfal, pedig ezekkel talán sikeresebb lehetett volna.
#7 Csak három barátod viheted el vele
Még ha végül szolidabb is lett a tanulmányautónál, a Scirocco formája így is érdekesebb egy hagyományos kompaktnál. A különleges ajtóbehúzók megmaradtak, és a hátsó kagylóülések is, így az autó hivatalosan és a gyakorlatban is négyszemélyes. 2008-tól ugyanabban a spanyolországi gyárban készült, mint az Eos és a Sharan.
#8 Szériában 280 lóerős volt a legizmosabb
2009-ben jött ki a Scirocco R, a legerősebb modellváltozat, amibe a 2.0 TSI került 265 lóerővel, majd 2014-ben a modellfrissítéssel 280 lóerőre növelték a teljesítményét. A hatfokozatú kézi váltóval vagy DSG-vel rendelhető Scirocco R ezzel 5,5 másodperc alatt gyorsult nulláról százra, a végsebessége 250 km/óránál korlátozott.
#9 Nem jött be a dízel Clarksonéknak
Bár 2008-ban a Top Gear az Év autója címet adta neki, a dízelmotoros változaton sokat élcelődtek a tévéműsorban. A 13 évad 7. epizódjában Clarkson és May reklámfilmet próbálnak készíteni a Scirocco TDI-nek, méghozzá a saját stílusukban, úgyhogy öngyilkossággal, bikinis temetéssel és vérző karú emberrel is találkozhatsz benne.
#10 Elektromos lehet a következő
Most csak annyit tudunk, hogy egy ideig nem készül több Scirocco, a helyét az új kompakt szabadidő-autó T-Roc veszi át a gyártósoron. De a hírek már arról szólnak, hogy akár egy tisztán elektromos hajtású sportkupé is készülhet majd ezen a néven. Ha így lesz, arra még legalább jó néhány évet várnunk kell.