Befejeződött a Volkswagen kompakt sportkupéjának gyártása, egyelőre nem készül több Scirocco. Idézd fel velünk az először 1974-ben bemutatott típus történetét korabeli képekkel és néhány olyan érdekességgel, amiről talán még nem is hallottál.

#1 A Karmann Ghia utódjának készült

Már éppen ideje volt modern utódot készíteni a Volkswagen sportkupéjának, az 1955 óta gyártott Karmann Ghiának, hiszen az még a Bogár műszaki alapjára épült. Az 1974-ben Genfben bemutatott Typ 53-at, amit tényleg a sirokkószélről neveztek el, szintén a Karmann üzemében gyártották Osnabrückben. Így nézett ki a prototípus:

#2 Giorgio Giugiaro rajzolta meg

Az első generációs Scirocco jellegzetes alakja éppúgy Giorgio Giugiaro munkája, mint az egyes Golf ikonikus formája. A műszaki alapokat is a Golf adta, és mivel hat hónappal a nagy számban gyártandó kompakt típus előtt mutatták be, a Scirocco gyártása során orvosolhatták a konstrukció esetleges gyermekbetegségeit. Az első generációjából több mint 500 ezer példány készült.

#3 Audi-jelvénnyel is elképzelték

Giugiaro az Italdesign formatervezőjeként a hetvenes évek elején alkotta a legnagyobb mesterműveit, és a Scirocco is közéjük tartozott. De az akkor divatos ékforma nem a Volkswagenen jött ki először, hanem több más koncepció mellett már egy 1973-as Audi-prototípuson is, ami az Asso di Picche, azaz a pikk ász nevet kapta. Ilyen lett volna tehát a Scirocco négykarikás emblémával.

#4 Házon belül dolgozták át a formát

1981-ben a genfi autószalonon mutatták be a Scirocco második generációját, a formát ezúttal a Volkswagen saját dizájnstúdiója készítette. A típus az első széria alapos átdolgozásával született, tágasabb utastérrel, nagyobb csomagtérrel és jobb aerodinamikával. A legjellegzetesebb része a légterelővel kettéosztott hátsó szélvédő volt. 290 ezret gyártottak belőle.

#5 Targa és kétmotoros is volt belőle

Bár a Karmann kabrióspecialistaként ismert, a Golffal és Bogárral ellentétben a Scirocco nem volt kapható nyitott tetővel, csak egy targatetős prototípus készült el. Még izgalmasabbak voltak azok a kétmotoros, összkerékhajtású koncepciók, amelyeknek az orrába és a hátuljába is egy-egy 1,8 literes motor került. A 360 és 280 lóerős összkerékhajtású prototípusok nem váltak valóra.

#6 Tanulmányként még izgalmasabb volt

1992-ig készült a Scirocco, majd a részben a helyére érkező Corrado megszűnésével sportkupé nélkül maradt a Volkswagen. 2006-ban azonban a párizsi autószalonon látványos zöld tanulmányt mutattak be IROC néven az új Scirocco előzeteseként. Mire gyártásba jutott, lekerült a nagy hűtőmaszk és kimaradt az izgalmas műszerfal, pedig ezekkel talán sikeresebb lehetett volna.

#7 Csak három barátod viheted el vele

Még ha végül szolidabb is lett a tanulmányautónál, a Scirocco formája így is érdekesebb egy hagyományos kompaktnál. A különleges ajtóbehúzók megmaradtak, és a hátsó kagylóülések is, így az autó hivatalosan és a gyakorlatban is négyszemélyes. 2008-tól ugyanabban a spanyolországi gyárban készült, mint az Eos és a Sharan.

#8 Szériában 280 lóerős volt a legizmosabb

2009-ben jött ki a Scirocco R, a legerősebb modellváltozat, amibe a 2.0 TSI került 265 lóerővel, majd 2014-ben a modellfrissítéssel 280 lóerőre növelték a teljesítményét. A hatfokozatú kézi váltóval vagy DSG-vel rendelhető Scirocco R ezzel 5,5 másodperc alatt gyorsult nulláról százra, a végsebessége 250 km/óránál korlátozott.

#9 Nem jött be a dízel Clarksonéknak

Bár 2008-ban a Top Gear az Év autója címet adta neki, a dízelmotoros változaton sokat élcelődtek a tévéműsorban. A 13 évad 7. epizódjában Clarkson és May reklámfilmet próbálnak készíteni a Scirocco TDI-nek, méghozzá a saját stílusukban, úgyhogy öngyilkossággal, bikinis temetéssel és vérző karú emberrel is találkozhatsz benne.

#10 Elektromos lehet a következő

Most csak annyit tudunk, hogy egy ideig nem készül több Scirocco, a helyét az új kompakt szabadidő-autó T-Roc veszi át a gyártósoron. De a hírek már arról szólnak, hogy akár egy tisztán elektromos hajtású sportkupé is készülhet majd ezen a néven. Ha így lesz, arra még legalább jó néhány évet várnunk kell.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

Öt pikáns ajándékötlet a barátnődnek, ha idén kicsit felforrósítanád a karácsonyt

Mondunk öt tuti tippet, hogy a sapkaszezonban is kifogástalan legyen a frizurád

A Player kérdése: Te szoktál magadnak ajándékot venni karácsonykor?
31% Igen, persze, szerintem teljesen normális.
69% Nekem ez fura, nem, nem szoktam.
Bonjour, Budapest! Francia pikniket tartottunk a Renault 4 E-Tech electric-ben
Hirdetés