A józan eszünk és igazságérzetünk szerint egyértelmű, ki okozta ezt a balesetet. De a jog nem csak a józan észről és az igazságérzetről szól.

A Magyar Közút forgalomfigyelő kamerái újabb büntetőfékezős esetet rögzítettek, ráadásul olyat, aminek baleset lett a vége. Az M1-M7 autópályák találkozásánál gondolta úgy a kis furgon sofőrje, hogy megleckézteti az őt korábban szerinte feltartó autóst azzal, hogy jobbról megelőzi, majd bevág elé, és megáll előtte a sztráda belső sávjában. Azzal viszont mintha nem számolt volna, hogy nem csak ők ketten használják az autópályát:

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Magyar Közút Nonprofit Zrt. (@magyarkozut) által megosztott bejegyzés

Gyönyörűen dokumentált eset, megvan minden videón. Egyértelmű, ki volt a baleset okozója, ugye? Hát sajnos nem. Az a baj ugyanis, hogy a KRESZ nem csak azt mondja ki, hogy indokolatlanul fékezni, pláne az autópálya belső sávjában megállni tilos. Azt is kimondja, hogy a közlekedőknek olyan követési távolságot kell tartani, ami még egy ilyen idióta mögött autózva is lehetővé teszi a biztonságos megállást. Az Auris sofőrje, aki felbosszantotta a kisteherautóst, még meg is tudott állni, és meg tudott állni a mögötte érkező Jeep is – ezután viszont jöttek a bajok.

Bár látszólag a beton terelőelemeknek, majd a többi kocsinak ütköző Skoda Yeti sofőrje volt az, aki már nem tudott megállni, van egy érdekes csavar a történetben. Ő ugyanis már nem (biztosan) a nem megfelelő követési távolság miatt szaladt bele a sorba, hanem azért is, mert az általa követett kocsi szó szerint kilépett a képből, amikor az utolsó pillanatban ügyesen kisorolt jobbra, így elkerülve, hogy ő ütközzön neki a Jeepnek. Így viszont a Yeti számára hirtelen lerövidült a megállásig rendelkezésre álló távolság. Neki már nem az addig követett kocsi megállásáig, hanem egy már álló, számára addig láthatatlan útakadályig kellett volna tudni megállnia. Szóval, bármilyen furcsa is, a balesetnek jogilag részben okozója lehet az egész helyzetből sértetlenül kikeveredett, kisorolt autó is! Ezt a faramuci helyzetet megerősítette közlekedési jogi szakértő barátunk, Dr. Janklovics Ádám is:

"A KRESZ 27. §-ának (1) bekezdése szerinti rendelkezés alkalmazásánál irányadó szempont, hogy a legkisebb követési távolság függ az egymást követő járművek sebességétől, az adott forgalmi és útviszonyoktól, és nem lehet kevesebb, mint a féktávolság. A féktávolság és a követési távolság nem azonos fogalmak. A helyes követési távolság az egymás mögött azonos sebességgel haladó járművek közötti olyan távolságot jelent, amely elegendő ahhoz, hogy az elöl haladó jármű hirtelen fékezése, megállása esetén is a mögötte haladó biztonságosan meg tudjon állni. Az elöl fékező mögött az idejében történő megállásnak mögötte, nem pedig hirtelenül kikerülve, mellé sorolva kell lehetővé válnia. Ez azt is jelenti, hogy megszegi az (1) bekezdés előírását, aki csak úgy tudja az előtte fékezőbe hátulról történő beleütközést elkerülni, ha a fékezéssel egyidejűleg kikerüli. Az indokolatlan, hirtelen fékezés tilalma pedig senkit sem ment fel a helyes követési távolság megtartása alól."

A videóval kapcsolatban megkérdeztük a Magyar Közút szóvivőjét még egy dologról: tényleg elhagyta-e az általa generált káoszt a Peugeot Partner vezetője az ütközés után? Az aztán tényleg mindennek a teteje lett volna! De nem: a kocsi kigurult ugyan a kamera képéből, de a sofőrben annyi tartás azért volt, hogy megvárta a kiérkező rendőröket és a riasztásra szintén kiérkező, de sérülteket szerencsére nem találó mentőket.

Pécsi Norbert Sándor, a Közút szóvivője a nyilvánvaló tanulságokon felül még két dologra hívta fel a figyelmünket. Az egyik, hogy a peugeot-s nem használta a világítást: se menetjelző, se tompított, észrevehető a videón, mennyire nem látszik a kocsi a többi autó között. A másik érdekes kis fun fact pedig, hogy a balesetet a délutáni csúcsban háromórás helyszínelés követte. Az ebből következő dugónak bizonyára mindenki örült, aki akkoriban arra járt. Igazán kíváncsi lennék, hogy a saját igazságérzete szerint mi járna ki a Peugeot sofőrjének mindazért az idő- és persze anyagi veszteségért, amit a büntetőfékezésével okozott, annak arányában, ahogy ő próbálta megtorolni saját sérelmeit.

Egy másik büntetőfékezés tanulságai az M3-ról:

Büntetőfékezésből lett baleset az M3-as bevezetőjén

Itt a példa arra, miért nem jó ötlet befékezgetni.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Tetszik ez a kis rönkház? Egy UAZ-ra építették

Csodás szupersportautó az Aston Martin Valhalla

Majdnem kész volt, de elkaszálták a BMW dögös sportautóját

További cikkeink a témában