Már itthon is kaphatók a BYD-k, vezettünk is belőlük hármat. És nahát! Ezek a kínai kocsik érdekesek, jók, és nagyon könnyű beléjük szeretni!
A kínai autóipar nyomulása nem áll meg, de ennek csak örülhetünk, ha nem európai autógyártók, hanem európai autóvásárlók vagyunk. A héten például hivatalosan is megjelent a magyar piacon a BYD (amit nem bid-nek hanem bí-váj-dí-nek kell mondani), hogy rögtön három izgalmas, szerethető, jópofa autóval színesítse a hazai villanyautó-kínálatot.
A BYD (Build Your Dreams – Építsd az Álmaidat) márkát már mi is ismerhetjük. Elektromos buszaikkal hazai járatokon is találkozhatunk, sőt: a cégnek már buszgyára is van nálunk, Komáromban. Az autók viszont az óvatos európai térfoglalás aktuális lépéseként csak most érkeztek meg Magyarországra.
Elhozták nekünk a rettentő erős Seal szedánt és a hasonló méretű, hasonló jellegű, de egészen más jellemű két szubkompakt modellt,
a kívül józan, belül extravagáns Atto 3-at és a cuki Dolphint. Mindhárom autóval megtehettünk pár gyors kilométert – a leggyorsabbat a 0-ról 100-ra 3,8 másodperc alatt gyorsuló, összkerékhajtású Seallel. Az egyes modellekről hamarosan részletes tesztekkel is jelentkezünk, most, a menetpróba után csak egy gyors beszámolót adunk az első benyomásainkról, és a hivatalos magyar listaárakról, amik láttán sápadhat a konkurencia!
BYD Seal: ha megnövök, Taycan leszek!
Az áramvonalas, lapos, felső-középkategóriás méretű szedán alapváltozatában csak egy 313 lóerős motor hajtja a hátsó kerekeket, de mi a csúcsverziót, a tengelyenként egy-egy motoros, 530 lóerős, 4×4-es szörnyeteget próbáltuk ki. Megy, mint a veszedelem: a jobb oldali pedál hirtelen megbillentésére ugyanaz az ájulásközeli élmény a reakció, mint a közepesen erős Porsche Taycanoknál.
A 21 mázsás test a maga nagy tengelytávolságával az adaptív lengéscsillapítókon kellően stabil ehhez a nagy erőhöz és a fékek is jók. A Seal, ha nem is annyira precíz-pontos sínautó, mint egy villany-Porsche, azért jól érezhetően nem csak akar, hanem tud is gyorsan menni.
A Taycan-motívum nem csak a dinamikában, a dizájnban is tetten érhető,
és talán pont ez a hasonlítani akarás, a német prémium-élmény kissé kényszeredett üldözése az oka, hogy hiába lesz a Seal a márka csúcsmodellje itthon, nem ez tette ránk a legmeggyőzőbb benyomást a menetpróbán. Jó az ergonómia, érdekesek a formák, az anyagok, szépen szól a 12 hangsugárzós Dynaudio hifi, látványos az alapáron adott üvegtető, de beleszeretni nem ebbe a BYD-be szerettem bele.
A Seal itt is van meg nincs is itt: a modell már rendelhető, de forgalmazása hivatalosan csak novemberben indul Magyarországon. A hátsókerék-hajtású alapmodell induló ára 18,1 millió forint. Igazán jó üzlet erre inkább rácsapni még bő egy millát és elvinni inkább 19,2-ért a kétmotoros csúcsmodellt, Head-Up Display-jel is felszerelve a sokkal jobb dinamika mellett. Az akku ugyanaz mind a két kocsiban: 82,5 kWh-s LiFePo, jócskán 500 kilométer feletti katalógus-hatótávval.
BYD Atto 3: illedelmes, decens külső, észbontóan eredeti belső
Ha lepattintanánk az emblémát elölről és a márkaszlogent hátulról, egy olyan autót látunk, ami jöhetett volna akár a Nissantól, a Peugeot-tól vagy a Volkswagentől is. Tiszta, egyszerű, divatos crossover az Atto 3, ami jó technikával, ütős áron önmagában is elég lehetne a sikerhez. De a BYD-nek szerencsére ennyi nem volt elég.
Az irányváltó kar olyan, mint egy repülő gázkarja. A belső kilincs valahonnan a Csillagok Háborúja univerzumából érkezett. Az ajtóbelsőkön az alsó zseb olyan, mint egy gitár, húrokkal. A lyuggatott, motoros (alapáron is motoros!) ülések mintha egy prémiumautóból érkeztek volna. A középső szellőzők olyanok, mint egy mini hómaró csigája. A műszerfal domborulatai annyira látványosak, hogy szinte ellopják a show-t a jópofán formázott, remekül kézreálló gombokkal megszórt kormány elől. A BYD legnagyobb dizájngagje, a motorosan elfordítható, álló vagy fekvő tájolásban is nézhető érintőképernyő, ami amúgy mindhárom modell sajátja is ebben a kocsiban illeszkedik a legtermészetesebben a környezetbe.
Vezetés közben hamar kiderül, hogy ebben a kocsiban ezek az igazán fontos dolgok; az utazás hangulata, nem pedig a klasszikus vezetési élmény. A futómű kényelmesre hangolt (aminek nagyon lehetett örülni a rettenetes Budakeszi úton), a kormányzás nyugodt, a nagy nyomatékú villanymotor és a fronthajtás kettőse pedig a viszonylag nagy tömeg mellett a szokásos, elsőkerekes villanyautós jóindulatú alulkormányzottságot produkálja. Gázadásra hamarabb kapunk gumicsikorgást és enyhe ívkülsőre húzódást, mint valódi gyorsulást.
Az Atto 3 alapmodellje is gazdagon extrázott és szépen berendezett autó, induló ára 14 millió forint. A csúcsmodell műszakilag ugyanaz (60 kWh-s akku, 150 kW-os motor), csak néhány plusz extrát (köztük mondjuk a csodálatos elforgatható kijelzőt is – szóval megéri) ad plusz nyolcszázezerért.
A név magyarázata: az attoszekundum egy olyan kis időpillanat, amit a tudósok még nem tudtak megmérni, a 3 pedig a műszaki alapokat adó e-Platform 3.0 moduláris építőkészlet nevéből a 3. Ezen még talán dolgozhatott volna a marketingdivízió egy kicsit.
BYD Dolphin: kívül kicsi, belül nagy cukiságbomba
A legnehezebb döntést a szubkompakt Dolphin megrendelése igényli a három BYD modell közül. Az alapmodell itt csak 95 lóerős és az akku is jóval kisebb (44,9 kWh), mint a nagyobb, drágább változatokban (60,4 kWh). Dolphinból, ha lehet, több tesztautót is el kell majd kérnünk, mert a fekete belsős, legegyszerűbb verzió biztosan egészen más élmény az úton is, mint a fullos darab, amit most kipróbáltunk.
A vezetési élmény itt is másodlagos. Megy, gyorsul, kényelmesen rugózik az autó, de pályanapra nem ezzel a BYD-del kell menni. Ami a fontos, az a Dolphinban is a hangulat; ütős, kreatív, igényes beltér, ami egész más, mint a kicsit nagyobb Atto 3-ban, de itt is fantasztikus. A belső kilincs delfinuszony. A szellőzők az Audi, Merci precíz mechanikus kattanásait produkálják végállásba tekerve, de ez kiegészül egy gumiba ágyazottság plusz élményével. A kagylóülések gyönyörűek, az általános igényesség, odafigyelés a részletekre lenyűgöző.
A Dolphin csomagtartója látványosan szűkebb az Atto 3-énál, viszont a sík padlós, villanyautós felépítésnek köszönhetően ledöntött ülésekkel meglepően nagyra bővíthető. Atto 3: 440-1138 liter, Dolphin: 345-1310 liter; cuccolósok, válasszatok!
A legolcsóbb Dolphin 11, a legdrágább 13,5 millió forintba kerül és erősen az az érzésem, hogy ennél a modellnél a fullostól kapjuk a jobb ár-érték arányt.
A bemutatót maga az anyacég szervezte a szaksajtó részére, de a BYD-ket nem tőlük kell megvásárolni. A kocsikat kezdetben két kereskedőhálózat egy-egy budapesti értékesítőpontján lehet megnézni, kipróbálni, megrendelni; a Duna Autónál a Zay utcában és a Wallis Motornál, a Könyves Kálmán körúton.