Már itthon is kaphatók a BYD-k, vezettünk is belőlük hármat. És nahát! Ezek a kínai kocsik érdekesek, jók, és nagyon könnyű beléjük szeretni!

A kínai autóipar nyomulása nem áll meg, de ennek csak örülhetünk, ha nem európai autógyártók, hanem európai autóvásárlók vagyunk. A héten például hivatalosan is megjelent a magyar piacon a BYD (amit nem bid-nek hanem bí-váj-dí-nek kell mondani), hogy rögtön három izgalmas, szerethető, jópofa autóval színesítse a hazai villanyautó-kínálatot.

Dolphin: 4,29 méter hosszú, 2,7 méteres tengelytávú szubkompakt ötajtós, 44,9 vagy 60,4 kWh-s akkuval
Atto 3: 4,46 méter hosszú, 2720 mm-es tengelytávú szubkompakt crossover, 60,48 kWh-s akkuval
Seal: 4,8 méter hosszú, 2,92 méteres tengelytávú felső-közép limuzin, 0,21-es alaktényezővel, 82,5 kWh-s akkuval
A három kocsi a pörgős bemutatón csak ebben a méretben tudott összeállni egy közös fotóra
Penny Peng hatalmas ziccert hagyott ki, amikor nem a Xpenghez ment európai kommunikációs vezetőnek!

A BYD (Build Your Dreams – Építsd az Álmaidat) márkát már mi is ismerhetjük. Elektromos buszaikkal hazai járatokon is találkozhatunk, sőt: a cégnek már buszgyára is van nálunk, Komáromban. Az autók viszont az óvatos európai térfoglalás aktuális lépéseként csak most érkeztek meg Magyarországra.

Elhozták nekünk a rettentő erős Seal szedánt és a hasonló méretű, hasonló jellegű, de egészen más jellemű két szubkompakt modellt,

a kívül józan, belül extravagáns Atto 3-at és a cuki Dolphint. Mindhárom autóval megtehettünk pár gyors kilométert – a leggyorsabbat a 0-ról 100-ra 3,8 másodperc alatt gyorsuló, összkerékhajtású Seallel. Az egyes modellekről hamarosan részletes tesztekkel is jelentkezünk, most, a menetpróba után csak egy gyors beszámolót adunk az első benyomásainkról, és a hivatalos magyar listaárakról, amik láttán sápadhat a konkurencia!

BYD Seal: ha megnövök, Taycan leszek!

Az áramvonalas, lapos, felső-középkategóriás méretű szedán alapváltozatában csak egy 313 lóerős motor hajtja a hátsó kerekeket, de mi a csúcsverziót, a tengelyenként egy-egy motoros, 530 lóerős, 4×4-es szörnyeteget próbáltuk ki. Megy, mint a veszedelem: a jobb oldali pedál hirtelen megbillentésére ugyanaz az ájulásközeli élmény a reakció, mint a közepesen erős Porsche Taycanoknál.

A 21 mázsás test a maga nagy tengelytávolságával az adaptív lengéscsillapítókon kellően stabil ehhez a nagy erőhöz és a fékek is jók. A Seal, ha nem is annyira precíz-pontos sínautó, mint egy villany-Porsche, azért jól érezhetően nem csak akar, hanem tud is gyorsan menni.

A Taycan-motívum nem csak a dinamikában, a dizájnban is tetten érhető,

és talán pont ez a hasonlítani akarás, a német prémium-élmény kissé kényszeredett üldözése az oka, hogy hiába lesz a Seal a márka csúcsmodellje itthon, nem ez tette ránk a legmeggyőzőbb benyomást a menetpróbán. Jó az ergonómia, érdekesek a formák, az anyagok, szépen szól a 12 hangsugárzós Dynaudio hifi, látványos az alapáron adott üvegtető, de beleszeretni nem ebbe a BYD-be szerettem bele.

A Seal alatt a BYD legfejlettebb, közvetlen temperált, az autóval strukturálisan egy egységet alkotó (de kiszerelhető, cserélhető) akkupakkja terül el

A Seal itt is van meg nincs is itt: a modell már rendelhető, de forgalmazása hivatalosan csak novemberben indul Magyarországon. A hátsókerék-hajtású alapmodell induló ára 18,1 millió forint. Igazán jó üzlet erre inkább rácsapni még bő egy millát és elvinni inkább 19,2-ért a kétmotoros csúcsmodellt, Head-Up Display-jel is felszerelve a sokkal jobb dinamika mellett. Az akku ugyanaz mind a két kocsiban: 82,5 kWh-s LiFePo, jócskán 500 kilométer feletti katalógus-hatótávval.

BYD Atto 3: illedelmes, decens külső, észbontóan eredeti belső

Ha lepattintanánk az emblémát elölről és a márkaszlogent hátulról, egy olyan autót látunk, ami jöhetett volna akár a Nissantól, a Peugeot-tól vagy a Volkswagentől is. Tiszta, egyszerű, divatos crossover az Atto 3, ami jó technikával, ütős áron önmagában is elég lehetne a sikerhez. De a BYD-nek szerencsére ennyi nem volt elég.

Az irányváltó kar olyan, mint egy repülő gázkarja. A belső kilincs valahonnan a Csillagok Háborúja univerzumából érkezett. Az ajtóbelsőkön az alsó zseb olyan, mint egy gitár, húrokkal. A lyuggatott, motoros (alapáron is motoros!) ülések mintha egy prémiumautóból érkeztek volna. A középső szellőzők olyanok, mint egy mini hómaró csigája. A műszerfal domborulatai annyira látványosak, hogy szinte ellopják a show-t a jópofán formázott, remekül kézreálló gombokkal megszórt kormány elől. A BYD legnagyobb dizájngagje, a motorosan elfordítható, álló vagy fekvő tájolásban is nézhető érintőképernyő, ami amúgy mindhárom modell sajátja is ebben a kocsiban illeszkedik a legtermészetesebben a környezetbe.

Vezetés közben hamar kiderül, hogy ebben a kocsiban ezek az igazán fontos dolgok; az utazás hangulata, nem pedig a klasszikus vezetési élmény. A futómű kényelmesre hangolt (aminek nagyon lehetett örülni a rettenetes Budakeszi úton), a kormányzás nyugodt, a nagy nyomatékú villanymotor és a fronthajtás kettőse pedig a viszonylag nagy tömeg mellett a szokásos, elsőkerekes villanyautós jóindulatú alulkormányzottságot produkálja. Gázadásra hamarabb kapunk gumicsikorgást és enyhe ívkülsőre húzódást, mint valódi gyorsulást.

Az Atto 3 alapmodellje is gazdagon extrázott és szépen berendezett autó, induló ára 14 millió forint. A csúcsmodell műszakilag ugyanaz (60 kWh-s akku, 150 kW-os motor), csak néhány plusz extrát (köztük mondjuk a csodálatos elforgatható kijelzőt is – szóval megéri) ad plusz nyolcszázezerért.

A név magyarázata: az attoszekundum egy olyan kis időpillanat, amit a tudósok még nem tudtak megmérni, a 3 pedig a műszaki alapokat adó e-Platform 3.0 moduláris építőkészlet nevéből a 3. Ezen még talán dolgozhatott volna a marketingdivízió egy kicsit.

BYD Dolphin: kívül kicsi, belül nagy cukiságbomba

A legnehezebb döntést a szubkompakt Dolphin megrendelése igényli a három BYD modell közül. Az alapmodell itt csak 95 lóerős és az akku is jóval kisebb (44,9 kWh), mint a nagyobb, drágább változatokban (60,4 kWh). Dolphinból, ha lehet, több tesztautót is el kell majd kérnünk, mert a fekete belsős, legegyszerűbb verzió biztosan egészen más élmény az úton is, mint a fullos darab, amit most kipróbáltunk.

A vezetési élmény itt is másodlagos. Megy, gyorsul, kényelmesen rugózik az autó, de pályanapra nem ezzel a BYD-del kell menni. Ami a fontos, az a Dolphinban is a hangulat; ütős, kreatív, igényes beltér, ami egész más, mint a kicsit nagyobb Atto 3-ban, de itt is fantasztikus. A belső kilincs delfinuszony. A szellőzők az Audi, Merci precíz mechanikus kattanásait produkálják végállásba tekerve, de ez kiegészül egy gumiba ágyazottság plusz élményével. A kagylóülések gyönyörűek, az általános igényesség, odafigyelés a részletekre lenyűgöző.

A BYD Dolphin pink belsővel az igazi!
Az igényesség, ötletesség, kreativitás ilyen magas szintje hatalmas meglepetés egy kínai tömeggyártótól

A Dolphin csomagtartója látványosan szűkebb az Atto 3-énál, viszont a sík padlós, villanyautós felépítésnek köszönhetően ledöntött ülésekkel meglepően nagyra bővíthető. Atto 3: 440-1138 liter, Dolphin: 345-1310 liter; cuccolósok, válasszatok!

A legolcsóbb Dolphin 11, a legdrágább 13,5 millió forintba kerül és erősen az az érzésem, hogy ennél a modellnél a fullostól kapjuk a jobb ár-érték arányt.

A bemutatót maga az anyacég szervezte a szaksajtó részére, de a BYD-ket nem tőlük kell megvásárolni. A kocsikat kezdetben két kereskedőhálózat egy-egy budapesti értékesítőpontján lehet megnézni, kipróbálni, megrendelni; a Duna Autónál a Zay utcában és a Wallis Motornál, a Könyves Kálmán körúton.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Vonzó karácsonyi képekkel hangolunk az ünnepre

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

Így ünneplik gyönyörű és világhírű nők a karácsonyt

A Player kérdése: Te szoktál magadnak ajándékot venni karácsonykor?
34% Igen, persze, szerintem teljesen normális.
66% Nekem ez fura, nem, nem szoktam.
Ünnepi útmutató férfiaknak, akik olyan ajándékot akarnak adni, ami valóban megérinti a szívet
Hirdetés