A quadokat, jetskiket, ATV-ket, trike-okat gyártó kanadai BRP két új elektromos motorral rúgja be újra a Can-Am brandet a motorkerékpár-piacon.

A Can-Am márkát ma elsősorban fura háromkerekűiről és quadjairól, ATV-iről ismerjük, pedig 1972-ben a kanadai Bombardier rekreációs üzletága, a BRP új almárkájaként motorkerékpár-gyártással, egészen pontosan krosszmotorok készítésével kezdődött a brand története. A piros-sárga mintázatú Can-Amek a versenysportban is sikeresek voltak, 1974-ben egy kanadai krosszgép nyerte a 250 köbcentis kategóriában az USA nemzeti bajnokságát is. 1987-ben a kétkerekű motorok gyártása megszakadt, de az anyacég most két új, a korszellemnek megfelelően elektromos hajtású modellel folytatni kívánja a Can-Am motorkerékpárok történetét.

A Can-Am kanadai bemutatóján az ősatya is helyet kapott a két új modell mellett

Az Origin nevű gép nyúl vissza inkább a hagyományokhoz. Ez a gép is alkalmas országúti motorozásra, de olyan terepképességeket kapott, amivel krosszmotorozásra is használható. A dizájn éles, célszerű, minimalista; kissé emlékeztet Tom Cruise terepmotorjára a 2013-as Oblivionból. A Pulse sokkal polgáribb jellegű, utcai motor. A Can-Am ezt a modellt kimondottan közútra, hétköznapi jövés-menésre, ingázásra, városi motorozásra szánja. A dizájn is jóval lágyabb,  finomabb, elegánsabb.

Can-Am Origin
Can-Am Pulse
Origin
Pulse

A BRP termékekben jetskitől motoros szánon át ATV-ig hagyományosan az osztrák Rotax motorjai dolgoznak. (A Rotax 1970 óta a BRP leányvállalata.) A két új motorhoz is a Rotax fejlesztette a nem túl fantáziadúsan E-Powernek nevezett elektromos technikát. A műszaki adatok még titkosak, a sajtóközlemény sorai között olvasva is csak annyit sikerült kisilabizálnunk a várható élményről, hogy az Origin és a Pulse egyszerűen használható, kuplungtól, váltótól mentes, a gázkar megtekerésére azonnal reagáló, nyomatékos, közvetlen villamos hajtásláncot kap - olyat, amilyet már ma is létező elektromos motorkerékpárokból is ismerhetünk. A tokozott hajtásban nagy valószínűséggel szíj feszül a villanymotor és a hátsó tengely között, de a Can-Am egyelőre még az ezt firtató újságírói kérdésekre sem volt hajlandó válaszolni.

A Can-Am motorok sorozatgyártása csak 2024-ben indul, de ahogy megérkeznek magyar földre az első Can-Am motorkerékpárok, kipróbáljuk őket! Ahogy a Can-Am trike-ot is kipróbáltuk:

Két kerék elöl, egy hátul, rajta egy rémülten-boldogan kapaszkodó ember: ez a Can-Am Ryker

A Can-Am Ryker valami egészen különleges módja a kerekeken való közlekedésnek. Újra kell tanulni rajta vezetni, de utána nagyon jó tud lenni.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Hóban, sötétben, az autópálya leállósávjában szerelte fel a téli gumikat egy nem okos autós

További cikkeink a témában
Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!
Hirdetés