Luigi Colani életműve rendesen megosztotta az embereket, és nem jelentett kivételt ez alól az a Ferrari Testarossa sem, amire szuperáramvonalas karosszériát álmodott, hogy a Lotec tuningolt motorjával döntsön sebességrekordot.
A diplomáját aerodinamikából szerezte Luigi Colani német formatervező, akit mindig is lenyűgöztek a kerek, organikus formák. Abban a korban, amikor minden egyre szögletesebbé vált, különcként alkotta lehetetlenül kerek formaterveit, akár egy autógyártónak, akár más területen dolgozott. Munkájával nem először tört a csúcsra, például amikor futurisztikus karosszériával szerelt Citroën 2CV-je fogyasztási rekordot döntött 1981-ben.
Colani egyszerűen utálta a szögletes formákat, a derékszögeket és a kemény, egyenes vonalakat.
Az ő világa kerek volt, ezért mindent kerekre tervezett, gömbalakú tévékészülékeket, ívelt székeket, lágy formájú szemüvegeket rajzolt, a konyhakoncepciója úgy nézett ki, mintha egy űrhajó mentőkapszulája lenne. Colani ugyanakkor nagyon makacs volt, sértette az elutasítás, arrogáns modora miatt szinte minden kollégájával összeveszett. Nem volt egyszerű alak, na.
A nyolcvanas évek végén Colani egy sebességrekorder autót akart építeni egy Ferrari, egy Lamborghini vagy egy Porsche alapjára.
A választása végül a Testarossára esett, de az ikonikus ék alakú karosszéria nem maradhatott változatlan, nem volt elégedett az aerodinamikájával. A tervezés során mindent az áramvonalasságnak rendelt alá, ez magyarázza a Ferrari domború idomait és a szinte komikusan hosszúra szabott első túlnyúlását.
A csökkentett légellenállás persze még nem minden, ezért a német tuningcég Lotec segítségét kérte a 380 lóerős 12 hengeres motor izmosításához.
A Lotec, ahol egyszer turbós Mercedes-motort is szereltek már Ferrari F40-be, két turbótöltővel növelte 750 lóerőre a teljesítményt, a maximum nyomatékot pedig 450-ről 900 Nm-re duplázta. Az akkoriban hihetetlennek hangzó teljesítményt egyszerűen ötfokozatú kézi sebességváltó továbbította a hátsó kerekeknek.
Az izmosabb motor komolyabb hőszigetelést igényelt, ezért a McLaren F1-hez hasonlóan aranyfóliával borították be a motorteret, a prototípus nevét Testarossáról Testa d’Oróra változtatták. A karosszériaelemek ugyan szuperkönnyű anyagból készültek, a Ferrari tömege mégis 1650 kilogrammra nőtt.
Még az F40-éhez hasonlóan széles, 335 milliméteres hátsó abroncsokkal is kihívást jelentett a vezetése.
Colani két másik átépített autójával együtt 1991-ben a bonneville-i sóstómederbe vitte a Testa d’Orót, ahol Mike Strasburg vezette, és 340 km/órát ért el vele. A rekordhoz ez akkor még kevés volt, ezért a következő évben visszatértek, és bár az autó nagyrészt változatlan maradt, ezúttal 351 km/óra lett a legnagyobb sebessége, amivel
ha abszolútban nem is, de saját kategóriájában rekordot döntött a Lotec által tuningolt Colani-Ferrari.
A nyughatatlan dizájner persze nem elégedett meg az eredeti karosszériával, és teljesen a saját ízlésére szabta a Testarossát.
A Tesla d’Oro tanulmányautó karosszériája a hatalmas szélvédőjével és gigantikus első szárnyával szinte sokkolta a közönséget, egyben büszkén hirdette Colani utánozhatatlanul egyedi stílusát. A koncepcióautót 2015-ben egy aukción adták el 1,7 millió dollárért, Luigi Colani pedig 2019-ben, 91 évesen hunyt el, megosztó, de gazdag örökséget hagyva a formatervezés világára.
Ez is érdekelhet: