A kétüléses sci-fi-buggy pont az az autó, amit legkevésbé vártam volna épp a Daciától. Ez persze csak egy vicc a márkától: a jövő Daciái nem ilyenek lesznek.
Az európai autóipari válság kellős közepén a Dacia olyan boldogan és elégedetten építgeti-szépítgeti tovább egyedülálló márkastratégiáját, ahogy egy jóllakott óvodás simogatja lapátjával a homokvárát egy különösen jól sikerült grízestészta-ebéd után. Legalábbis ez a kép bukkant fel a fejemben, ahogy a Dacia kiselőadásait figyeltem a márka manifesztumának és Manifestójának bemutatására szervezett sajtórendezvényen a Párizs melletti ipari csarnokban.
Kezdjük a holdjáróval, mégiscsak az volt a tárlat legizgalmasabb eleme! Manifesto (magyarul manifesztum); latin eredetű szó, jelentése: kijelentés, nyilatkozat, kiáltvány. Ennek a kiáltványnak tömör összefoglalása az Essential but Cool szlogen, vagyis hogy attól, hogy valami lényegre törően minimalista, még nagyon is lehet menő! És a Dacia Manifesto koncepció tényleg menő, pedig karosszériája annyira csak a legszükségesebb dolgokra szorítkozik, se ajtaja, se ablaka nincs.
Ebből a tanulmányautóból természetesen 99% eséllyel soha nem lesz szériamodell, de a jövő Daciáinak lehetséges részletmegoldásait felvillantó guruló ötletbörzének kiválóan megfelel egy ilyen életre keltett fantázia.
Nem tudni, hogy a hálózsáknak is használható, kivehető ülésbélés, a papírtérkép felrajzszögezéséhez is használható parafa műszerfalbetét, a kisebb elektromos eszközök, gépek számára energiát szolgáltató fedélzeti áramfejlesztő, a nyomás- és defektmentes gumi vagy az egyetlen főfényszóró valaha is megjelenik-e egy széria Dacián. Az viszont biztos, hogy a Manifesto számos alkatrészének alapjául szolgáló, 20%-ban már reciklált, a továbbiakban pedig végtelenszer újrahasznosítható, UV-álló, festést nem igénylő STARKLE fantázianevű műanyag már ott van a sorozatgyártású modelleken is,
Térjünk vissza a Földre; nézzük, milyen változtatásokat kaptak az emblémacserével, az arculati elemek módosításával a valóban létező Daciák! Ami rögtön látszik: a nagy DACIA-felirat az összes modell fenekén és a viszonylag friss divathullámot meglovagoló összekötő fénysáv a fényszórók között. A sörnyitó-emblémát végképp száműzte mindenünnen a minimalista, egyvonalas betűkből kirakott márkanév vagy a szimmetrikus DC-rövidítés.
Ami nem látszik elsőre: a fenntarthatóság jegyében a kocsikról eltüntették szinte az összes króm díszítőelemet, az utastérből pedig az állati bőröket (ami azért, lássuk be, a Daciának könnyebb feladat volt, mint mondjuk a Bentley-nek lenne).
A kabinban a kormányon is feltűnik az új márkafelirat. Ja, tényleg: vajon a Daciánál észrevették, hogy az új betűtípussal fejjel lefelé is elolvasható a márkanév? Ha nem, és lennének terveik vele, csak szólok: a viduc.com még eladó!
Nemcsak minden Dacia, de a Dacia-vásárlás is megújult. A márka új szalonbelsőket tervezett, amelyekben megőrölt és formába préselt használt autógumikból készültek a bútorok lábai, könnyen szállítható, egységes, lapos információs táblákon láthatók a marketinganyagok, az értékesítő asztalánál pedig nem egymással szemben, hanem egymás mellett ül a vevő és az eladó, úgy nézik a teremben ide-oda rakosgatott virtuális Daciát.
Aki otthon szeretne letenni a földre vagy az asztalára egy kis Dustert, Sanderót, Springet vagy akármit, itt találja meg az AR-appot, amivel körbeforgathatja, kívül-belül megnézheti, átszínezheti a kocsit.
Az értékesítésekről, a modellstratégiáról, néhány kívülről nehezen érthető dologról egy rövid interjúban a márka meglepő módon magyarul is remekül beszélő marketing- és sales-igazgatóját, Xavier Martinet-t kérdeztük. A legtriviálisabb kérdésem nyilván az volt: hol vannak a hibrid és plug-in hibrid Daciák és a nagyobb villanyautók?
Egyelőre sehol, mert nincs rájuk szükség. Míg sok gyártó a komplikált és drága villamosítási technikával oldja meg a belsőégésű motorok emissziójának csökkentését a szigorú szabályozású európai piacon, a Daciának nagyon bejött a súlycsökkentés és az LPG-stratégia. A benzin-gáz kettős üzemű kocsik kiemelkedően népszerűek a Dacia vásárlóinál, az utóbbi idők durva benzin- és gázolaj-ár-emelkedései pedig tovább erősítették a nyugati benzinkutakon sokszor két eurót is elérő klasszikus üzemanyag-árakkal szemben féláron kapható LPG-vel ketyegő Daciák pozícióját. Persze lesznek majd hibrid Daciák, a hamarosan érkező Bigster nagyobb méretéhez, tömegéhez már kell a villamosítás is a megfelelő teljesítmény és emisszió eléréséhez, de a hasonló méretű versenytársainál jóval könnyebb, 1300 kilós Jogger, a márka mai legnagyobb modellje még vígan elvan a gázzal is az EU-s tűrésen belül.
Külön öröm a Daciának, hogy a könnyű autókhoz kevesebb acél és egyéb olyan ipari nyersanyag kell, aminek az ára alaposan felment az utóbbi ínséges időkben. Egyszerű felszereltségiszint-választék, a legtöbb vevő számára nem igényelt extrák mellőzése, egységes, olcsó műszaki platform, olcsó LPG-üzemű alternatíva és alacsony, de fix ár: ezzel a termék- és marketing-stratégiával a Dacia, köszöni szépen, remekül teljesít, fejlődik és növekszik jelenleg.
A Daciának láthatóan olyan remekül megy a sora, hogy a cégnél egy csomó idő és lehetőség van játszani, ötletelni, kreatívkodni, olyan egyedi gyári megoldásokat kitalálni, kipróbálni, amelyekkel ritkán szokás foglalkozni a budget-márkáknál. Erre volt az unalmasabb példa a bemutatón a biztonsági innováció, amely a legolcsóbb Daciáknál praktikusan a műszerfalra csíptethető mobiltelefon frontkameráját használja a sofőr fáradtságának figyelésére. Ha a háttérben futó al-alkalmazás szoftvere úgy látja és úgy számolja, hogy a vezető már túl régóta ül a volánnál, bólogat, álmos, szól, hogy ideje lenne megállni pihenni és a mobil naviját aktiválva rögtön mutatja is, hol a legközelebbi pihenő, ahol lehetne szundikálni egyet. Ennél a szegényember fáradtságfigyelőjénél persze sokkal izgalmasabb az az ötvenkilós láda, amellyel a Joggerből szegényember kempingbusza varázsolható:
Sajnos ezt a cuccot még nem lehet megrendelni, de közelről nézve úgy tűnt, abszolút sorozatgyártás-érett a rétegelt lemezből készült tároló- és ágyszerkezet, meg a belepakolható sátor és kempingcucc kompakt, a csomagtartóban simán elférő egysége. Így lesz a Jogger, ez a méretéhez képest nagyon olcsó, de csinos és remekül használható, akár hétüléses, takarékos családi autó kétszemélyes kempingbusz vagy a sátorral együtt 2+2 személyes alkalmi éjjeli szálláshely. Ha a Daciánál továbbra is lesz energia ilyen fejlesztésekre, a Skodánál nagyon bele kell húznia a Simply Clever-szakosztálynak, hogy tartsák a lépést a VW egykori budget-márkájánál ugyan jóval egyszerűbb, de olcsóságuk mellett az egyre jobb dizájnnal és az ilyen ötletekkel egyre érdekesebb és vonzóbb autókat és szolgáltatásokat kiötlő, alulról támadó vetélytárssal!
A benzin-gázos Jogger-tesztünket olvastad már?