A legolcsóbb nyilvános töltőn is két és félszer annyiba kerül az elektromos energia, mint az otthoni konnektorból, a gyorstöltők pedig még drágábbak.

Amíg nem nagyon voltak fizetős közterületi, illetve nagyáruházi parkolókban, plázák mélygarázsaiban telepített villanyautó-töltők, egyszerű volt az otthoni tarifával kiszámolni, mennyibe is kerül száz kilométer egy elektromos autóval. Nagyon kevésbe. Ugyanakkor persze elég nehéz is volt egy irányban leautózni azt a száz kilométert, nyilvános töltőhálózat nélkül, a kis akkukapacitású korai villanyautókkal.

Ma már van nyilvános hálózat, viszont drága, sőt: egyre drágább az itt vételezett energia. Különösen feltűnő ez Magyarországon. Nálunk az otthoni, lakossági energiaárakat az állam mesterségesen alacsonyan tartja, a köztéri töltőkön viszont a szolgáltatók mondják meg, mennyit kérnek egy kWh-ért. Mivel az elektromos energia piaci ára Európában épp emelkedik, a legtöbben most többet kérnek érte.

Az E.ON április 26-i dátummal emeli meg nyilvános töltői tarifáját. Az AC-töltőkön az eddigi 99 Ft/kWh helyett 120 forint, a cég MOM-parkban lévő töltőin 155 Ft lesz egy kilowattóra energia (amihez két óra elteltével plusz négyforintos percdíj is társul, de ez nem újdonság, eddig is így volt). A váltóáramú töltők kedvezőbb éjszakai (20:00 és 06:00 óra között) tarifája is drágul, 65 forintról 85 forintra. Az E.ON egyenáramú gyorstöltőin 120 forint helyett 149 forint lesz egy kWh, a percdíj pedig továbbra is 30 perc elteltével kezd ketyegni, kilenc forintjával. A változással egy időben a cég az addig ingyen használható ajkai, balmazújvárosi, gödi és hatvani töltőket is bekapcsolja a fizetős hálózatba.

A Mol már április elsejétől megemelte a számos benzinkútján elérhető Plugee nevű villanyautó-töltőhálózat díjait. Váltóáramú töltés esetén 99 helyett 109, DC-töltésnél 139 forintról 155-re nőtt a kilowattóránkénti tarifa, félórás töltés után is az oszlopnál maradva pedig továbbra is marad az egyforintos percdíj. (Az árak az előzetesen már regisztrált felhasználókra vonatkoznak, alkalmi Mol-vendégek kicsit drágábban tölthetnek.)

A Mobiliti, az ország legnagyobb hálózatát üzemeltető állami cég az AC-töltők tarifáját (egyelőre) nem emeli (AC: 100 Ft/kWh, DC 22 kW-ig 120 Ft/kWh, DC 100 kWh-ig 80 Ft/perc), a nagyobb teljesítményű DC-töltők tarifáját viszont nemrég 120 Ft/percre növelték. Ezek a töltők valójában a Shell hálózatán elérhető Recharge szolgáltatás gyorstöltői, amelyeket a Mobiliti üzemeltet. A Mobiliti által szintén kezelt, Mobiliti-ügyfélként kedvező áron igénybe vehető Ionity hazai hálózatán nincs változás az árakban, de az autópályák mellett elérhető összesen öt töltőponton eddig is kiemelten sokba került a töltés. Főleg a nem regisztrált, havidíjat nem fizető villanyautósoknak, akiknek 280 forintba kerül egy kWh.

Az Elmű-ÉMÁSZ nagyrészt Budapesten üzemelő AC töltőoszlopain is április 26-tól emelkednek a díjak, elég durván. 99 helyett 129 forint lesz egy kWh elektromos energia, a fizetésre regisztrált bankkártyán pedig az eddigi 3000 forint helyett 12 ezer forintot foglal be töltés előtt a cég.

Az elektromos autók otthoni töltése normál tarifával egyelőre továbbra is 43 forintba kerül kilowattóránként.

Mivel az utóbbi hónapokban szintén állami intervenció következtében befagytak a benzinárak is, a közterületi töltési árak emelkedésével az a furcsa helyzet alakult ki, hogy az otthoni töltést leszámítva a hasonló méretű, tudású benzines vagy dízelautóknál eleve jóval drágább elektromos autóval való közlekedés már üzemanyagköltség tekintetében is jó eséllyel drágább alternatívává vált, mintha egy takarékos benzines vagy dízeljárművel utazna valaki.

Egy családi használatra már alkalmas, kompakt villanyautó városi-elővárosi használatban jellemzően 15-18, autópályán viszont inkább 22-27 kWh körül fogyaszt száz kilométerenként. 20-as átlaggal számolva otthoni tarifával ez mindössze 860 forint, ami 1,8 liter hatósági áras benzin vagy gázolaj ára. Ha viszont mondjuk az E.ON új tarifájával töltünk akár csak a lassabb AC-oszlopról, rögtön 2400 forintnál, öt liter üzemanyag áránál járunk százon. A nagyobb távok megtételénél jellemző 50 kW körüli DC-töltéssel pedig a sztrádák mellett leginkább hozzáférhető Mol Plugee új árával számolva 3100 forint a díj, ami 6,45 literes fogyasztás lenne olajalapú üzemanyagból százon. Bőven akadnak dízelautók, de még benzinesek is, amelyek kényelmesen eljárnak ennyiből.

A mesterséges benzinárstop valószínűleg hamarosan véget ér; ezután várhatóan megint olcsóbbak lesznek relatíve a kilométerek akár egy ilyen használt villanyautóval is:

Bolondos dizájn, okos választás: a Kia Soul EV a villanyautó-használtpiac egyik legjobb vétele

A Kia Soul EV jópofa, mégis praktikus villanyautó, jó ár-érték-aránnyal azoknak, akik nem akarnak messzire gyorsan menni egy töltéssel.

(Forrás: Mol, E.ON, Mobiliti, fotók: Getty Images)

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen kutyatápot vegyél, ami a kutyádnak és a pénztárcádnak is jó?

Öt autó, aminek a bemutatója után meg kellett változtatni a nevét

A Maserati csendes szellője az elektromos GranCabrio Folgore

További cikkeink a témában
Milyen kutyatápot vegyél, ami a kutyádnak és a pénztárcádnak is jó?
Hirdetés