Jópofa, mégis praktikus villanyautó, jó ár-érték-aránnyal azoknak, akik nem akarnak nagyon messzire, nagyon gyorsan menni egy töltéssel.

A jócskán meglódult használtautó-árakkal együtt szaladt el a másodkézből megvásárolható elektromos autók ára is. Sőt, mivel mindenki tudja, hogy ha az üzemanyag-árak állami befagyasztása véget ér, hirtelen sokkal drágább lesz autózni a belsőégésű motoros technikával, a használt villanyautók iránti kereslet extrém mértékben megugrott az elmúlt hónapokban.

Az autókereskedők általános tapasztalata, hogy mostanában nagyjából mindent el lehet adni; az elektromos autók iránti kereslet olyan intenzíven nő, hogy már vadászni kell a nyugati piacokon meghirdetett kocsikra. Egy ilyen vadászatból származik ez a néhány társával együtt Belgiumból behozott fehér Kia Soul EV is.

A Kia 2014-ben kezdte meg az elektromos Soul gyártását. A kocsi különlegessége az SK Innovation nevű koreai gyártó lítium-polimer akkumulátor-technológiája. A különutas, a lítium-ion akkuknál valamivel jobb tömeg-kapacitás arányú akkuk csaknem egy évtized távlatából talán valamivel megbízhatóbbnak bizonyultak, mint az átlag.

A tulajdonosi beszámolók, online elérhető kisebb-nagyobb elemszámú statisztikák adatai alapján úgy tűnik, ezeknél a kocsiknál kevésbé jellemző a szélsőségesen nagy kapacitásvesztés, mint más villanyautóknál. Ezt megerősíti a tesztautónkat áruló hazai kereskedés is: a náluk megfordult Soul EV-k mindegyike 100%-os akkukapacitást mutatott 4-6 év, 40-100 ezer kilométer után.

Ezt az érdekes autót a Green-Car elsősorban elektromos autók értékesítésére szakosodott budapesti kereskedésében nézhettük meg, próbálhattuk ki. Köszönjük a lehetőséget és a segítséget a cikk megírásához!

Ha normálisan használták az autót és nem tették ki extrém hidegnek-melegnek, gyakori durva lemerítésnek vagy folyamatosan, hosszú időn át maximális töltésen tartásnak az akkut, az elektromos autókra általában megadott 7-10 év vagy 150-160 ezer kilométer alatt bőven a gyártó állal vállalt, a Kia esetében 70%-os kapacitáskorlát felett, de inkább a 100% közelében marad az energiatároló töltéstároló képessége. A Soul mellett szól, hogy a 7 év vagy 160 ezer kilométer általános garancia erre a modellre is érvényes, tehát a képeken szereplő hatéves autóra még tart a gyári jótállás!

A gombölyítések, az aerofelni dacára ordít a kocsiról, hogy nagy tempónál magas lesz az energiafogyasztás
A minőségérzet szerény, az ergonómia és a felszereltség kiemelkedően jó
Szép a Soul kulcsa

Milyen, ha villanyautóként nézzük?

Az első években 27 kWh nettó kapacitású akkuval készült a kocsi. Ezt 2018-ban 30 kWh-ra emelte a gyártó, de akár a korai, akár a kései első generációs villany-Soullal indul neki az ember, használattól függően reálisan városban akár 200-250, országúton, pláne autópályán inkább csak 100-150 km-es biztos hatótávval tervezhet. Városban, kis tempónál átlagos a kocsi fogyasztása, autópályán viszont a nem kimondottan aerodinamikus forma miatt nagy sebességnél gyorsan fogynak a megtehető kilométerek.

Ha töltésre kerül a sor, fel kell készülni arra, hogy a Soult még az európai villanyautózás korai érájában hozta el nekünk a Kia. Ekkor még nem lehetett biztosan tudni, hogy melyik töltési szabványok terjednek el, és hát nem azok terjedtek el, amire a Kia fogadott. A CHAdeMO csatlakozós gyorstöltőt legyőzte a CCS Combo győzött, a Type 1-es konnektort helyett pedig a Type 2 – a Soul EV-n az orrán lévő fedél alatt a két „rossz” konnektor van. Az utcai váltóáramú töltők használatához adapterkábelre van szükség (vásárláskor érdemes rákérdezni, jár-e a kocsihoz, mert ha nem, ez egy pártízezres extra tétel lesz), a CCS Combo gyorstöltőkről pedig nem tölthető a kocsi, csak a Chademókról, amiből viszont jóval kevesebb van itthon.

Gyorstöltőről – ha találunk – félóránál hamarabb 80%-osra tölthető az akku. Érdekes sajátossága a kocsinak, hogy ha nem kapta meg az időközi szoftverfrissítéseket, előfordulhat, hogy a CHAdeMO-töltés 80%-nál le is áll, ha viszont a legfrissebb szoftverrel rendelkezik, a töltés a DC-konnektoron lógva belassulva, de egészen 100%-ig folytatódik. A váltóáramú töltés legfeljebb 6,6 kW-os teljesítményű lehet, 32 amperrel. A Soul EV hatótávolságát hideg időben jótékonyan befolyásolja a hőszivattyús fűtés és a hőérzetet hatékonyan javító négy ülésfűtés illetve kormányfűtés.

Az indokolatlanul nagy, bumszli váltókarral a D, N, P és R állások alatt egy B állást is kapcsolhatunk, így megnövelve a virtuális motorfék-hatást, vagyis valójában a gázpedál felengedésekor aktiválódó visszatöltést az egypedálos vezetéshez. Azért ilyenkor se lehet elfelejteni a fékpedált: a Soul nem lassít és áll meg olyan határozottan, ha felengedjük a gázt, mint a Nissan Leaf második generációja vagy a BMW i3.

A hatéves gyári navi a megfelelő frissítésekkel ma is remekül működik
Magyar nyelv nincs a menüben
Az audiorendszer jobban szól, mint várnánk
Kormányfűtés, hátsó ülésfűtés az alapmodellhez is járt

Milyen, ha autóként nézzük?

A Soul rövid, de tágas autó. Fura külméretei és kockaforma teste miatt nehezen bekategorizálható, mindenesetre helykínálatában inkább kompakt, mint kiskocsi, viszont az átlagnál szűkebb csomagtérrel.

Érdekes kettős érzés a Soulban üldögélni; a jópofa dizájn és az alapváltozatban is gazdag felszereltség lelkesítő, a sok olcsó műanyag, a kopogós-zörgős minőségérzet lelombozó.

Az ergonómia viszont jó. A kilátás a szögletes dobozból mesés, az infotainment könnyen kezelhető, a navigáció, a konnektivitás hat év múltán még bőven nem hat elavultnak. A vezetéstámogatás szintje alacsony, követőradar, sávelhagyás-gátlás nem bonyolítja az életet. A Soul EV-t bárki azonnal fogja tudni kezelni, bármilyen kocsiból is üljön át, nem kell tanulni, megszokni, megérteni semmit a használathoz.

Normális, hétköznapi autózás közben a nulla motorzaj mellé nagyon is érzékelhető szél- és gördülési zaj társul. A klímakomfort jó, télen a hátul ülők is örülhetnek az elektromos Soulhoz alapból járó ülésfűtésnek. Az audiorendszer meglepően erősen, tisztán szól.

Érdemes tetőablakos példányt keresni, sokkal hangulatosabb a kabin
A térkínálat jó hátul, főleg fejtérben ad sokat a Soul
280 liter

Ha megpróbálnánk egy kicsit tempósabban autózni, a Soul EV azonnal jelzi, hogy a nagyon nyomatékos motor az első kerekeit hajtja. Kicsit is nedves-poros úton egyenesben is azonnal elkaparnak a kerekek arra a pár tizedmásodpercre, amíg a kipörgésgátló közbe nem lép, kanyarban pedig száraz aszfalton is rögtön elforog az ívbelső kerék és elkezdi tolni az orrát kifelé az autó, ha picit túlnyomjuk a gázt. Télen sem lesz játszós autó a Kiából: a kézifék, mert milyen is lenne egy villanyautóban, nem karos, hanem elektromos.

Összességében a Kia Soul EV-t azoknak ajánlom jó szívvel, akik hétköznapi használatra keresnek egy hétköznapi viselkedésű, tudású, de a hétköznapnál egy kicsit viccesebb, barátságosabb megjelenésű kompakt-szubkompakt villanyautót. Több benne a lélek, mint a korabeli Nissan Leafben, e-Golfban, több benne a hely, mint egy i3-ban, Zoéban, az ára pedig képességeihez, a piacon megtalálható kocsik jellemzően jó állapotához, magas felszereltségéhez képest teljesen reális.

Ez pedig az újabb elektromos Soul, amit már nem Soul EV-nek, hanem e-Soulnak hívnak:

Kia Soul EV 2016, 27 kWh

  • Teljesítmény 110 LE
  • Nyomaték 285 Nm
  • Gyorsulás (0-100 km/h) 11,2 s
  • Végsebesség 145 km/h
  • Hossz/szélesség/magasság 4140/1800/1593 mm
  • Tengelytáv 2570 mm
  • Csomagtér 280 l
  • Saját tömeg 1565 kg
  • Hozzávetőleges piaci ár 5,5-7 millió forint (2022 áprilisában)
  • Jó ergonómia, élhető beltér
  • Megbízható, bizonyított technika
  • Magas felszereltség
  • Szerény minőségérzet
  • Szűk csomagtér
  • Tipikus fronthajtású, orrtolós, alulkormányzott viselkedés
Player-méter
8
És ezt olvastad már?
Szuperáramvonalas szedán lett a Hyundai Ioniq 6
Egyetlen stílusos teraszról sem hiányozhat ez a kiegészítő