Olyan, mintha valami öncélú dizájnkísérlet lenne, pedig valójában ez ma az egyik legpraktikusabb, legjózanabb elektromos autó.

Amikor a Kia 2008-ban bemutatta az első Soult, senki se gondolta, hogy a modell legalább három generáción át életben marad, sőt: elektromos hajtással is megél minimum két generációt. Pedig pontosan ez történt. Ez a kockaforma kompakt autó ugyanis, bár úgy néz ki, mintha valami furcsa, nehezen megérthető koreai vicc lenne, valójában az egyik legpraktikusabb kis családi kocsi és az egyik legpraktikusabb kompakt elektromos autó.

A dobozforma kasztni nagyon szórakoztatóan néz ki. A különleges dizájnt még a mai SUV-, sőt: kupé-SUV divathullám sem tudja összezúzni. Míg a normális formájú kompaktoknak azzal kell megküzdeniük, hogy most ők nem menők, trendik és kúlok, a különutas Soul egyszerűen csak másmilyen, nem ódivatú vagy meghaladott. És ráadásul úgy másmilyen, hogy jó.

Attól, hogy vicces, még lehet praktikus!

A magasan tartott tetővel, meredeken álló oldalablakokkal a helykihasználás az utas- és csomagtérben tökéletes. A hátul ülőknek nem szorul kupés tetőhöz a fejük, a csomagokat a kalaptartó fölé, egészen a plafonig tornyozhatjuk. A légellenállás persze óriási, a Soul alaktényezője 0,33. Na de itt jön be az egyenletbe az a dolog, amit a Kia ügyesen felismert: egy alapvetően városi villanyautónál ez egyáltalán nem olyan nagy probléma.

Több sci-fi-szereplő is eszünkbe juthat a Soul bájosan csúf arcáról
A feneke sem átlagos
Amilyen különleges a dizájn, olyan világos, egyértelmű a vezetői környezet

Egy átlagos hatótávú, kompakt méretű villanyautóval valószínűleg nem sokat fog nagy távolságokra, nagy sebességekkel utazni a gazdája. A gyerekeket suliba vinni, az agglomerációban elaraszolgatni, a városi-elővárosi forgalomban cikázni pedig egy kerekes kocka is pont olyan hatékonyan tud, mint egy kerekes vízcsepp. Csak közben az utasok sokkal jobban érzik benne magukat.

Az viszont már a Kia elektromos hajtást fejlesztő mérnökeinek rejtélyes varázserejét mutatja, hogy a látványosan nem áramvonalas kasztnival igazából még autópályán sem ugrik meg nagyon a fogyasztás. A tesztet egy debreceni, oda-vissza 600 kilométeres, igaz, csak kábé egyharmad távon autópályán megtett túrával együtt végül 14,6 kWh-s átlagfogyasztással zártam, ami parádésan jó érték.

Két e-Soul van, mi most a kisebb, könnyebb, gyengébb verziót kaptuk meg tesztre.

A Kia a Soul elektromos változatába ugyanazokat a hajtásláncokat építi be, amiket a Niróba is. A vevők tehát választhatnak egy 39,2 és egy 64 kWh-s akku illetve a hozzájuk tartozó 136 vagy 204 lóerős villanymotorok közül. A mi tesztautónkban a kis akku, kis motor dolgozott.

A gyorsulás, a dinamika így is teljesen elegendő volt a forgalomban. A kocsi 1610 kilót nyom katalógus szerint, amiből 317 kilogramm a lítium-polimer akkumulátor. Ezt a tömeget a 395 Nm varázslatos könnyedséggel tolja meg - pontosabban tolná meg, ha a Soul nem fronthajtású lenne. Így viszont álló helyzetből indulva vagy kanyarból kigyorsítva sokszor a gumik panaszos felsírása az első válasz a gázpedál túl hirtelen lenyomására, a gyorsulás picit később érkezik.

Nem eszik sokat, ha keveset sztrádázunk és otthon töltünk, 700 forint alatt marad száz kilométer energiaköltsége. A hatótáv 200-250 biztos kilométer egy töltéssel
Könnyű beszállni hátra a majdnem derékszögig nyíló ajtóval
315 liter, de sokkal többnek tűnik

A lassulás már sokkal precízebben szabályozható és ebben nem csak a másik pedál, hanem a kormány melletti fülecskék is a segítségünkre lehetnek. Ezekkel három fokozatban állítható a "motorfék", tehát a gurulás közbeni visszatöltés mértéke. Legalacsonyabb fokozatban egyáltalán nincs rekuperáció, ha nem érintjük meg a fékpedált, szabadon gurulunk. Legerősebb fokozatban viszont a féket gyakorlatilag el is lehet felejteni, az e-Soul ilyenkor egy pedállal is elvezethető.

A 9,9 másodperces 0-100-as gyorsulás a fürgébb autók közé sporolja a kocsit, autópályán pedig a legális tempó (meg egy pici) elérése, tartása egy pillanatig sem gond az e-Soulnak a gyengébb motorral sem. A végsebesség meglepően magas: 157 km/h.

Méretek: 4195x1800x1605 mm
Saját tömeg: 1610 kg
Váltóáramról 7,2, villámtöltőről maximum 50 kW-tal lehet tölteni

Az erősebb motorral 7,9 másodpercre csökkenne a gyorsulás és 167 km/h-ra nőne a végsebesség, a több mint másfélszer nagyobb akkuval pedig az alapmodell 277 km-es WLTP szerinti hatótávolsága helyett 452(!) km-rel lehetne számolni. A téli időszakban az egy töltéssel megtehető kilométerek számát jótékonyan növelő hőszivattyús fűtés is csak a nagyobb akkus verzióhoz rendelhető. A töltés pedig váltóáramról a nagyobb akkunál nem csak 7,2, hanem akár 10,4 kW-tal, a gyorstöltés 50 helyett 80 kW-os csúcsértéken is mehet. Csak hát mindennek ára is van: 64 kWh-s e-Soult nem vehetünk 13,5 millió forintnál olcsóbban.

Van tehát az e-Soulból dübörgő hifis, bőrüléses, 200+ lovas csúcsmodell is, de a tesztautó az árlista másik végéről érkezett.

Az ezüstszínű Kia felszereltségének összeállítása során az importőr legfontosabb feladata az volt, hogy minél jobban beszorítsa a kocsit az állami támogatásos értékhatár alá. Ez sikerült is; listaáron 10,999 millió forint a MidRange City Star Edition fantázianevű verzió a modellből, ami 8,5 millióra csökken, ha sikerül megcsípni az állami ingyenpénzt hozzá.

Az utastérben érződik a spórolás, a legjobban talán ott, hogy csak a vezető oldalablaka automata. Gyászosan sok az olcsó műanyag, középre pedig költségcsökkentéssel már csak egy 7 collos érintőképernyő fért be, gyári navigáció nélkül. De azért az e-Soul így sem lett vállalhatatlanul fapados. Az audiorendszer a maga hat hangsugárzójával meglepően jól, erősen és tisztán szól, a vezetéstámogatásban ott a sávtartás, az adaptív tempomat, sőt: még a tolatókamera is. És a látványt is igyekeztek feldobni néhány színes ajtóbetéttel - szerintem egészen sikeresen.

Kényelmes, tágas, könnyű vele parkolni, jól pakolható - a Kia e-Soul imádnivaló családi szaladgálós autó a mindennapokban.

Majdnem ezer kilométert mentem vele egy hét alatt és nagyon rosszul esett, hogy a végén vissza kellett adni. A legtöbb villanyautó kiválóan tudja ezt a gondtalan, hangtalan, tiszta könnyedséget, ami után gyötrelem visszaülni egy belsőégésű motoros kocsiba, de a Kia kerekes elektromos doboza valahogy még a szokásosnál is gyorsabban és hézagmentesebben pattant be a helyére a Rácz család mindennapi életébe. Az e-Soul részleteiben ugyanis nem lakoznak ördögök, a kocsi minden ízében, porcikájában pont azt tudja, amire szükség van.

Olyasmire gondolok, hogy a hátsó ajtók majdnem derékszögig nyílnak, a lábtér és a fejtér pedig elég nagy ahhoz, hogy minden utas jól érezze magát. Az utastér csendes, az automata klíma hatékonyan működik. A karosszéria jól átlátható, a kocsi könnyen manőverezhető be szűk helyekre. Mindenhova odafér a porszívó is, gyorsan ki lehet takarítani.

Fejtér
Lábtér
Azért egy picit még lehetett volna cizellálni a hátsó lakókörnyezetet

A csomagtérajtó könnyen, gyorsan nyílik, kis erővel lecsapható. A raktér pedig, bár katalógus szerint csak 315-1339 literes, jól hozzáférhető és jól pakolható. A töltőcsatlakozó remek helyen van az orrban, könnyű nyitni-zárni, sosem kellett gondolkodni azon, hogy melyik irányból is álljak rá a töltőre.  Meg még volt egy csomó ilyen kis apróság, amire nem is gondolunk, csak akkor, ha nincs meg egy autóban.

Persze voltak hibák. Mint oly sok gyártó, a Kia is kihagyta a lehetőséget, hogy a motortérben a kompakt villamos technika feletti hatalmas kihasználatlan helyre beszereljen egy ládát a töltőkábeleknek. És ahogy már a Nirónál is észrevettem, a Soul fényezése is nagyon-nagyon vékony, sérülékeny: volt is a visszaadásnál egy kis fejvakarás, hogy vajon a lökhárítóról lepattant festékdarabka mikor és hogyan tűnt el a kocsiról.

Tengelytáv: 2600 mm

A maga méret- és árkategóriájában, egyedi dizájnjával, imádnivalóan csúnya űrszörny-arcával az alapkivitelő villany-Kia abszolút kedvencemmé vált a mai villanyautó-kínálatból. Próbáltam végig elkerülni, hogy leírjam, annyira triviális de sajnos tényleg így van: az e-Soul nem csak praktikus, ügyesen megtervezett, jó kis autó, de lelke is van neki, amit nagyon meg lehet szeretni.

A Kia e-Soul árlistáját, műszaki adatait ide kattintva töltheted le pdf-ben.

Ha pedig mégis inkább a mainstream SUV-divatból választanál hasonló méretű villanyautót:

Ránézel, és igazából minden más már mindegy is – Opel Mokka-e-teszt

A technika, a térkínálat, az általános minőségérzet pont elég jó ahhoz, hogy ne érjen csalódás az elektromos Opel Mokka vezetése, használata közben sem.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

Basszust a népnek! – Ezek a magyar partyhangszórók rendesen átrendezhetik a piacot

Még mindig hidegrázós Hamilton és Verstappen utolsó köre arról a bizonyos Abu-dzabi Nagydíjról

A Player kérdése: Elkezdted beszerezni a karácsonyi ajándékokat?
36% Naná, idén nem bízok semmit a véletlenre!
25% Fejben már igen, gyakorlatban még nem.
39% Van még idő, majd decemberben!
Advertisement
Hirdetés