Nehéz időket él az autópiac, az új modellek eladása tovább csökkent, a használt autók forgalma pedig ugyan élénkült, de még az öregedő típusokért is többet kell fizetni, mint két évvel ezelőtt. Sokkal többet.
Nem meglepetés, hogy az utóbbi évek eseményei nem tettek jót az újautó-piacnak. Magyarországon 2020-ban 19 százalékkal, 2021-ben pedig további 4,8 százalékkal csökkentek az újautó-eladások. Nem mintha nem akarnánk új autót venni, de a rendszerváltozás óta először egészen egyszerűen nem volt elegendő a kínálat. Szinte minden márkánál azt mondják, hogy több autót lehetne eladni, ha többet tudnának gyártani.
Az új autókkal együtt drágultak a használtak
Pedig sokkal drágábbak is lettek az új autók. Mivel szinte mindent el lehet adni, ami készletre érkezik, ezért nincs szükség nagy kedvezményekre. Az alapanyagok és a chipek hiánya, az egyre szigorúbb biztonsági és emissziós előírásoknak való megfelelés, valamint a forint gyengülése is tovább drágította az új autókat.
Két éve még 2,9 millió forintba került a legolcsóbb új autó, ma több mint 3,5 millióért lehet nullkilométeres autóba ülni.
Aki nem tudja megfizetni az új autókat, vagy nem tudja kivárni az új autója szállítását, értelemszerűen a használt autók felé fordul, és ezen a téren jelentős volt az élénkülés. 2021-ben húsz százalékkal többen kerestek a Használtautó.hu-n, és a kereslet növekedésére az árak is reagáltak. 2020-ban még 2,789 millió forint volt a használt autók átlagos hirdetési ára, ami 2021-re 3,989 millió forintra nőtt, miközben a meghirdetett autók átlagéletkora 12,5-ről csak 12 évre csökkent.
A jó vételek szinte azonnal elkelnek
Még nagyobb a különbség, ha azt nézzük, hogy 2020 első negyedévében még 2,551 millió forint volt a hirdetési átlagár, míg 2021 utolsó negyedévében már 4,682 millió forint, ami több mint kétmillió forintos drágulást jelent! Katona Mátyás, a Használtautó.hu szakértője szerint az emelkedő árak mellett
a legolcsóbb autókért akkora a versenyfutás, hogy azokat gyakorlatilag bárki, bármikor el tudja adni, akár hirdetés nélkül is.
A drágulás szemléltetésére a Használtautó.hu csapata összegyűjtötte, hogy mennyibe kerültek a népszerűbb használt modellek az elmúlt három évben. Az öt legnépszerűbb autó éppen akkor ötéves példányainak átlagár-növekedése pedig elég jelentős tudott lenni. 2019-ben például átlagosan 2,32 millió forintba került egy akkor ötéves Opel Astra, 2021-ben már 3,02 millió forintot kellett fizetni egy éppen ötéves Astráért.
A további népszerű ötéves autók árát nézve 2019 és 2021 között
- a Suzuki Swift átlagára 2,55-ről 2,74 millió forintra
- a Škoda Octavia átlagos ára 3,3-ról 3,88 millió forintra
- a Ford Focus átlagára 2,46-ról 3,23 millió forintra
- az Audi A4 ára átlagosan 4,38-ról 6,2 millió forintra nőtt.
Az öregebb autók is drágábbak lettek
Az árváltozást persze egy modellfrissítés, vagy a bővülő felszereltség is befolyásolhatja, de még akkor is növekedtek az árak, ha az azonos évjáratú, azaz egyre idősebb autók árát nézzük. A piacon lévő autók átlagéletkora a jónak semmiképp sem mondható 15 év, és az árakat vizsgálva kiderült, hogy a 2015-ös autók hiába öregedtek, a ma hétéves autókért többet kell fizetni, mint 2019-ben kellett az akkor négyévesekért.
Nemcsak városi legenda tehát, hogy sokan a vásárláskori árnál nagyobb összeget kapva tudnak kiszállni az autójukból.
Mégsem érdemes most eladni az autót, mondja Katona Mátyás. Az idei évet ugyan az elemzők és az iparági szereplők szerint még a kínálat hiánya fogja meghatározni, de jól látható, hogy az új autók piacán további áremelkedés várható, ezért a használt autók extrém drágulása, amit az elmúlt két évben láttunk, várhatóan tovább folytatódik. Az eladás helyett akár még befektetési céllal is érdemesebb vásárolni, akinek pedig szüksége van egy újabb autóra, gyors döntéssel most még megcsípheti a kedvezőbb árakat.
(Forrás: Használtautó.hu, kiemelt kép: Getty Images)
A legutóbb ekkor volt nagyobb a kereslet, mint a kínálat:
Ez is érdekelhet: