Már nem csak a személyautó-gyártásban okoz leállásokat, hogy a háttéripar nem tud elég chipet gyártani. A kisteherautók vevői is szállítási csúszásokra készülhetnek.
A Stellantis bejelentette: a héten leállítja olaszországi kishaszonjármű-üzemét, mert elektronikai alkatrészek hiánya miatt nem tudja tartani a normál gyártási ütemet. A 6500 dolgozót foglalkoztató Sevel Sud nevű üzem Európa legnagyobb kisteherautó-gyára, naponta 1200 Citroën Jumper, Fiat Ducato és Peugeot Boxer gurul ki a kapuján.
A chiphiány áttételesen a koronavírus-járvány következménye. A pandémia kezdetén az autóiparban leállásokat okozott a gyárak átmeneti leállítása, az erősen koncentrált elektronikai háttéripar pedig átütemezte gyártásait és más iparágak kiszolgálására állította be kapacitásait. (A chipek több mint hatvan százaléka Tajvanban készül.) A távmunkára való átállások miatt világszerte megnőtt az igény a laptopokra, tabletekre, új mobilokra, ráadásul épp generációváltás zajlik a mobilkommunikációban (5G). Amikor az autóipar újraindult volna, a gyártók azzal szembesülnek, hogy az egyik legrugalmatlanabb gyártású ipari alapanyagból, a mikroprocesszorokból egyszerűen nem jut nekik elég.
Az autógyártók különböző stratégiákat dolgoztak ki a válság kezelésére, de a mai piaci illetve biztonsági és emissziós szabályozási környezetben nem nagyon van lehetőség a fedélzeti mikroszámítógépek számának csökkentésére, az új precíziós mikroelektronikai gyártóüzemek megépítése pedig lassú folyamat.
Az autóipari óriáscég vezetője, Carlos Tavares nemrég azt mondta, úgy látják, hogy a chipválság a jövő évre is áthúzódhat. A Stellantisnak amúgy már áll egy gyára a régióban; a Pomigliano d'Arco, ahol Fiat Pandákat (nem) szerelnek össze.