Úgy tűnik, a leállósávban előzők, dugót kerülők ellen hozott szabállyal kiömlött a gyerek is a fürdővízzel. Ma az elromlott kocsi sem vánszoroghat a leállósávon.
Kezdjük egy teszttel! Mész az autópályán, a motorod köhögni kezd, a teljesítmény visszaesik, már csak 71-gyel mész és lassulsz, de a kocsid még gurul, működik. Van előtted pár száz méterrel egy lehajtó.
Mit teszel?
Aki az egyes válaszra szavazott, és olyan peches, hogy pont van egy rendőrségi VÉDA-kapu a kihajtó előtt, ameddig el akart menni a veszélyesen lelassult, de még nem mozgásképtelen kocsijával a leállósávon, készüljön arra, hogy kap egy százezres csekket is javítás számlája mellé. Merthogy a leállósávon haladás a hatályos KRESZ szerint csak és kizárólag az alábbi esetben szabályos:
(4) (...) Tilos a leállósávon megállni vagy várakozni, kivéve ha:
a) műszaki meghibásodás miatt a jármű továbbhaladásra képtelen;
b) a jármű a forgalmat ellenőrzi;
c) a jármű útfenntartást, úttisztítást végez;
d) a jármű, a továbbhaladásra képtelen jármű elszállítását vagy a műszaki meghibásodásának elhárítását végzi;
e) a jármű a megkülönböztető jelzést adó berendezését működtetik. (sic!)
(5) A leállósávon – ha a közúti jelzésekből más nem következik – csak a (4) bekezdés b)-e) pontjában meghatározott járművek és a forgalmi sávokban folyamatosan haladó járművek közé besorolni kívánó járművek haladhatnak. A leállósávon álló, a forgalmat ellenőrző járművet úgy kell elhelyezni, hogy az kellő távolságból észlelhető legyen. A leállósáv igénybevételére jogosultaknak a feladatuk ellátását követően a lehető legrövidebb időn belül el kell hagyniuk a leállósávot.
A leállósávon való szabálytalan haladás szankcionálása pedig az objektív felelősségi szabályok alá esik, vagyis
minden körülménytől függetlenül megy a szabott tételes, százezer forintos csekk az elkövetőnek.
Akkor is, ha teljesen jóhiszeműen, nagyon lassan, műszaki hiba miatt vánszorgott a leállósávon, csak az első kijáratig, mint ahogy ez olvasónkkal, M-mel történt, aki alatt az M3-ason, egy tankolás után nem sokkal kezdett sztrájkba a dízel G-Merci két hengere. A kocsi lelassult, a műszerfalon megjelentek a hibaüzenetek, M. pedig, pechjére, úgy döntött, ahogy valószínűleg száz autósból száz döntene: kihúzódott a leállósávra a nála már sokkal gyorsabban haladó forgalom elől. A köhögő Mercivel még ki tudott gurulni a közeli lehajtóig, csak hát pont volt ott egy VÉDA-kapu. A sebességmérés pillanatában 71-gyel ment a lassuló autó:
És hogy mit kellett volna tenni, ha már a leglogikusabb és legbiztonságosabb dolog történetesen szabálytalan? A hazai autópályákat üzemeltető Magyar Közút hivatalos véleménye szerint „a fenti szabályok nem teszik lehetővé azt, hogy a csökkentett sebesség mellett továbbhaladásra képes jármű a leállósávban közlekedjen. Ha betű szerint nézzük és tartjuk be a szabályokat, akkor ebben az esetben tulajdonképpen le kellett volna állni a leállósávban a sofőrnek és megvárnia az autómentőt a szalagkorláton kívül, mivel a jármű már nem tudott az autópálya használathoz szükséges sebességgel haladni.”
Az ORFK véleményét is kikértük az esettel kapcsolatban, bár nekik véleményük nem szokott lenni, ahogy válaszukban ezt ismét kifejezésre is juttatták:
„A rendőrség jogalkalmazó szervként a feladat- és hatáskörébe tartozó ügyekben egyedileg alkalmazza a jogszabályokat, így bizonyos ténybeli helyzet jogi megítélése vagy a jogszabályok általános érvényű értelmezésével összefüggő jogi iránymutatás, értelmezés kiadása nem tartozik a hatáskörébe. Az Önt megkereső ügyfél különböző jogorvoslati lehetőségekkel élhet. Amennyiben a másodfokon eljáró hatósághoz fordul és ezt követően a másodfokú döntést is jogsértőnek ítéli, kérheti a határozat bírósági felülvizsgálatát. Ezekről a lehetőségekről az eljáró hatóság az ügyfelet a határozatában részletesen tájékoztatta.
Az autópálya leállósávjának használatára vonatkozó rendelkezéseket a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet 37. §-a tartalmazza.
Továbbá tájékoztatjuk, hogy a rendőrség jogszabályokban meghatározott feladatkörébe nem tartozik a szabályok véleményezése.”
Halványan az az érzésem, hogy ez egy jóindulatú tanács, ami rendőrül azt jelenti: aki ilyen esetben bírságot kap és nem törődik bele, hogy egy hülye szabály (mármint szerintem hülye szabály, hisz a rendőrségnek nincs véleménye, mint olvashattuk, hová vezetne az) miatt megbüntetik, amiért a lelassult, elromlott kocsival mindenki biztonsága érdekében a leállósávra húzódik, számíthat arra, hogy magasabb fokon elengedik a büntetését. Csak egy kicsit kell majd levelezgetnie meg esetleg bíróságra járkálnia, mert mennyivel egyszerűbb ez, mint pontosítani egy hibás KRESZ-szabályt.
Azért még visszakérdeztem, hogy az ORFK tapasztalata szerint végül mentesül-e a bírság alól, aki nem hagyja annyiban az ilyen büntetést. Ha kapok választ, frissítem a cikket. Addig is közlekedjen mindenki biztonságosan, óvatosan, és ha elromlik a kocsija az autópályán, döntse el maga, hogy a biztonságot és a józan ész parancsát előtérbe helyezi-e az időnként bizony átgondolatlan és pongyolán megfogalmazott szabályokkal szemben.
Ha meg is állsz a leállósávban, a kiszállás és szaladgálás azért már mégis nagyon rossz ötlet: