A két koreai márka bemutatta közös villanyautó-platformját, a gyönyörűen csengő nevű E-GMP-t.

Online sajtótájékoztatón mutatta meg a világszerte otthoni dolgozószobáikban gubbasztó autós szakújságíróknak új elektromos autós építőkészletét a Hyundai-Kia konszern. A koreai autógyártó 2025-ig legalább 11 új modellt tervez felépíteni az E-GMP (Electric Global Modular Platform) műszaki alapjaira.

A Hyundai és a Kia persze nem az első két márka, amely dedikált villanyautós platformot tervezett. A Volkswagen, GM, Toyota, Nissan-Renault is megalkotta már saját hasonló technológiáját, a megfelelő betűszavakkal együtt (MEB, GM Global EV, TNGA-e, CMF-EV), hogy csak pár példát említsünk.

Miért kell külön platform a villanyautókhoz?

Az elektromos autók műszaki felépítése egészen más, mint a hagyományos kocsiké. El kell rejteni valahol egy nagy tömegű és nagy térfogatú akkumulátort. Ezt az akkut meg is kell védeni az esetleges ütközésektől. El kell helyezni, lehetőleg minél rövidebb kábelezéssel a váltóáramú töltőt és a külső töltőcsatlakozókat. És persze ott van még a villanymotor, esetleg villanymotorok.

Ezt az egészet be lehet faragni egy belsőégésű motorhoz, sebességváltóhoz, üzemanyagtankhoz tervezett testbe is, de ezzel a barkácsolással elvész a villanyautó összes lehetséges konstrukciós előnye. Ha viszont az alapoktól újragondoljuk a layout-ot, egy hatalmas tengelytávú, kiváló térkihasználású, alacsony súlypontú, jó tömegeloszlású, nagyon stabil, remek menetdinamikájú autót kapunk.

Extra boldogság, hogy a dedikáltan elektromos hajtásúnak tervezett autó simán és egyszerűen lehet hátsókerék-hajtású vagy ugyan 4x4-es, kétmotoros, de inkább hátsókerekes viselkedésűre hangolt is. A hátsó tengelyen a villanymotor kis súlya még az egymotoros alapmodelleknél sem rontja el az egyensúlyt, a menetdinamika viszont sokkal izgalmasabb és felnőttesebb lehet. Ilyenek a Teslák és a VW ID.3, és ilyenek lesznek az új villany-Kiák, villany-Hyundai-ok is.

Mik a Hyundai-Kia elektroautó-platformjának szuperképességei?

Az új platformon 800 voltos gyorstöltésre képes akkumulátorokkal szerelt autók készülnek majd, amelyek a Porsche Taycanhoz hasonlóan akár 350 kW-os töltési csúcsteljesítmény felvételére is alkalmasak. Ezzel öt perc alatt 100 kilométeres hatótávolságra elegendő töltési sebesség érhető el - már ha történetesen akad a közelben egy erre képes töltő.

Az új elektromos Hyundai-ok, Kiák képesek lesznek nem csak felvenni de át is adni az elektromos energiát. Lesz bennük külső és belső 230 voltos konnektor: lehet majd róluk külső elektromos fogyasztókat is működtetni. Kimegy az ember a kertbe, kiveszi a csomagtartóból a fűnyírót, bedugja a kábelt a kocsi konnektorába és lenyírja a füvet - Szép Új Világ!

Az oda-vissza játszó akkukkal az erre alkalmas elektromos hálózatokban lehetőség lesz arra is, hogy a villanyautók segítsék az energiatermelés optimalizálását; a holtidőben feltöltött kocsik felvehetik a felesleget, csúcsidőben konnektorba dugva pedig beszállhatnak a termelésbe. És végre megvalósulhat a bikázás is a villanyautók között: egy új koreai elektromos autóval ki lehet majd segíteni a lemerült akkus villanyautós kollégákat is egy kis áttöltéssel.

A villanymotorok vezérlését végző inverterben új, szilícium-karbid félvezetőket használnak. Ezek a jelenleg használatos rendszerekhez képes 2-3 százalékos hatásfok-növekedést képesek produkálni, ami állítólag öt százalékos hatótáv-növekedést jelent! Az új platformra tervezett legerősebb autók menetteljesítményei sem lesznek akármilyenek. A Hyundai-Kia 3,5 másodperces 0-100-as gyorsulást és 260 km/h végsebességet ígér a majdani elektromos csúcsmodellekre.

A sajtótájékoztatón egy újságíró rákérdezett, hogy Koreában is foglalkoznak-e az elektromos autózás talán legnagyobb műszaki forradalmát ígérő technológiával, a szilárdtest-akkumulátor fejlesztésével. A válasz: igen és már most abban gondolkoznak, hogy az új platform be tudja fogadni ezeket az új akkukat is. Határidőt viszont még nem adtak maguknak erre az újításra. (A Lexus 2025-re ígéri az első szilárdtest-akkumulátorral szerelt kocsiját.)

Milyen autók jönnek majd ki az új platformon?

A Hyundai-Kia 2025-ig 25 új elektromos modellt tervez kiállítani. Az E-GMP-re az akkumulátorcsomag méretétől függően akár három méter feletti tengelytávú és öt méter hosszú karosszéria is építhető. Az összkerékhajtás kétmotoros verzióknál a rendszer integráns része, a futóművek pedig segédkeretesek, tehát szinte szabadon változtatható méretezésűek, kialakításúak lehetnek.

Ennek megfelelően szinte bármi felhúzható ezekre az alapokra; a legkisebb  törpeautók és a legnagyobb luxuskocsik, minivanok kivételével valószínűleg jó ideig minden új elektromos Hyundai és Kia erre a platformra épül majd. A bemutatón a cégcsoport képviselői külön kiemelték, hogy egy robotaxi fejlesztése is zajlik az E-GMP-re alapozva.

Új márka született az autóiparban

A Hyundai létrehozta az IONIQ brandet, elektromos modelljei számára.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Tetszik ez a kis rönkház? Egy UAZ-ra építették

Csodás szupersportautó az Aston Martin Valhalla

Majdnem kész volt, de elkaszálták a BMW dögös sportautóját

További cikkeink a témában