Különleges munkahely – ennyit egy laikus is tud arról, milyen lehet egy autógyár egy munkavállaló számára. Egy kicsit jobban körüljártuk a kérdést.
Magyar autómárka nincs, magyarországi autógyárak viszont vannak, amelyek egyre meghatározóbbak nemzetközi szinten is. A személyautógyártás – fél évszázad kihagyás után – a kilencvenes évek elején tért vissza Magyarországra. A Suzuki Motor Corporation akkori árfolyamon döbbenetes, 16,3 milliárd forintos zöldmezős beruházással gyárat épített Esztergomban; a „gyártás” a pontos fogalom, nem az összeszerelés, hiszen a kezdetektől teljes körű gyártási tevékenység zajlik a Magyar Suzukinál: az acéllemezek préselése, hegesztése, festése, majd a gépjárművek összeállítása és a kész autók ellenőrzése is itt történik. Az esztergomi gyár a Suzuki Motor Corporation egyetlen európai gyártóbázisa. Továbbra is rendkívül fontos szerepet tölt be az európai piac személygépjármű-ellátásában, illetve a piacok alkatrész-ellátásának szempontjából. 2019. április 1. óta a Magyar Suzuki Zrt. az anyacég európai bázisú pótalkatrész- és kiegészítőtartozék-ellátóközpontja is.
1992-ben, a Suzukival egy időben indult el Szentgotthárdon az Opel összeszerelő- és motorgyártó üzeme, egy évvel később kezdett termelni a győri Audi-gyár, 2012-ben Kecskeméten a Mercedes-Benz, a debreceni BMW-gyár várhatóan 2025-ben kezd működni. A négy autómárka gyárán kívül számtalan autóipari beszállító is termel Magyarországon, előbbi átlagosan öt-hat, utóbbi nyolc-kilenc százalékát adja a bruttó hazai terméknek (GDP).
Az ország exportjának negyedét adják a made in Hungary-autók, így a mai magyar gazdaság húzóágazata, legkomolyabb ipari szektora az autógyártás.
Egy autógyárhoz friss, szakirányú végzettséggel is be lehet kerülni, és érdemes is, hiszen a jórészt elméleti képzéshez kellenek a gyakorlati tapasztalatok, a folyamatos fejlődés, hogy valaki profi, versenyképes tudással rendelkező szakember legyen. Egy csúcstechnikát alkalmazó autógyárnál ez éppúgy adott, mint az előrelépési lehetőség, és – bár talán nem gondolnánk –, a kreativitást, az újító ötleteket is támogatja egy sikerorientált cég.
Utóbbival magyarázza Kocsis József, hogy 1992 óta a Suzuki-gyárban dolgozik, 2011 óta minőségbiztosítási operatív igazgatóként. „A Suzukinál csak azt mondták meg, milyen végeredményt várnak, a megvalósítást és az odavezető út kialakítását ránk bízták. A vezetőnk nemcsak támogatta, el is várta az ötleteket, mi pedig szárnyaltunk.” Egy ilyen szárnyalás eredménye az egész Suzuki-cégnél változásokat hozott.
„Vannak úgynevezett cube-jaink, amelyek lényegében az általunk gyártott autók mérethű külső vázai, ezeken ki lehet próbálni a beérkező alkatrészek illeszkedését, ellenőrizni a méretpontosságot. 2010–11-ig a japán anyavállalatunk biztosította ezeket a modellautókat az összes gyáregysége számára. Felvetettem, hogy a cube-ok helyi gyártása költség- és időhatékonyabb lenne. Először bizalmatlanok voltak a javaslattal, de bemutattunk egy részletes fejlesztési tervet, és a terület akkori japán vezetője is támogatta a gondolatot. Hosszas egyeztetések után a Vitara modellhez már mi készíthettük a cube-ot, végül lényegében szabványt alakítottunk ki a helyi cube-gyártásra. Két évvel később már az indiai Suzuki Maruti készítői tőlünk tanulták azt.”
A magyar és a nyugati, illetve japán munkamódszerek – főleg a kilencvenes évek elején – különböztek egymástól,
össze kellett csiszolódni. „Tevékenysége megkezdésekor a Magyar Suzuki minden műszaki specifikációt és jó gyakorlatot átvett Japánból, amit lehetett, köztük az autógyártás folyamatait és lépéseit, az alkatrészek minőségellenőrzési kritériumait is, a működési folyamatokat és szabályainkat viszont nekünk kellett kialakítani – mondja Krisztián Róbert, aki 1993 óta végigjárta a ranglétrát, jelenleg ő a kereskedelemért és értékesítésért felelős operatív igazgató. Azóta nem csak a technológia fejlődött, a vásárlók elvárásai is változtak. – „Az elmúlt harminc évben az autók főleg műszaki szempontból és a biztonság tekintetében fejlődtek a legnagyobb léptékben. A vevői igények változásában pedig az életszínvonal növekedése is szerepet játszik, hazánkban is. Manapság a Suzuki-modellek közül is a magasabb kategóriájú autók iránt érdeklődnek leginkább a vevők.”
Aki most dolgozik vagy kezd dolgozni egy autógyárnál, iparági szempontból az utóbbi évtizedek legizgalmasabb időszakát élheti át:
a belsőégésű motorok mellett megjelentek – pontosabban visszatértek – a villanymotorral hajtott autók, ami az egész piacot átrendezi. „A technológiai fejlődés ütemét és irányát korábban mindig a piaci igények által támasztott elvárások diktálták, ami organikus fejlesztéseket eredményezett. Jelenleg az Európai Unió szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére vonatkozó szabályozása, és a Suzuki Motor Corporation globális elképzelése az, amely meghatározza az irányvonalakat. A Suzuki Csoport elkötelezett a zöldebb jövő mellett. 2050-re szeretné elérni a karbonsemlegességet az összes üzemegysége, és minden saját gyártású termékénél világszinten” – fejti ki Bonnár-Csonka Zsuzsanna kommunikációs vezető.
Új, vagy az iparágban új cégek jelennek meg autógyártóként, miközben a komoly múltú márkák is új kihívásokkal találják szemben magukat, és akár teljes újratervezésre lehet szükségük. „A Suzuki számára mindig fontos volt a fokozatos, megfontolt fejlődés és modernizáció. Az elmúlt évek elektrifikációs törekvéseinek köszönhetően egyre több elektromos technológiát és eszközt építünk be a termékeinkbe – erősíti meg a fentieket Novák Gyula, az esztergomi Suzuki-gyár termelési igazgatója. – Egyre több munkaműveletet próbálunk gépek segítségével végezni, az apró jelzőberendezésektől kezdve a kamerás ellenőrzésen át egészen a gyártást segítő robotokig. Egyre több modern, kollaboratív robotot tervezünk használni az üzemben, amelyek lehetővé teszik a gép és ember gördülékeny együttműködését, közös munkavégzését. Az új generációs robotok sokkal nagyobb precizitást igénylő munkákra alkalmasak, és jóval biztonságosabban lehet őket alkalmazni. Rendkívüli lehetőség ilyen modern környezetben dolgozni. Az autógyártás elképesztő izgalmas – ennél talán csak az űrtechnológia érdekesebb.”
Mennyire biztos jövőkép egy munkavállalónak egy autógyár, ahol egyre több munkafázist végeznek robotok?
Novák Gyula adja meg a választ: „A vállalat számára fontos, hogy alkalmazzuk a minél újabb, jobb technológiákat, és robotizáljuk, amit lehet a magas márkaminőség biztosítása érdekében. Emellett azonban nem szabad elfelejtenünk, hogy sok emberi tevékenység nem helyettesíthető gépekkel és robotokkal, kézi munkaerőre mindig is szükség lesz az autógyártásban.”
Hajrá!
A cikk elkészítésében együttműködő partnerünk volt az idén 30 éves Magyar Suzuki Zrt.