A népszerű Európa-bajnokság idei évadjára sokáig fogunk emlékezni – lélegzetelállító csaták, rengeteg meglepetés és végezetül, a nagy finálé tiszteletére egy hatalmas show szemtanúi lehettünk. Egy ilyen esemény után alig várjuk, hogy láthassuk, mit tartogat a 2025-ös év!
Nemrég arról számoltunk be, hogy hat év után ismét Magyarországon rendezték meg a népszerű Európa-bajnokság ötödik fordulóját, majd kettőt pislogtunk, és már el is érkezett a Grand Finale napja. A színvonalas eseményt a megszokott módon Lengyelországban, Varsóban rendezték meg a PGE Narodowy Nemzeti Stadionban. A verseny egyik különlegessége, hogy minden évben leaszfaltozzák az aréna belsejét, hogy a világ legjobb pilótái megmérettethessék magukat a pályán.
Tíz évvel ezelőtt rendezték meg az első Drift Masters versenyt, a bajnokság pedig mostanra olyan mértékig nőtt, hogy csakúgy, mint tavaly, az összes jegy elkelt a Grand Finale napjára, ami egészen pontosan 50 ezer darabot jelent. Bizony, ötvenezer néző szurkolt szeptember 14-én a kedvenc pilótájának! A stadion külső területén egy mini autókiállítás volt, ahol igazi JDM legendákat és más, nagyértékű sportautókat lehetett megcsodálni. A TOP32-es csaták után, a TOP16 kezdete előtt pedig izgalmas enduro bemutatót tartottak.
A drift látványossága alapvetően a gumifüstben rejlik, miközben kilinccsel előre, keresztben mennek az autók, viszont a rossz időjárási körülmények miatt a szervezők úgy döntöttek, hogy a finálé idejére bezárják a stadion tetejét – mint a helyszínen megtudtam, ez a mutatvány „mindössze” tíz órát vesz igénybe. Igen ám, de így felmerült az a kérdés, hogy hogyan tud távozni a füst, és mi van, ha a tűzjelzők riasztani kezdenek. A megoldás végül az lett, hogy négykörönként
fellocsolták vízzel a pályát, ezzel egyben megnehezítve a pilóták dolgát, hiszen nem mindenkinek erőssége esőben versenyezni.
A felvizezett pálya előnye, hogy sokkal kevésbé fogy a gumi, viszont máshogy kell beállítani például a nyomást.
Mint minden autósportra, úgy a driftre is igaz, hogy a versenyzőknek az utolsó pillanatig küzdeniük kell.
Ez egy technikai sport, ami újra és újra meglepetéseket tud okozni, hol pozitív, hol kevésbé pozitív értelemben. A magyarországi fordulóig James Deane vezette a bajnokságot, ám a máriapócsi versenypályán az egyik csatát nem tudta befejezni, mivel a motortérbe bekerülő gumitörmelék miatt az olajpumpa szíja elszakadt, amitől a motorvezérlője letiltotta a motort, hogy megvédje azt a további károsodástól. Deane így sajnos kiesett a versenyből, helyét a finn Lauri Heinonen vette át, aki egy jobbkormányos, kompresszoros, V8-as NASCAR-motoros Nissan 180 SX-szel versenyez.
Ahhoz, hogy Deane meg tudja tartani a második helyet, minden pontra szüksége volt, azonban ezen a hétvégén Duane McKeever jobbnak bizonyult.
A dobogó első fokára végül Lauri Heinonen, a másodikra Duane McKeever, a harmadikra pedig James Deane állhatott.
Nem szabad megfeledkezni a végtelenül tehetséges Piskolty Kevinről sem, aki a sorozatban egyedüli magyarként képviseli hazánkat, és végezetül a hetedik helyet sikerült megszereznie a bajnokságban.
Elképesztő élmény egy ilyen versenyt végignézni egy ekkora stadionban, hallani a több mint ezer lóerős versenyautók hangját, látni a tűzijátékok fényjátékát és az emberek arcán az izgatottságot, boldogságot. Számomra egészen biztos, hogy ez az esemény 2025-ben is kihagyhatatlan program lesz!
Ez is érdekelhet: