1919-ben alapította Walter Owen Bentley a nevét viselő autómárkát, amely az elmúlt csaknem száz év alatt az egyik legnagyobb presztízsű luxusautó-gyártóvá vált. Sportosan elegáns típusai közül megmutatjuk azt a tízet, ami szerintünk a legszebb – a legújabbakat pedig már meg is lehet venni a jövőre nyíló budapesti kereskedésben.
Bentley Speed Six
Máig ez a Bentley legsikeresebb versenyautója, amivel 1929-ben és 1930-ban is megnyerték a 24 órás Le Mans-i versenyt.
A sötétzöld színéről ismert Speed Six a közutakon is verhetetlen volt, egy emlékezetes kihívás során a márkaelnök-versenypilóta Woolf Barnato gyorsabban ért vele Cannes-ból Londonba, mint egy expresszvonat. A képeken látható példány is számára készült, ugyanazzal a 180 lóerős motorral, de a Gurney Nutting által épített, megkapó formájú kupékarosszériával.
Bentley Mark VI
A második világháború után ezzel a típussal kezdte újra a Bentley, és ez volt az első olyan modell, aminek egy Rolls-Royce adta az alapját.
Persze ez még nem látszik rajta, mert a kor szokásának megfelelően az alvázára a karosszériaépítő cégek álmodtak olyan látványos felépítményeket, mint ez a Drophead Coupé. 4,3 literes, soros hathengeres motorját később 4,6 literesre cserélték, és bár a gyártó nem árulta el a teljesítményét, a korabeli teszteken simán megfutotta a 160 km/órát.
Bentley R-Type Continental
1952-ben jelent meg a Mark VI utódja, az R-Type, amely már nem sokban különbözött az alapokat adó Rolls-Royce-tól, de a karosszériaépítők itt is kitettek magukért, amire ez a Mulliner által épített túrakocsi is remek példa.
A nagyteljesítményű változata a Continental volt, amit a kor leggyorsabb négyülésesének tartottak, 4,6 literes hathengerese körülbelül 130 lóerőt tudott, amivel 190 km/órás sebességet ért el. Egy ilyen modell értéke ma az egymillió dollárt is meghaladja.
Bentley S3 Continental
1962-ben jött ki az S3-szériával a Bentley, és bár a rokonság itt is megvolt a Rolls-Royce-szal, a Continental változata teljesen egyedi formát kapott.
Néhány évvel előtte kerültek a Bentley tulajdonába a Mulliner és a Park Ward karosszériaépítő cégek, akik a csodás vonalú S3-akért is feleltek. A kézzel épített Continental modellekből csak negyedannyi fogyott, mint a limuzinból, ami azt jelenti, hogy manapság elképesztően ritkák.
Bentley Azure
1995-ben egy hatalmas négyüléses kabriót állított ki Genfben a Bentley. Az Azure tervezésében a Pininfarina is részt vett, a vászontetős szerkezetet a műhelyükben gyártották.
Mivel nem akarták bukókerettel elcsúfítani a kinézetét, ezért jelentősen meg kellett erősíteni a karosszériát, így az 5,34 méter hosszú kabrió 2,6 tonnát nyomott. 6,75 literes V8-asa turbóval így is elég erős volt hozzá, 390 lóerővel 6,5 másodperc alatt gyorsult százra és 241 km/óra volt a végsebessége.
Bentley Brooklands
1998-ban a Volkswagen kezébe került a Bentley, de 2003-ig tovább készült az Azure, az utódját pedig csak három évvel később mutatták be az Arnage limuzin alapjain.
2007-ben Genfben pedig ennek a kupétetős változatával álltak elő, amit Brooklands versenypályájáról neveztek el. 6,75 literes, dupla turbós V8-asa 537 lóerő és 1050 Nm leadására volt képes, ami a legnyomatékosabb nyolchengeressé tette akkoriban. Igazi ritkaság, csak 550 darabot építettek belőle.
Bentley Continental GT Speed
Ha a Bentley korábbi típusait konzervatívnak tartod, akkor a Continental GT neked való, a márka első modellje, ami már a Volkswagen-csoport alatt készült.
2003-ban mutatták be, nagy siker lett, és teljesen új vevőket hozott a márkának, akik a 2011-ben kihozott, teljesen áttervezett második szériát is sokra értékelték. A Speed pedig ebből is a legizmosabb, W12-es motorja immár 642 lóerős, amivel négy alatt van százon és 331 km/óra a végsebessége. Most jött ki a legújabb, harmadik generáció, ami még ennél is szebb lett, itt ismerheted meg közelebbről.
Bentley Hunaudières Concept
Nem a Continental GT az egyetlen eredménye annak, hogy a Bentley is a Volkswagen-csoport égisze alá került.
1999-ben a genfi szalon látogatóit kápráztatták a Hunaudières névre keresztelt koncepcióval, ami egy elképesztő arányú szuper-sportkocsi volt a németektől származó 8 literes W12-es motorral, 632 lóerővel és 350 km/órás végsebességgel. Ugyan nem vált valóra, de ez a tanulmány is hozzátett valamit a konszern szuperautójához, a Bugatti Veyronhoz.
Bentley Mulsanne
Persze a Bentley továbbra is kínál luxusautókat, és erre kitűnő példa a Mulsanne, amit a Le Mans-i pálya egyik kanyarjáról neveztek el, ahol a márka korábban hat győzelmet aratott a 24 órás futamon.
A nyolcvanas években kínáltak már autót ezen a néven, a 2009-ben bemutatott új Mulsanne pedig 80 év után az első Bentley, amit a márka mérnökei teljesen önállóan terveztek. 6,75 literes, dupla turbós V8-as motorja akár 537 lóerős is lehet, a nyújtott változata igazi sofőrös limuzin.
Bentley EXP 10 Concept
Luxusautója, túrakocsija és újabban már terepjárója is van a Bentley-nek, de igazi sportkocsija még nincs. Ezen változtatna a brit márka azzal, hogy 2015-ben leleplezte az EXP 10 névre keresztelt tanulmányautót.
A csodás vonalú sportkocsiról egyelőre csak annyit árultak el, hogy konnektorról tölthető hibrid V6-os hajtáslánca van, és felőlünk akár így, ahogy van, gyártásba is kerülhetne. Főleg az EXP 12 Speed nevű nyitott tetős változatával együtt.
Budapestre jön a Bentley
A Continental GT és a Flying Spur, valamint a Mulsanne és a Bentayga már nálunk is megvehető lesz a szalonban. Bizony, végre a Bentley is megérkezik Magyarországra, jövőre nyílik a budapesti kereskedés, ami mindenben megfelel a brit márka elvárásainak, 160 négyzetméteres területén kezdetben két autót állítanak majd ki. Az importőr a Porsche hazai forgalmazója, a Porsche Inter Auto Hungaria lesz, ezért a kereskedés is a Szerémi úton kap helyet. A tervek között jövőre öt, két év múlva tíz autó eladása szerepel. Aki nem tud várni addig, annak már most segítenek a Porsche-kereskedésben, hogy megrendelje álmai Bentley-jét.