A második világháború után a japán gazdaság fellendítésére született meg a miniautó-kategória, ami később a zsúfolt nagyvárosokban is választ adott a helyhiány kérdésére. Mára pedig divat is lett belőle, a praktikus dobozautók mellett ezért jó néhány izgalmas típust is találunk közöttük. Mutatjuk a tíz legmenőbb japán kei cart.
Subaru 360
Ha meghallod, hogy egy barátod Subaruval jött, akkor nagyon valószínű, hogy nem ilyen autót képzeltél el magad előtt. Ez a Subaru első autója, és a japán kei kategória is innen indult. Kétütemű, kéthengeres, 360 köbcentis motorja van, és 1958-tól tizenkét éven át 392 ezer példányt gyártottak belőle.
Honda N One
Japánban is divat a retró, és a régi idők kei autóira az új modellek is emlékeznek. Az N One a japánok Minije és Fiat 500-asa egy személyben, és a 2011-ben bemutatott koncepció olyan nagy sikert aratott, hogy nem volt kérdés a gyártás beindítása. A mai szabályoknak megfelelően 3,4 méteres hossz, 660 köbcenti és három henger az N One jellemzője is.
Daihatsu Copen
Ezek közé a keretek közé pedig nemcsak dobozformájú kisautók férnek be, hanem egészen izgalmas darabok is. Ilyen a Daihatsu roadstere is, aminek első szériája Európába is eljutott, de az átlagos termetű európaiak feje már kilógott belőle. A második Copen ezért megmaradt Japánban, pedig elég dögös, mint egy kicsinyített sportkocsi, ami igen komolyan veszi magát.
Nissan Figaro
Még egy stílusos darab, ami nem is igazi kei car, hiszen 3,74 méter hosszú, de nem maradhat ki a listából. Alig hinnénk, hogy a Figaro a korabeli Micra alapjára épült, olyannyira limitált szériában, hogy csak 1991-ben gyártották. Összesen 20 ezer darab készült belőle, ezért a 76 lóerős, automata váltós, nyitható vászontetős Figaro mára a legkeresettebb youngtimer típusok egyike.
Suzuki Alto Turbo RS
Nálunk az Alto névről biztosan nem egy menő Suzuki jut eszedbe, a Maruti néven megismert típus a legolcsóbb kocsik közé tartozott nálunk. De Japánban máig fut a modell, aminek kétségkívül a legmenőbb változata a Turbo RS. A hetvenes éveket idéző retró formát sportos kiegészítőkkel mérgesítették fel, amihez jól illik a pörgős háromhengeres motor 64 lóereje.
Suzuki Hustler
Nem az amerikai magazin, hanem a Suzuki korábbi motorkerékpárjai után nevezték el a Hustlert, ami a terepjárók stílusát viszi a kei kategóriába. A 3,4 méter hosszú, dobozforma Hustler elég masszívnak tűnik, ami az élénk színekkel és a retró formával együtt azonnal sikeressé tette. Nem terepre szánták, de azért biztos, ami biztos, összkerékhajtás is kérhető hozzá.
Honda S500
Szinte hihetetlen, hogy ez a kis sportkocsi a hatvanas évek Japánjából származik, hiszen a stílusa alapján akár brit vagy olasz roadster is lehetne. A formája valóban azokat idézi, de a technikája igazi japán, 531 köbcentis, 44 lóerős négyhengerese egészen 9500-as fordulatszámig pörgethető. Nagyon, de nagyon kipróbálnánk egyet, feltéve persze, ha beleférnénk.
Autozam AZ-1
Ki mondta, hogy egy törpeautónak unalmasnak kell lennie? A Suzuki által tervezett és gyártott, de a Mazda által Autozam márkanév alatt forgalmazott AZ-1 nem is az ék alakú formája, hanem inkább a komoly sportkocsikat idéző szárnyas ajtói miatt marad emlékezetes. 1992-94 között készült, csak Japánnak szánták, de néhány példányt balkormányossá alakítottak belőle.
Suzuki Cappuccino
1991-ben, amikor mi még a Swiftnek örültünk, Japánban ilyen menő sportkocsit is gyártott a Suzuki. Persze a Cappuccino is elég apró, 3,3 méter hosszú, de mivel csak 725 kilót nyom, bőven elég hozzá a 64 lóerős, turbós háromhengeres, ami ráadásul a hátsó kerekeket hajtja. Csak jobbkormányos készült belőle, de az angolok kijárták maguknak, hogy kapjanak belőle ezeregyszázpár példányt.
Honda S660
És így néz ki a Honda mini roadstere napjainkban, az S660 egyszerre eleveníti fel a hatvanas évekbeli elődjét, és mutat a jövőbe azzal, hogy úgy fest, mint egy kicsinyített NSX. Ma egyértelműen ez a legmenőbb kei car, és bár egyelőre csak 660 köbcentis motorral, jobbkormányos japán változatban készül, de nem adjuk fel a reményt, hogy egyszer európai változata is lesz.