A jövő mobilitását Dalí álmodja: egyszemélyes helikopterek és autó méretűre dagadt teherbiciklik cikáznak majd sok egyforma kínai kocsi között.

Ez most már végleges: Frankfurti Autókiállítás nincs többé, IAA Mobility van helyette, hol itt, hol ott. Idén Münchenben. Ezzel még önmagában nem is lenne baj, de sajnos autó is egyre kevésbé van ezen a kiállításon. Nincs is ebben semmi meglepő. A trendeket ismerjük: egyre többen élnek nagyvárosokban, egyre kevesebb embert érdekel az autózás, egyre inkább gúzsba köti az autósokat a szabályozási környezet. Egyre népszerűbbek a kis, rövid utakra alkalmas mikromobilitási eszközök (ideértve elsősorban a biciklit, főként az elektromos kerékpárt), ráadásul egyre közelebb jutunk a harmadik dimenzió bevonásához a napi jövés-menésbe: jönnek a mindent felforgató kis rövidtávú repülő eszközök.

Mindezt a magamfajta, búskomorságra hajlamos autórajongók könnyen lefordíthatják arra, hogy az autózásnak és ezzel az élet értelmének lassan vége. Ha viszont a Münchenbe zarándokló Autós Embernek sikerül valahogy túltenni magát ezen az apróságon, a mobilitási kiállításról akár azzal az érzéssel is el lehet jönni, hogy a közlekedésünk jövője érdekes, izgalmas dolog, látványában is, technikájában is!
IAA Mobility 2023, München
Sokat elmond arról, hogy is van ez a dolog az autózással, hogy az egykori patinás német autókiállítás fő szponzora egy koreai szórakoztatóelektronikai cég
Ez a jövő mobilitása: az autó csak mellékszereplő
Az LG megmondja a tutit: közvéleménykutatásuk szerint az autósok 81%-a tojik magára a vezetés élményére. Csak 18%-ot érdekel az autózás lényege, a kényelmes, szabad helyváltoztatás mindenkori lehetősége. Az autósok 39%-a számára a zenehallgatás és éneklés az autózás legjobb része

Igazi Autók

Az Igazi Autó definíciója: lehet érte rajongani, van mögötte valami tradíció, legenda, sporttörténelem és nem ő vezeti magát, hanem én vezetem őt. Ebből volt a legkevesebb Münchenben az IAA-n idén, mutatom:

A LEGO-ban még lehet bízni, hoztak egy Lamborghini Siánt
A BMW biztosítja, hogy az elektromos autókért rajongó gazdagok is páncélautózhassanak
Az új 5-ös
A Porsche Mission X mellett először simán elmentem, azt hittem, valami független szupersport-tanulmány
A Porsche azt ígéri, ebből 2027-re igazi utcai autó lesz - adatok még nincsenek a kocsiról
Porsche Mission X
Porsche Mission X
A GTI intézménye a villanykorszakban is velünk marad?
Az új Merci E-osztály
A Renault vette a legkomolyabban az IAA-t a nagy európai autómárkák közül, az új Scénic premierjét ide időzítették
Csúnyán elSUVosodott az egykori egyterű
Marad a függőleges tájolású kijelző
A hátsó ajtó csaknem 90 fokig nyílik, praktikus családi autó az új Scénic
Renault Scenic - 2024
Az MG elhozta a Cyberstert Münchenbe. A ma már kínai márka ügyesen használja ki a jó pénzért vett márkaimidzset a szárnyasajtós villany-roadsterrel
Talán ez az a kocsi, amire a legkíváncsibbak vagyunk a 2024-es modellévből
MG: a kínai márka, ami a legjobban érzi az európai ízlést
Az Opel Experimental is megjelent Münchenben. Mondjuk más nem is: ennyi az Opel standja az idén
A Motorworld München, ez a csodás veteránautós cég csak egy kis csalit rakott ki a kiállításra, saját telephelyükön várták az IAA-ra érkezőket. Sajnos nem volt időm elmenni :-(
Az Igazi Autók közé talán befér a Microlino, a BMW Isetta szellemi örökségét felhasználó kis villanyautó. A sok éve mutogatott kiskocsi már sorozatgyártásban van, vehető-vihető
Microlino, vonzó áron, de szerény képességekkel
Az Evum Motors robusztus elektromos kisteherautója is sorozatgyártásban készül ma már, de a fejlődő országok kisteherautója helyett drága különlegesség lett belőle
Induló ár: 34 ezer euró, több mint 13 millió forint. Szóval nem ez a kis villany-teherautó fogja e-motorizálni Afrikát

Kínaiak

Elképesztő volt a kínai nyomulás Münchenben. A Merci, a VW-csoport, a BMW, a Renault és az egyetlen tanulmánnyal felvonuló Opel mellett sok, eddig Európában szinte ismeretlen kínai márka teljes fegyverzetben jelent meg. Mintha nem is egy német, hanem egy pekingi autókiállításon lettem volna:

Óriásbiciklik

A kerékpározás, a kerékpárok iránt Európa-szerte megugrott érdeklődést kihasználva egy egészen érdekesen vicces jelenség történik a mobilitási piacon: mindent elárasztanak az óriásira nőtt teherbiciklik. Ahogy látom, a lényeg az, hogy ha egy csaknem autó méretű dolgon van pedál, illetve elég kényelmetlen és lassú, akkor az mindenképpen egy jó dolog, hiszen, mint tudjuk, a hagyományos autó, vagy akár csak egy Piaggio Ape már nem menő, gusztustalan és fúj.

Holland brutálbringák
Ha egy klasszikus roadster biciklikeréken gurul, akkor az hirtelen már nem foglal indokolatlanul sok közterületet a forgalomban
Ennek a bruttó 600 kilós kisáruszállítónak az egyetlen előnye mondjuk egy városi elektromos kisteherautóval szemben alighanem az, hogy sokkal kényelmetlenebb, illetve lassabb
De tényleg: egy dömpert miért kell bicikli-alapokon újra feltalálni?
Kerekenként egy-egy motor, az engedélyezett 250 wattos csúcsteljesítményre beállítva. Mi ennek az értelme?
A Gaius dönthető trike-jai is olyan igényre adnak választ, ami szerintem nem biztos, hogy létezik
A kerékpár és a kisteherautó összes hátrányát egyesítő szerkezet
A legnagyobb szívás: ezen a járművön még bukósisakot is kell hordani

Repülő dolgok

Sajnos nem volt túl sok repülő csoda Münchenben az idén, de az az egy, amibe be is lehetett ülni, minőséggel pótolta a mennyiséget!

A Schaeffler egyszemélyes automata helikoptere állítólag már 2028-ban elkezdhet röpködni különböző nagyvárosokban
A koaxiális rotorok előnye, hogy nem kell farokrotor a helikopterre, kompakt és egyszerű lehet a gép
A legfeljebb 300 méteres magasságban kb. 50 kilométeres útra elég kapacitású akku ilyen dokkolón töltődik leszállás után
Még csomagtartó is van az ülés mögött
A Schaeffler azt ígéri, a minihelikopter a taxizás alternatívája lesz árban is
A Fraunhofer repülő tanulmányai stílszerűen a plafonról lógnak
Függőleges felszállásra képes rotorok, de nagy tempónál is hatékony repülőforma - lehet. hogy mégis ez lesz a jövő?

 Tech

Az idei IAA, ha a kínai gyártókat nem számoljuk, inkább tűnt business to business piactérnek, mint klasszikus autószalonnak. Számos technológiai startup vagy aggregátor jelent meg nem a nagyközönségnek, hanem az iparági szereplőknek szóló ajánlatokkal.

Végre láthattam, hogy is néz ki egy folyadékhűtéses hengercellás akkublokk
Semmi komplikált dolog: az akkucellákat simán csak körülmossa a hűtőfolyadék
Hozzávalók lítium-akku gyártásához
Az akkucsere egyik prófétája a nálunk is jelen lévő XEV: a Yoyo kisautóban könnyen cserélhető, töltőállomásokon tölthető akkuk dolgoznak
A Kurz szép kis fekete pavilonjában fénytechnikai és felületkezelési megoldásokat találnak az autógyártók
Sok mindent kifejező hátsó lámpa a Kurztól
A Cognizant a ChatGPT nyelvi modellt viszi be az önvezető járműbe, hogy legalább legyen kivel beszélgetnünk, ha már más dolgunk úgyse lesz a jövő autójában
A cuki robotaxiban a ChatGPT alapú AI-hoz szólhatunk, ha akarunk valamit
Ezzel a kicsit ijesztő képernyőnénivel lehet megdumálni a robotaxiban, hová akarunk menni, esetleg akarunk-e venni valami akciósat útközben hazafelé
Icipici startup egy központi és egy agymotorral
Az agymotor elvben nagyon praktikus dolog, de a valóságban máig nincs olyan utcai villanyautó, amit ilyennel szereltek volna
Egy kínai agymotoros startup; ők öszintén bevallották, hogy szerintük városi környezetben, 60-70 km/h tempóig lehet értelme az agymotornak
Földre vetítő hologramkijelző - ezt még nem láttuk autóban!
Lézerkamera: egy LIDAR képességeit nyújtja, de mozgó alkatrész nélkül
A magyar stadion: a HIPA (Nemzeti Befektetési Ügynökség) autóipari befektetőket csalogató installációja a BME villany-retró-versenyautójával
Ezek a mieink! A HIPA sadionja a másik oldalról

Egyebek

És még néhány miegyéb a végére a 2023-as IAA-ról:

Légzsák-dzseki bringásoknak
A német közlekedésbiztonsági szervezet standja, ahol a néni megpróbálta nekem megmagyarázni, hogy 30-nál egy autó kevesebb károsanyagot bocsát ki, mint 50-nél. Mondtam neki, hogy de nem. Azt mondta, hogy igazam van. Ettől persze a millió 30-as tábla a német városokban még marad.
Egy kínai cég teljesen kész, 7 kijelzőt kezelő grafikai rendszere autókba
A teljes háztartási villany-ökoszisztéma: villanyautó, napelem, házi akkumulátor, ami kell a nappali fény energiájának az autóba töltéséhez éjszaka
Black Tea Motorbikes: villany-Simson Németországból
Az elektromos retro-kismotor ára 4090 euróról, kb. 1,6 millió forintról indul. 1,8 kWh-s akku, 3 kW-os motor, 45 km/h-s végsebesség: ez nem sok, de a gép cuki! 
Támogatott és ajánlott tartalmaink
További cikkeink a témában