Hébe-hóba jönnek hírek a Zalaegerszeg mellett épülő, illetve részben már elkészült autóipari tesztkomplexumról, de igazán csak akkor érzi át az ember, mekkora beruházásról is van itt szó, ha a saját szemével látja. Mi most láttuk.

Pár hete egy drónfejlesztési és önvezető autó-fejlesztési bemutató kapcsán jártam már a Zalazone-ban, de nemrég egy villanyautó-infrastruktúrával foglalkozó MVM-es program kapcsán volt alkalmam egy kicsit jobban megismerni a létesítményt. A tesztpályarendszert üzemeltető osztrák-magyar közös vállalat, az AVL értékesítési vezetője meginvitált céges Octaviájába: járjuk be a már bejárható részeket, nézzük meg, mire is való pontosan ez az óriási játszótér!

A Zalazone 250 hektáros területen épült és épül, Zalaegerszegtől alig pár kilométerre. Több országhatárhoz is csábítóan közel fekszik, már most, félkész állapotában is számos külföldi cég szerződött le ide tesztelésre. A Zalazone ügyfele az iszonyú erős villanyautót építő horvát cég, a Rimac is!

A Zalazone 2017. óta épül. A jelenlegi tervek szerint 2024-re készülhet el minden, amit eredetileg ide terveztek, de már az idei év végére elképesztő változatosságban köthetők le a legkülönbözőbb mérésekhez, tesztelésekhez fejlesztett modulok a pályán. Van itt komplett autópálya, kétszer másfél kilométer hosszban, két-két sávval plusz leállósávval oldalanként, híddal, szabványos le- és felhajtókkal és egy 340 méter átmérőjű ívvel, car-to-X kommunikációra képes tereptárgyakkal.

A dinamikus platform külső szemmel egy óriási driftjátszótér: 300 méter átmérőjű, majdnem sík, mindössze egy százalékos lejtésű aszfaltkorong, húsz méteres bukótérrel köröskörül. A 2032 méter hosszú, 12 méter széles nagysebességű kezelhetőségi tesztpálya (handling course) egy mini autóverseny-pálya, széles bukózónákkal, emelkedőkkel-lejtőkkel, változatos kanyarokkal. Az ezer méteres nedves kezelhetőségi tesztpálya hat méter széles, végig belocsolható, drifterek kedvence. A fékezési tesztpálya (braking platform) 750 méteres gyorsítási lehetőség után 200 méter hosszban nyolcféle felületet vonultat fel lassítási tesztekhez, a nagy tapadású aszfalttól a síkos kerámián és a sakktáblamintás pályán át a kétcentis vízréteggel elárasztható aquaplaning-pályáig.

Jópofa eleme a tesztpálya-rendszernek a Smart City nevű patyomkin-város. A házaknak csak a homlokzata valódi, de az nagyon: helyenként még hungarocell szigetelés is került a teret nem lezáró, csak egy síkban meglévő falakra és az üveget is beépítették az ablakokba, hogy az önvezető járművek szenzorait olyan anyagok, tükröződések vegyék körül, mint amilyenekkel egy valódi városban is találkoznának. A 15 hektáros területen a legkülönbözőbb geometriájú kereszteződésekkel, gyalogátkelőkkel találkozhatnak az önvezető tesztjárművek.

A három és fél kilométer hosszú vidéki úton 2x2 és 2x1 sávos szakaszokon, kanyargós, emelkedős, lejtős utakon, kereszteződésekben, alagútban tesztelhetők az önvezető rendszerek, 5G-s adatforgalmi lefedettség és V2X-kommunikációs környezetben. A trakciós tesztekhez épített dombokon 5 és 30% közötti emelkedésű/lejtésű pályákon lehet próbálgatni a járművek hatékony elindulását, megállását segítő rendszereket.  A Zalazone leggyorsabb eleme pedig a 2024-re elkészülő oválpálya lesz, ahol jóval 200 km/h feletti sebességeket is nagy biztonsággal érhetnek majd el a tesztautók.

A tesztpályák rendszerét természetesen megfelelő kapacitású parkolók, villanyautó-töltők, konferenciatermek, műhelyek egészítik ki; az ide érkező stábok minden szolgáltatást megkaphatnak, ami a munkájukhoz kell.

A Zalazone legnagyobb jelentősége mindannyiunk, mármint a magyar gazdaság számára természetesen nem (csak) az, hogy lett egy ilyen gyönyörű, nagy autós játszótér az országban. Az erős IT-infrastruktúrával (5G-hálózat) is megtámogatott fejlesztési környezet a délnyugati határszélen olyan szervező erő, amely virágzó ökoszisztéma létrejöttét alapozhatja meg mesterséges intelligencia-fejlesztéssel, autonóm járművekkel, innovatív közlekedési, szállítási ötletekkel foglalkozó cégek, kutatóintézetek, egyetemek projektjei számára.

A legextrémebb projekt, ami ebben az ököoszisztémában (eddig) létrejött, a német Rheinmetall beruházása. A pálya mellett épülő óriási csarnokban készülnek ugyanis hamarosan a Lynx harcjárművek. A tankgyárat nem véletlenül építik pont ide: a Zalazone része lesz az a hamarosan elkészülő offroad-pálya is, amelyen tesztelhetők és bemutathatók a Lynxek képességei.

500-zal azért itt nem lehet menni, de van, ahol igen!

Megújult az óriás körpálya, ahol 500 km/órával is lehetne menni

1975 óta számtalan rekord helyszíne a dél-olaszországi Nardò.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Csodás szupersportautó az Aston Martin Valhalla

Majdnem kész volt, de elkaszálták a BMW dögös sportautóját

Amikor a világ legnagyobb autóversenyzői a Népligetben nyomták

További cikkeink a témában