1. 7 / 7

    Falco

    A popzene osztrák császára, Falco február 19-én lenne ötvenöt éves. Johann Hölzel néven született Bécsben, klasszikus zenét tanult, majd a Bécsi Zenei Konzervatórium évei alatt különböző zenekarokban kezdett játszani.

    Művésznevét egy NDK-s síugró, Falko Weißpflog tiszteletére vette fel. Szólókarrierje kezdetén a Der Kommisar című dallal ugrott a slágerlisták élére. Szarkasztikus, a németet angollal keverő, rapbetétes számai teljesen egyedülállóak voltak. 1985-ben Rock me Amadeus című számával nemcsak a zseniális zeneszerző előtt tisztelgett, hanem a német nyelvű előadók közt először sikerült a brit és amerikai slágerlisták élére ugrania. Az amerikait négy hétig vezette. Arról az albumról a második kislemez, a Jeanny is nagyot szólt, erőszakosnak értelmezett témája miatt több rádió is tiltólistára tette. Nem csoda, hogy mindenki kíváncsi lett rá.

    Közben Falco magánéletében gyűltek a felhők. Megromlott házassága válásba torkollott, feleségének lánya született, de később kiderült, nem tőle. Egyre jobban rákapott az alkoholra. 1996-ban a Dominikai Köztársaságba költözött a gondok elől, a halál is itt érte két évvel később a Villa Montellanót Puerto Platával összekötő úton, amikor Mitsubishi Pajeróját drogosan és ittasan vezetve összeütközött egy turistabusszal.

    Bécsben helyezték örök nyugalomra. Emlékét az amerikai Bloodhound Gang Mope című száma mellett Family Guy- és Simpson család-epizódok őrzik, valamint Niki Lauda légitársaságának, a Lauda Airnek Boeing 737-ese, melyet Falcónak keresztelt.

  2. 6 / 7

    Bubik István

    Az Új Színház egyik alapítója karrierjét 1981-ben a Nemzeti Színháznál kezdte, 1985-ben pedig már Jászai Mari-díjjal, majd 1988-ban Erzsébet-díjjal tüntették ki. Később megnyerte az Országos Színházi Találkozó legjobb férfi alakítás díját, 2000 óta érdemes művész is volt. Megszűnéséig a Művész Színház, utána a Thália Színház tagja volt. Főleg a magyar és világirodalom hősszerepeit játszotta, de számos rockopera főszerepeit is énekelte. Játékára a heves érzelmek, a robbanékonyság volt jellemző. A színészzenekarban dobolt, de a színészválogatottnak is tagja volt: focizott, kosárlabdázott és öttusázott. Ő adta Tom Hanks magyar hangját a Forrest Gumpban. Negyvenhat éves korában, egy szolnoki előadásról hazafelé tartva öreg Volkswagen Bogarával áttért a szembejövő sávba, ahol frontálisan ütközött egy Ford Focusszal. A vizsgálat szerint közepesen ittas volt, és nem kötötte be magát.

  3. 5 / 7

    Marc Bolan

    Marc Bolan, született Mark Feld (állítólag a Bob Dylan iránti tiszteletből vette fel a nevet) talán nem a legismertebb brit rockzenész, ám hazájában hatalmas rajongótábornak örvend. A hatvanas évek Mod szubkultúrában felnőve a T. Rex frontembereként, David Bowie mellett a glamrock műfaj egyik atyjának számít, többször vezette a slágerlistákat. Ő honosította meg a cilinderek, boák és csillámpor használatát a színpadon, azóta is áldjuk érte.

    Bár szerette az autókat, és általában egy Rolls–Royce-szal járt, a vezetéstől félt. Házassága azért futott zátonyra, mert viszonyt kezdett vokalistájával, az amerikai Gloria Jonesszal. Ő vezette azt a lila Mini 1275 GT-t, amellyel fának hajtott 1977-ben. Utasa, Bolan azonnal meghalt, Gloriát pedig törött karral és állkapoccsal szállították kórházba. Lábadozása alatt a feldühödött Bolan-rajongók feltörték, majd darabokra szedték lakását, mivel a nőt okolták a balesetért. 2007-ben, Bolan halálának harmincadik évfordulóján a dél-londoni baleset helyszínét az Angol Turisztikai Bizottság hivatalosan is felvette a ”Fontos rocktörténeti helyszínek” listájára.

  4. 4 / 7

    James Dean

    Dean úgy vált színészből korszaka ikonjává, hogy csupán három mozifilmben játszott, igaz, számos televíziós szerep után. Mindössze huszonnégy éves volt, amikor halálos balesetet szenvedett Porsche 550 Spyderével, így örökre a Rebel Without a Cause (Haragban a világgal, 1955) lázadójaként maradt meg az emberek emlékezetében. A Little Bastard-ra (kis fattyú, vagy kis rohadék) keresztelt Porsche a harmadik versenyautója volt. A sebesség hajszolását egy régi MG TD-vel kezdte, amelyet egy 1954-es Porsche Speedsterre cserélt. Ezzel dobogós helyezésekig jutott különböző versenyeken, majd szintet lépett, és megvette a nagyjából kilencven példányban gyártott 550 Spyder egyikét.

    A könnyű, áramvonalas Porschéra csak addig volt szüksége, amíg a lassan készülő, kétliteres Lotus Tenjére várt, ám annak megszületését már nem érte meg. Eredetileg tréleren vitte volna a Spydert a következő versenyre, ám végül úgy döntött, nem árt, ha ismerkedik még egy kicsit az új autóval. Szerelőjével az anyósülésben száguldott Kalifornián át, útközben még egy bírságot is összeszedett. Egy kereszteződésben kihajtott eléjük egy Ford kombi. Állítólag utolsó szavai azok voltak, hogy ”A srác meg fog állni, látnia kell minket!”. Nem látta őket, gyakorlatilag frontálisan ütköztek.

    A kis Porschénak esélye sem volt a masszív Ford ellen. Deannek szinte minden csontja eltört, a belső vérzés tíz perc alatt végzett vele. Szerelője és versenytársa, Rolf Wütherich túlélte a balesetet, de súlyos fejsérüléséből sosem épült fel teljesen. Visszament a Porschéhoz, később versenyzett is, ám folyamatosan kapta a gyűlölködő leveleket Dean rajongóitól, és élete végéig hibásnak érezte magát. Végül hazájában, Németországban halt meg 1981-ben, amikor ittasan egy épületbe hajtott Honda Civicjével.

  5. 3 / 7

    Mary Jo Kopechne

    Mary Jo Kopechne neve talán nem mond semmit, de a Kennedyeké, akiknek segített a kampányukban, már biztos ismerős. Ted Kennedy jobban járt, mint testvérei. Míg az ő karrierjüket a korai erőszakos halál tette tönkre, Ted túlélt egy repülőbalesetet, és csupán az elnöki ambícióiról kellett lemondania részben egy általa okozott halálos baleset miatt, hogy aztán az Egyesült Államok negyedik leghosszabb ideig aktív szenátoraként haljon meg 77 éves korában, 2009-ben.

    Mary Jo Kopechne nem volt ilyen szerencsés. Huszonnyolc éves volt, amikor egy privát, az előző választási kampányt egy szigeten ünneplő buliról Ted Kennedy segítségével szeretett volna hazajutni. Ted vallomása szerint azért nem vette igénybe a sofőr szolgálatait, mert a személyzet épp evett, jól mulatott, ezért nem akarta megzavarni az ünneplést. Helyette elkérte anyjától Oldsmobilja kulcsait, és elindult a lánnyal. Csakhogy a kivilágítatlan úton elvétett egy kanyart, és a hídról egyenesen a vízbe ugratott. Bár Tednek sikerült kiszállnia a fejtetőre borult autóból, és kiúszott a partra, a titkárnő megfulladt. A szenátor csak azután jelentette az esetet, hogy a helyi horgászok megtalálták a roncsot. Vallomásában beismerte a helyszín elhagyását, bár azt állította, megpróbálta kiszabadítani a csapdába esett Mary Jót. A részletek máig ködösek, és természetesen akad néhány összeesküvés-elmélet is. Az ügy mindenesetre az amerikai popkultúra része lett, olyannyira, hogy még egy humorlap is felhasználta egy ötletes, de nem feltétlenül ízléses Volkswagen reklám erejéig.

  6. 2 / 7

    Selmeczi Roland

    Arcát talán kevesebben, nevét viszont mindenki ismerte. Az ország egyik legfoglalkoztatottabb szinkronszínészeként Antonio Banderas, Brad Pitt, Patrick Swayze, Clive Owen és Viggo Mortensen magyar hangja volt, valamint olyan sorozatok szereplőinek kölcsönözte hangját, mint a South Park, a Miami Vice, a Smallville, a Született feleségek, a Szökés, a Sliders, a Walker, a 24, a Doctor House, vagy éppen a Cobra 11. Diploma után a Vígszínháznál kezdte karrierjét, majd Sopronba igazolt a Petőfi Színházba. Később a Szigligeti Színházban és a Budapesti Kamaraszínházban játszott. Alakította a Detektívet A padlás-ban, Orsinót a Vízkereszt, vagy amit akartok-ban, a nyolcadik esküdtet a Tizenkét dühös ember-ben és Stanleyt A vágy villamosá-ban. Filmszerepei közül talán az Üvegtigris egyik rendőreként, Bajuszként láthatták a legtöbben. Négy évvel ezelőtt, egy kecskeméti próbáról hazafelé tartva az M5-ös autópályán elvesztette uralmát Ford Focusa fölött, és a szalagkorlátot átszakítva a kerítés oszlopainak csapódott. 38 éves volt.

    (Fotó: Lánglovagok)

  7. 1 / 7

    Diana hercegnő

    Minden idők leghíresebb autóbalesete valószínűleg Diana 1997-es halála. A tragédia augusztus 31-én történt Párizsban, pontosan egy évvel azután, hogy a hercegnő és Károly herceg válását hivatalosan is kimondták. Diana akkori barátjával, az egyiptomi milliomos, Mohamed Al-Fayed fiával, Dodival hagyta el a család tulajdonában lévő Ritz Hotelt, egy 1994-es Mercedes–Benz S280-assal (a W140-es S-osztályt csak a ’96-os modellfrissítés után szerelték függönylégzsákokkal és ESP-vel). Az autót a Ritz biztonsági főnöke, Henry Paul vezette, mellette pedig egy testőr, Trevor Rees-Jones ült. Rajta kívül mindenki életét vesztette, mikor a Mercedes a Pont de l’Alma híd felé vezető alagútban egy betonpillérnek ütközött.

    Egyikük sem volt bekötve. A sofőr és Dodi gerinctörés és súlyos aortasérüléseik miatt azonnal szörnyethaltak, Diana még életben volt a mentők érkezésekor. Halálát végül az okozta, hogy az erőhatás következtében a szíve gyakorlatilag a mellkasa jobb oldalára került, és olyan súlyos belső vérzése volt, hogy már nem lehetett megmenteni.

    Az eset összeesküvés-elméletek sorát indította el. A hivatalos verzió szerint a sofőr, Henry Paul volt a hibás, aki a lesifotósok elől menekülve jóval száz fölötti tempóval érkezett az alagútba, ráadásul vérében alkoholt és nyugtatót mutattak ki. A brit kormány teljes körű vizsgálatot rendelt el a közvélemény megnyugtatására, és bár semmilyen bizonyítékot nem találtak a titkosszolgálatok érintettségére, egy másik haláleset is kapcsolódik az ügyhöz. A francia rendőrség szerint a Mercedesen egy fehér Fiat Uno festékmaradványai voltak, de az autó négyezer Uno megvizsgálása után sem került elő, ám az Al-Fayed által megvádolt francia fotóriporter, Jean-Paul James Andanson három évre rá öngyilkos lett. Az erdőben találták meg, egy kiégett BMW-ben. Al-Fayed szerint vagy a bűntudat, vagy a titkosszolgálat ölte meg.

Támogatott és ajánlott tartalmaink

Milyen borospoharak léteznek, és melyikből mit igyunk? Mutatjuk, hogy miért nem mindegy!

Helly Hansen ismét a legjobbakkal állt össze a maximális teljesítményért

Igazi modern klasszikus ez az Indian motorkerékpár

További cikkeink a témában