A Stratos az autótörténelem egyik legendája, amit évekkel ezelőtt már megpróbáltak feléleszteni. A prototípus túl jól sikerült, ezért a süllyesztőbe került, de most úgy tűnik, hogy legyárthatják a limitált szériát.
Marcello Gandini a Bertone formatervezőjeként alkotta az eredeti Lancia Stratos ikonikus ék alakú formáját, a 2,4 literes V6-ossal szerelt középmotoros sportkocsi pedig a versenypályákon vált igazi legendává, 1974-től 76-ig három rali-világbajnoki címet szereztek vele. A Lancia mára csak árnyéka önmagának, egyedül az Ypsilont kínálja az olaszoknál, de egy tehetős rajongó úgy döntött, hogy feltámasztja a márka sikermodelljét.
Michael Stoschek üzletember még 2010-ben mutatta be a New Stratos prototípusát, aminek fantasztikus formáját a Pininfarina stúdiónál tervezték.
A szénszálas anyagból készült karosszéria alatt Ferrari-technika dolgozik, a sportautó egy 430 Scuderia felhasználásával készült,
de a tengelytávját 20 centivel rövidítették meg. A teljes hossza 33 centivel lett rövidebb, és még 80 kilogrammal könnyebb is a Ferrarinál, csak 1247 kilogrammot nyom.
A motorja szinte változatlanul került át a Ferrariból,
a 4,3 literes V8-as szívómotor 540 lóerőre és 519 Nm nyomaték leadására képes, a hatfokozatú váltóval 3,3 másodperc alatt gyorsul százra, és a végsebessége elérheti a 330 km/órát. A bemutatója előtt megmutatták a Ferrarinak, és mindenki odáig volt érte, de
a maranellói márka konkurenciát látott benne, ezért megtiltotta a beszállítóinak, hogy közreműködjenek a Stratos sorozatgyártásában.
Mostanáig kellett várni, hogy lenyugodjanak a kedélyek, Stoschek cége megállapodott a Manifattura Automobili Torino nevű céggel, ahol legyárthatják az eredetileg ígért 25 példányt. Csak vevőket kell találni, az új Stratos ugyanis nem lesz olcsó,
550 ezer euróba, azaz 175 millió forintba kerül az átépítés, és ezen felül még a donorként használt F430-ra is szükség van.
(Képek: DW Burnett)