Ha én futár lennék, mindent megtennék, hogy mielőbb egy elektromos Transitra kerülhessek!

Nem vagyunk haszonjárműves szaklap, nem is kifejezetten a nagy, fehér furgonok állnak a Player.hu autós rovatának fókuszában, még akkor sem, ha szürkék. Az elektromos Transitot se kimondottan egy klasszikus autóteszthez kértem el a Fordtól, hanem egy riporthoz kellett volna kelléknek. Az volt a terv, hogy elmegyek a 67-es út mellé, oda, ahol a zenélő út a 67-es utat játssza, és eltöltök egy éjszakát az e-Transit bódéjában, hogy személyesen tapasztaljam meg: tényleg olyan elviselhetetlen-e a folytonos dünnyögés, mint ahogy azt egy mély érzelmekkel átfűtött Facebook-posztban olvastam.

Ebből a riportból aztán nem lett semmi. Mint a helyszínen kiderült, a zenélő út időközben annyira elkopott, hogy a legközelebbi településen, Mernyén a dallam már gyakorlatilag nem is hallható. A 2x2 sávos, emelt sebességű 67-es alapzúgása bezzeg igen; ez rém fárasztó és zavaró is a faluszéli házaknál, de nem jobban, mint bárhol máshol az országban, ahol a közelben autóút vagy autópálya húzódik. Szóval meghallgattam a semmit, ettem egy, a maga egyszerűségében finom melegszendvicset a falu közepén lévő kis büfében, a büfésnénivel is megtárgyaltuk, hogy nem nagyon zúgolódik már senki a zenélő út miatt és jöttem is haza.

Mégsem bánom, hogy tulajdonképpen feleslegesen autóztam el Mernyéig az e-Transittal, mert egy tapasztalatot mégiscsak sikerült szereznem: ez a kocsi egy elképesztően jól sikerült nagy testű villanyfurgon!

A nagy, kerekes doboz pakolhatóságát a nehéz akku miatt lecsökkent hasznos teherbíráson kívül nem korlátozza a villamosítás, a vezethetőségén viszont nagyon sokat javított az átalakítás. A 68 kWh nettó kapacitású akkut a tengelyek közé, alulra szerelte fel a Ford, megfelelő haspáncéllal és oldalsó merevítő védelemmel ellátva. Volt itt hely bőven, hiszen kardántengelyre és kipufogórendszerre ennél a Transitnál nincs szükség. A raktér ezért ugyanakkora lehet, mint a dízelmotoros változaté.

A dízel Transit laprugós, merev hátsó tengelyes felfüggesztésével szemben viszont az e-Transit hátsó kerekei csavarrugókat kaptak és függetlenül mozognak a közéjük szerelt elektromos hajtómotor két oldalán. A hátsókerék-hajtású, elinduláskor üresen is, terhelten egyaránt laza talajon is magabiztos tapadást nyújtó kocsi menetkomfortja és kanyarstabilitása nem is emlékeztet teherautóra.

Az e-Transit a maga jóval öt méter feletti hosszával és két méter feletti szélességével, magasságával az úthoz ragasztva, a kiszemelt ívet mindig magabiztosan tartva veszi a kanyarokat.
Az utastérben jelentős komfortnövelő tényező a váltókar és a kézifékkar hiánya; szabadon lehet ide-oda csúszkálni a padon, nem akad be semmi sehova
Tárolóhelyből és elektromos csatlakozóból zavarba ejtően sok van az e-Transit fülkéjében
A motoros ülésállítás luxusa ritkaság ebben a járműkategóriában. A vezetőülés hosszú úton sem fárasztó de az utasülésekre se panaszkodott senki, akit vittem
A hatalmas képernyőn szinte életnagyságú a navigációs kép

Nem is árt ez a stabilitás, mert az e-Transitból még a gyengébb változat is 184 lóerős, a tesztautót pedig 269 ló repítette. A Ford egyelőre nem adott meg hivatalos gyorsulási adatot az e-Transitra, de sebaj: volt már, aki a valóságban lemérte és 9,21 másodperces értéket kapott. A 100-ról padlófékkel megállás 43 méteres adata se rossz egy ekkora teherautótól:

A hasonló méretű elektromos teherautók eddig nem szokták tudni elérni a legális autópályatempót, de az e-Transitnál csak 130 valós, óra szerint 135 km/h-s sebességnél jelentkezik a leszabályzás. Ilyenkor persze zabálja is az energiát a magas, széles, nehéz bódé. A józan belátás olyan 110 km/h körüli sebességre szúrja le a mutatót sztrádán, de remek érzés, hogy ha meg kell előzni egy kamiont, vagy akár egy konvojt, egy gázadással különösebb tervezgetés nélkül bármikor át lehet húzni a kocsit a belső sávba anélkül, hogy feltartanánk a személyautókat.

Vegyes üzemben, nagyjából 30 százalék 110-es sztrádával kétszáz teljesen stresszmentes kilométerre mindig elég volt az akkukapacitás, de igazából a 250 kilométer is meglehetett volna két töltés között. Ha pedig kerültem a sztrádát, 22-24 kWh-s fogyasztással számolhattam, ami egy ekkora és ilyen erős, agilis kocsival tempósan autózva igazán remek érték.

Az elülső fedél (nem mondom, hogy motorháztető, mert itt nincs motor) alatt hatalmas tér maradt kihasználatlanul, bőségesen elfértek volna itt egy ládában a kábelek
115 kW az egyenáramú gyorstöltés maximális értéke, váltóáramról 11 kW-ot tud felvenni az e-Transit
A rakteret nem szűkítette le az elektromos hajtásra alakítás
Az akkupakk minimálisan lóg ki lent, a legnagyobb része befért a kardántengely és a kipufogórendszer hűlt helyére

A Ford e-Transit egyetlen baja az ára; nettó 23,2 millió forint a legolcsóbb változat. Belsőégésű motorral a Transit már nettó 12,45 milliótól elvihető. A Ford klasszikus villanyautós marketingtechnikával  próbálta tompítani valamivel a brutális árkülönbséget: telerakta extrával már az elektromos Transit alapkivitelét is. (A 185 lóerős alapmotorhoz képest a 269 lóerős csúcsmodell felára alig háromszázezer forint; szóval ha már e-Transit, érdemes az izmosabbra menni.)

Követőradar, sávtartó, automata fényszóró, körkörös tolatókamera-kép egy óriási érintőképernyőn: ez mind belefért az e-Transitba. Van a kocsiban mindenféle konnektor is: USB, szivargyújtó és 230 voltos konnektor egyaránt. A raktérben pedig egy komoly kis kapcsolószekrényről több elektromos gépet is meghajtathatunk a Fordról, tehát

aki e-Transitot választ műhelykocsinak, akár ne is vigyen magával hosszabbítót, nem lesz rá szüksége.
Palack- illetve pohártartóból elképesztő mennyiség került a kocsiba. Csak a képen látható három, de van még bőven, összesen, ha jól számoltam, hét darab van a háromszemélyes vezetőfülkében
A kis rekesz az ajtóban a nemtelefontartó. Pont belefér egy mobil, de ajtócsukásnál a műszerfal kettétörné a telefont. Na sebaj, talán a következő Transit ajtókárpitját és műszerfalát majd nem két külön team tervezi majd
Nem gyakori extra a kulcsnélküli nyitás-indítás egy furgonban
A kabin klímakomfortja egészen elképesztően jó. Az akku temperálásával összekapcsolt klímarendszer nagy melegben, tűző napon is nagyon hatékonynak bizonyult
Elvileg 2,3 kilowattal terhelhető a konnektor a raktérben (összesen, nem darabonként)
Töltőcsatlakozók a szélvédőre cupantott kütyüknek a lehető legjobb helyen
Átgondolt, erős, gyors elektromos nagy-kisteherautó az e-Transit. Rendelhető hosszú, magas és hosszú-magas változatban is. Ha van C-s jogsi, akár 1758 kilós hasznos terhelhetőségben is elérhető a nehéz akksit is cipelő kocsi

Ezzel a böszme nagy dobozzal boldogan járnék akár nap mint nap! Csendes, erős, gyors villanyautó, aminek kényelmes az ülése, kiváló a klímakomfortja, amiből remek a kilátás és amit jó vezetni – ez a sok pozitívum így együtt nem gyakran fut össze az elektromos személyautókban sem. Az pedig már csak a hab a tortán, hogy ha nem megyünk, hanem állunk, az e-Transit óriási, még legrövidebb-legalacsonyabb változatában is hatalmas dobozában akár lakni is lehet. Mondjuk a tesztautó bódéja azért egy kicsit puritán lenne lakásnak, ezért aztán mégsem pont a ez a szürke magyar e-Transit a kedvenc furgonom a világon. Hanem ez:

Az elektromos lakóautóval még nem lehet túl messzire jutni

A hatótávja miatt a Ford Transitból épített elektromos lakóautó egyelőre csak koncepció.

Ford e-Transit, H2L2 (rövid-alacsony) - 2023

  • Technika Lítium-ion akku, motor a hátsó tengelyen, hátsókerék-hajtás
  • Teljesítmény, nyomaték 269 LE, 430 Nm
  • Terhelhetőség 1008 kg B-s jogsival, 1758 kg a C-s jogsis változatban
  • Végsebesség 130 km/h
  • Hossz/szélesség/magasság 5531/2112/2447 mm
  • Tengelytáv 3300 mm
  • Raktér 9,5 m3, 3x1,78x1,78 m
  • Akkukapacitás, töltés nettó 68 kWh, 11 kW AC, 115 kW DC
  • Tapasztalati hatótáv vegyes üzemben 200-250 km (autópályán inkább 110-zel mint 130-cal)
  • Listaár (2023. július) Nettó 23,555 millió forint
  • Hátsókerék-hajtás, független felfüggesztés
  • Csendes, kényelmes munkahely
  • Nincs leszabályozva sztrádatempó alatt
  • Iszonyú drága, mint minden e-haszonjármű
  • Nincs frunk, pedig lenne neki hely
Player-méter
9
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Csodás szupersportautó az Aston Martin Valhalla

Majdnem kész volt, de elkaszálták a BMW dögös sportautóját

Amikor a világ legnagyobb autóversenyzői a Népligetben nyomták

További cikkeink a témában