A török Otosan sokkal többről szól, mint kisebb-nagyobb teherautók összeszereléséről; itt készül fel a fuvarozás elektromos jövőjére is a Ford.

Mond neked valamit az, hogy Otosan? Semmi? Nincs meg az a néhány régi, csőrös Transit, amiken ezt a furcsa szót láttad a Ford embléma helyén? Az sem? Na de a semmiből jött, egyre gyakrabban látható Ford F-Max és Cargo kamionok már neked is feltűntek a forgalomban az elmúlt években, ugye? Ezek bizony az Otosan termékei; egy nagy múltú török vállalat gyártja őket, természetesen szoros együttműködésben a Forddal.

Törökországi érdekeltségben tervezett és/vagy készült modellek a közelmúltból és a jelenből

Hogy pontosan miért és főleg miért most, nem tudom, de a Ford  európai HQ-ja úgy döntött: ideje a magyar újságíróknak a saját szemükkel látni egyet a törökországi Ford-, pontosabban Otosan-gyárak közül. Én mindenesetre örülök, hogy így döntöttek, mert legalább elrepülhettem Isztambulba, ahonnan még buszozhattam vagy száz kilométert keletre, át a Boszporusz ázsiai oldalára, ahol egy Gölcük nevű város szélén, a Márvány-tenger partján megnézhettem, hogy készülnek a ma már mindenhol Fordként árult Transitok és Transit Customok.

A Ford Otosan gölcüki üzeme különben pont olyan, mint bármelyik modern európai járműgyár.

Hatalmas prések formálják a lemezeket, ipari hegesztőrobotok szórják látványosan a szikrákat, az összeszerelősoron pedig férfiak és nők szerelik össze a kész Transitokat és Customokat, miközben körülöttük elektromos automata targoncák szaladgálnak ide-oda, a raktárakból a gyártósorra szállítva a szükséges alkatrészeket.

Az Otosan (teljes nevén: Ford Otomotiv Sanayi A.Ş., Ford Autóipari Rt.) a Ford és a török Koç Holding, az ország talán leggazdagabb dinasztiája, a Koç család fele-fele részben birtokolt közös vállalkozása. A cég története 1928-ban, egy ankarai Ford márkakereskedés megnyitásával indult, majd az Otosan kis szériás helyi összeszerelésen, licenszelt modellek gyártásán át nőtte ki magát a ma már három törökországi, teljesen hivatalos Ford autó- illetve teherautógyárat és önálló fejlesztőközpontokat is működtető közös vállalkozásig.

A gyárlátogatás elméleti csúcspontja az elektromos Transitok összeszerelő sorának megtekintése lett volna, de a show-t addigra már teljesen ellopta a fogadóépület recepcióján a látogatókat üdvözlő két kis kék, kerekes mosómedve. A Rakun nevű (igen, így kell írni; meg is kérdeztem, hogy ez jelent-e valamit törökül, de nem, csak a racoon szó megtörökösítése) elektromos robogó illetve tricikli mókás megjelenése dacára nagyon is komoly, tartós és robusztus, kifejezetten profi felhasználásra tervezett mikro-áruszállító.

Ha földrajzilag a Boszporusz túlpartja nem is Európa, az európai piacra is termelő cég az EU-ban kiemelten fontos fenntarthatóság ügyét is nagyon tudatosan kezeli. 2030-ra csak zéró károsanyag-kibocsátású személyautókat, 2035-re zéró károsanyag-kibocsátású könnyű és közepes haszonjárműveket, 2040-re pedig zéró károsanyag-kibocsátású nehéz haszonjárműveket terveznek készíteni és értékesíteni, az E-Transit és az E-Transit Custom modellek egyetlen európai gyártójaként pedig a Ford Otosan már most is létfontosságú szerepet játszik a Ford villamosítási stratégiájában.

A Ford Otosan arra törekszik, hogy törökországi gyártólétesítményei és kutatás-fejlesztési központjai 2030-ra széndioxid-semlegessé váljanak, és a telephelyein felhasznált összes villamos energiát 100%-ban megújuló forrásokból nyerje.

A cég felméri és kiszámítja beszállítói széndioxid-kibocsátását is és 2035-re az ellátási láncában megtalálható több mint 300 beszállítónak is széndioxid-semlegessé kell válni, a logisztikát pedig 2035-ig tervezik ugyanilyenné alakítani.

Az elektromos Transit és az akkupakk, ami belekerül

A hulladékkibocsátás csökkentése és a körforgásos gazdaság megvalósítása érdekében a Ford Otosan elkötelezte magát a hulladékmentes működés mellett. A vállalat emellett teljesen kizárja működéséből az egyszer használatos műanyagokat, és 2030-ra 30 százalékra növeli az újrahasznosított és megújuló műanyagok arányát a járműgyártáshoz felhasznált anyagokban.

Mivel az ivóvízkészletek is a fenntarthatóság létfontosságú elemei, a vállalat arra törekszik, hogy 2030-ra a Gölcük, Yeniköy és Eskişehir üzemekben 40 százalékkal mérsékelje az egy legyártott járműre jutó vízfelhasználást.

A Ford Otosan nagyon igyekszik a termékminőség biztosítása mellett politikailag is megfelelni az európai piaci elvárásoknak. Már most büszkék a török viszonylatban kiemelkedően magas, ha jól emlékeszem, jelenleg 17% körüli női dolgozói arányra, de 2030-ra a cégnél összességében 30%, a menedzsmentben 50%-os női alkalmazotti arányt szeretnének elérni. A vállalat a fenntarthatóságra irányuló erőfeszítései, valamint tisztességes, átlátható és elszámoltatható vállalatvezetési szemlélete jegyében aláírta az ENSZ Globális Megállapodását.

A Ford Otosan neve azokon az indexeken is szerepel, amelyek a felelősen működő, fenntarthatóságra törekvő vállalatokat sorolják fel; ilyen például a BIST Sustainability, FTSE4Good Emerging Markets és Bloomberg Gender-Equality indexe (2021-től). A cég az elmúlt három évben aktívan reagált a Dow Jones Fenntarthatósági Index észrevételeire, emellett pedig részt vett a CDP Éghajlatváltozás és Víz programjaiban is. Ezenkívül a Ford Otosan – amely idén a Science Based Targets (Tudományon alapuló célkitűzések – SBTi) kezdeményezés keretében kötelezettséget vállalt kibocsátásának csökkentésére – azon vállalatok közé tartozik, amelyek segítik az Éghajlatváltozással Kapcsolatos Pénzügyi Közzétételekkel Foglalkozó Munkacsoport (TCFD) tevékenységét.

Player Adventi Kalendárium Player Adventi Kalendárium
Támogatott és ajánlott tartalmaink

Így lehetsz te is részvényes az MBH Bankban!

Basszust a népnek! – Ezek a magyar partyhangszórók rendesen átrendezhetik a piacot

Még mindig hidegrázós Hamilton és Verstappen utolsó köre arról a bizonyos Abu-dzabi Nagydíjról

A Player kérdése: Elkezdted beszerezni a karácsonyi ajándékokat?
36% Naná, idén nem bízok semmit a véletlenre!
25% Fejben már igen, gyakorlatban még nem.
39% Van még idő, majd decemberben!
Advertisement
Hirdetés