A török Otosan sokkal többről szól, mint kisebb-nagyobb teherautók összeszereléséről; itt készül fel a fuvarozás elektromos jövőjére is a Ford.

Mond neked valamit az, hogy Otosan? Semmi? Nincs meg az a néhány régi, csőrös Transit, amiken ezt a furcsa szót láttad a Ford embléma helyén? Az sem? Na de a semmiből jött, egyre gyakrabban látható Ford F-Max és Cargo kamionok már neked is feltűntek a forgalomban az elmúlt években, ugye? Ezek bizony az Otosan termékei; egy nagy múltú török vállalat gyártja őket, természetesen szoros együttműködésben a Forddal.

Törökországi érdekeltségben tervezett és/vagy készült modellek a közelmúltból és a jelenből

Hogy pontosan miért és főleg miért most, nem tudom, de a Ford  európai HQ-ja úgy döntött: ideje a magyar újságíróknak a saját szemükkel látni egyet a törökországi Ford-, pontosabban Otosan-gyárak közül. Én mindenesetre örülök, hogy így döntöttek, mert legalább elrepülhettem Isztambulba, ahonnan még buszozhattam vagy száz kilométert keletre, át a Boszporusz ázsiai oldalára, ahol egy Gölcük nevű város szélén, a Márvány-tenger partján megnézhettem, hogy készülnek a ma már mindenhol Fordként árult Transitok és Transit Customok.

A Ford Otosan gölcüki üzeme különben pont olyan, mint bármelyik modern európai járműgyár.

Hatalmas prések formálják a lemezeket, ipari hegesztőrobotok szórják látványosan a szikrákat, az összeszerelősoron pedig férfiak és nők szerelik össze a kész Transitokat és Customokat, miközben körülöttük elektromos automata targoncák szaladgálnak ide-oda, a raktárakból a gyártósorra szállítva a szükséges alkatrészeket.

Az Otosan (teljes nevén: Ford Otomotiv Sanayi A.Ş., Ford Autóipari Rt.) a Ford és a török Koç Holding, az ország talán leggazdagabb dinasztiája, a Koç család fele-fele részben birtokolt közös vállalkozása. A cég története 1928-ban, egy ankarai Ford márkakereskedés megnyitásával indult, majd az Otosan kis szériás helyi összeszerelésen, licenszelt modellek gyártásán át nőtte ki magát a ma már három törökországi, teljesen hivatalos Ford autó- illetve teherautógyárat és önálló fejlesztőközpontokat is működtető közös vállalkozásig.

A gyárlátogatás elméleti csúcspontja az elektromos Transitok összeszerelő sorának megtekintése lett volna, de a show-t addigra már teljesen ellopta a fogadóépület recepcióján a látogatókat üdvözlő két kis kék, kerekes mosómedve. A Rakun nevű (igen, így kell írni; meg is kérdeztem, hogy ez jelent-e valamit törökül, de nem, csak a racoon szó megtörökösítése) elektromos robogó illetve tricikli mókás megjelenése dacára nagyon is komoly, tartós és robusztus, kifejezetten profi felhasználásra tervezett mikro-áruszállító.

Ha földrajzilag a Boszporusz túlpartja nem is Európa, az európai piacra is termelő cég az EU-ban kiemelten fontos fenntarthatóság ügyét is nagyon tudatosan kezeli. 2030-ra csak zéró károsanyag-kibocsátású személyautókat, 2035-re zéró károsanyag-kibocsátású könnyű és közepes haszonjárműveket, 2040-re pedig zéró károsanyag-kibocsátású nehéz haszonjárműveket terveznek készíteni és értékesíteni, az E-Transit és az E-Transit Custom modellek egyetlen európai gyártójaként pedig a Ford Otosan már most is létfontosságú szerepet játszik a Ford villamosítási stratégiájában.

A Ford Otosan arra törekszik, hogy törökországi gyártólétesítményei és kutatás-fejlesztési központjai 2030-ra széndioxid-semlegessé váljanak, és a telephelyein felhasznált összes villamos energiát 100%-ban megújuló forrásokból nyerje.

A cég felméri és kiszámítja beszállítói széndioxid-kibocsátását is és 2035-re az ellátási láncában megtalálható több mint 300 beszállítónak is széndioxid-semlegessé kell válni, a logisztikát pedig 2035-ig tervezik ugyanilyenné alakítani.

Az elektromos Transit és az akkupakk, ami belekerül

A hulladékkibocsátás csökkentése és a körforgásos gazdaság megvalósítása érdekében a Ford Otosan elkötelezte magát a hulladékmentes működés mellett. A vállalat emellett teljesen kizárja működéséből az egyszer használatos műanyagokat, és 2030-ra 30 százalékra növeli az újrahasznosított és megújuló műanyagok arányát a járműgyártáshoz felhasznált anyagokban.

Mivel az ivóvízkészletek is a fenntarthatóság létfontosságú elemei, a vállalat arra törekszik, hogy 2030-ra a Gölcük, Yeniköy és Eskişehir üzemekben 40 százalékkal mérsékelje az egy legyártott járműre jutó vízfelhasználást.

A Ford Otosan nagyon igyekszik a termékminőség biztosítása mellett politikailag is megfelelni az európai piaci elvárásoknak. Már most büszkék a török viszonylatban kiemelkedően magas, ha jól emlékeszem, jelenleg 17% körüli női dolgozói arányra, de 2030-ra a cégnél összességében 30%, a menedzsmentben 50%-os női alkalmazotti arányt szeretnének elérni. A vállalat a fenntarthatóságra irányuló erőfeszítései, valamint tisztességes, átlátható és elszámoltatható vállalatvezetési szemlélete jegyében aláírta az ENSZ Globális Megállapodását.

A Ford Otosan neve azokon az indexeken is szerepel, amelyek a felelősen működő, fenntarthatóságra törekvő vállalatokat sorolják fel; ilyen például a BIST Sustainability, FTSE4Good Emerging Markets és Bloomberg Gender-Equality indexe (2021-től). A cég az elmúlt három évben aktívan reagált a Dow Jones Fenntarthatósági Index észrevételeire, emellett pedig részt vett a CDP Éghajlatváltozás és Víz programjaiban is. Ezenkívül a Ford Otosan – amely idén a Science Based Targets (Tudományon alapuló célkitűzések – SBTi) kezdeményezés keretében kötelezettséget vállalt kibocsátásának csökkentésére – azon vállalatok közé tartozik, amelyek segítik az Éghajlatváltozással Kapcsolatos Pénzügyi Közzétételekkel Foglalkozó Munkacsoport (TCFD) tevékenységét.

És ezt olvastad már?
Az elektromos Volkswagenek ellenfele lenne a Zeekr
További cikkeink a témában