Ez a cikk már több mint 90 napja készült. A benne szereplő információk elavultak lehetnek.

Nehéz élethelyzet, ha a hegyre vezető rossz földutat csak az a sok zsák trágya takarja el, amit fel kell juttatnunk a tetejére. Ennél gyakrabban fordul elő, hogy egy cég minél több költséget akar elszámolni, és minden lehetséges támogatást és könnyítést igénybe akar venni.

A Ford Ranger egyike annak a nagyon kevés dolognak, ami mindkét, egymástól látszólag nagyon távoli problémára megoldást jelent.

A helyesírást kicsit túlvállalták, de a Ranger tényleg nem okoz csalódást

Magyarországon utóbbi a fő szempont: egy pickup teherautónak számít, visszaigényelhető a vételár áfája, ahogyan a gázolaj áfája is, ráadásul a nemzeti bank olcsó hitele is igénybe vehető – egy hétmilliós pickupba 500 ezer forint készpénzért be lehet ülni (a többit ráér éveken át törleszteni, ami persze leírható költségként). Állítólag nagyon pörög is a piacnak ez a szegmense, rengeteg kisebb cég tulajdonosa családi kocsinak veszi a teherautókat, a kereskedések is külön felhívják a figyelmet a kedvező lehetőségre.

Komplett infotainment rendszer, sok ujjlenyomattal

Egy probléma van csak: a pickupok nem egy terepjáró vagy egy SUV kis platóval megtoldott változatai, bizonyos szempontból kevesebbet nyújtanak, mint amit egy családi autótól elvárunk. Ezért összeszedtük, mire számíts, ha egy könyveléstechnikailag hátrányos helyzetű középkategóriás autó, például egy Ford Mondeo helyett választod a Rangert.

Bazi nagy

Egy Mondeo sem kicsi, de ha a Rangert körbe akarod sétálni, ahhoz még akkor is tizenöt métert kell megtenned, ha szorosan tapadsz rá közben (hülyén nézhet ki, inkább hidd el). Ha látsz egy parkolóhelyet, ahová két kocsi közé beférne egy harmadik, a Ranger nagy eséllyel nem fog.

Elöl-hátul tág, de persze elöl sokkal kényelmesebb. A második sorban jobban kijönnek a teherautós építésmód hátrányai

Cserében van benne hely öt fejlett felnőttnek is (a duplakabinos változatban, nálunk csak ez kapható), a magasságát pedig hamar megszokod, jó érzés ellátni az autók fölött.

Dögnehéz

A tesztautót a legnagyobb, 3,2 literes, 200 lóerős V6-os, 470 Nm nyomatékú motor hajtotta, ami a kategóriában nagynak és erősnek számít, és érzetre sem teherautósan lomha.

Az út vége a Rangernek nem az aszfalt végénél van, hanem a folyónál, a szakadéknál vagy a függőleges hegyoldalnál

A Ranger viszont üresen is több mint 2,1 tonna, és bár a motornak ez nem megerőltető – még jó, hiszen 1,1 tonnával terhelhető, és akár 3,5 tonnát tud vontatni –, fékezésnél, irányváltásnál érezni, mennyire nehéz, ráadásul a súlypontját sem a talajon húzza.

A csomagtartó nem úgy csomagtartó

Csak bedobod hátra a sporttáskát? Hát ebbe nem fogod. Ha nyitott a plató, akkor azért, mert a piros lámpa után már nem te szállítod tovább, hanem egy motoros.

A platóborítás és a roló vagy a keménytető is erősen ajánlott kiegészítő

Ha csukott, akkor azért, mert nem fogsz bemászni érte a roló vagy a keménytető alá, egy táskáért pedig nem fogsz bohóckodni a roló ide-oda húzogatásával sem.

A kátyú nem úgy kátyú

Az autózás normális körülményeit alapvetően kétféle módon lehet megteremteni. A Rangeré a hatékonyabb: ugyanúgy szarok az utak, csak bírja a kocsi.

Erős, nyomatékos, csendes, és nagyon jól illik hozzá a hatos automata váltó

A Rangerben sem észrevétlen egy lyuk vagy egy fekvőrendőr, csak olyan, mint amikor a szélvédőnek csapódik egy nagyobb rovart: észleljük, de gond nélkül megyünk tovább.

A sima úton sem olyan, mint megszoktad

A merev hátsó tengely nem épp a kényelem záloga. A Rangernek is ilyen van, de pickupokhoz mérten mégis jól viselkedik épített úton, és a hátsó utasok sem akarnak ordítva szabadulni.

A hátsókerék-hajtás családiautó-módban általában elegendő, de indulásnál sokszor csikorognak a gumik

A kapcsolható összkerékhajtás azért kapcsolható, hogy normál körülmények között csak két kerék kapjon a nyomatékból, a hátsók. Ott viszont kicsi a súly, ezért nem kell nagyon igyekezni, hogy induláskor, kanyarodáskor csikorogjanak a gumik, még ha emiatt hülyegyereket mormolnak is a járókelők.

Kelendő a pótkereke

Mivel a plató alatt, szabadon van, akár a furgonokon, szívesen lopják őket azok, akiknek hiányzik egy kerekük. Indulás előtt érdemes rápillantani, megvan-e, hogy legalább tudd, onnantól még kevésbé jó defektet kapni, mint amúgy.

Nem terepesnek látszik, hanem az

23 centi a hasmagassága. 35 fokos meredeken tud menni – keresztben. 80 centi magas víz nem gond.

Nem nyitott ajtóhoz tervezték a dizájnt. Ennél nyolcvan centivel többet tud

Kapcsolható összkerékhajtású, kérhető elektronikus hátsó differenciálzár, alsó védőburkolatok, van elektronikus visszagurulásgátló, meredeken indulást segítő és borulásgátló rendszer, 18-as, ballonos gumik. Igazi terepjáró, tényleg.

Bizonyos értelemben mégis személyautó

A Ranger összes paramétere közül a felszereltsége a leginkább személyautós.

Aki egy személyautóban kiismeri magát, az itt sem fog eltévedni. A klímavezérlőt lehetetlen anélkül kezelni, hogy ránézzünk, remélhetőleg addig nem mer senki a Ranger elé kerülni

A Wildtrak nevű csúcsváltozatban a tolatókamerától a bőrüléseken és az adaptív tempomaton át az érintőképernyős navigációs-bluetooth-os hifirendszerig, sávelhagyás-gátlóig és táblafelismerőig minden van, nem hogy kétzónás légkondi és elektromos állítású mindenféle.

Nem csak szivargyújtó-, hanem normál hálózati csatlakozó is van, nem kell otthon hagyni a hajvasalót

Mégsem biztos, hogy jó rá a jogsid

Ha beleülsz és mész vele, elég a B-s jogsi. Ha viszont egyszer-sokszor vontatsz, ne felejtsd el, hogy legfeljebb 4250 kilós össztömegű járműszerelvényt vezethetsz vele, tehát ha kb. két tonnánál nehezebbet húznál, akkor ahhoz már C kategóriás teherautó-jogosítvány kell.

A 3,2-es, automata Wildtrak alapára 11 millió forint, de még lehet mellé költeni egy kicsit, a roló például 457 ezer forint

Hiába az állami kedvezmények, nem néznek adócsalónak

Ahhoz biztosabb megoldás a szlovák rendszám.

Hírlevél feliratkozás

Iratkozz fel a hírlevelünkre, és mi minden héten érdekes, szórakoztató sztorikat küldünk neked a világból.